خرسلک- خرسرک

مدت زمان : ساعت و 10 دقیقه
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قله خرسلک / خرس سرک/ خرسله
این برنامه در تاریخ 3 تیر 1400 به اتفاق همنوردان عزیزم آقایان احسان مینایی، سیامک هاشمی و سیاوش شهیدی انجام شد. پس از بررسی تصاویر ماهواره ای و فایل های جی پی اس موجود تصمیم گرفتیم که از یال شرقی دره شیر کمر که شیب بیشتری داره صعود کنیم و از دره شیرکمر برگردیم.

صبح ساعت 4.30 عوارضی اتوبان تهران- شمال قرار گذاشتیم و با دو دستگاه سواری بسمت روستای وارنگه رود حرکت کردیم و در انتهای روستای وارنگه رود در کنار باغ رویایی پارک کردیم، پس از آماده شدن و تعویض کفش ها ساعت 5.45 استارت برنامه زده شد، در هوایی خنک که هیچ شباهتی به هوای تهران نداشت به سمت دره شیرکمر حرکت کردیم، پاکوب کاملا مشخص حرکتمان را راحت می کرد، ساعت 6.25 به ابتدای دره شیرکمر رسیدیم، درختان بید زیبا و آبی که از این دره به دره اصلی وارنگه رود اضافه می شود منظره این قسمت را دلپذیرتر می کند، با توجه به تصمیم قبلی مسیر را به سمت یال خاوری دره شیرکمر تغییر دادیم و سوار یال پر شیبی شدیم که ما را به سمت قله رهنون می شد. مسیر یال فاقد پاکوب مشخص است از اینرو گذر از آن انرژی بیشتری را طلب می کند، ساعت 8.08 به گردنه ای رسیدیم و صبحانه را صرف کردیم، ساعت 8.45 مجددا حرکتمان را آغاز کردیم، بین نقاط 6 و 7 به محلی رسیدیم که نیاز به دست به سنگ شدن دارد و به سادگی از آن گذشتیم. نقطه 11 زیر سنگ های صخره ای می باشد که لازم است تا رسیدن به قله فرعی Minor Summit)) اجتیاط بیشتری داشته باشید. ساعت 10.32 به قله فرعی رسیدیم و به سمت قله اصلی که در سمت خاور قرار دارد ادامه مسیر دادیم، بین دو قله فرعی و اصلی تیغه هایی قرار دارد که پاکوب مشخصی در قسمت شمالی و چند متر پایین تر از خط الراس دیده می شود لذا ما با تراورس این مسیر از طریق پاکوب یاد شده بسمت قله اصلی رفتیم و ساعت 10.49 به قله خرسلک (خرس سرک یا خرسله) رسیدیم. استراحت مبسوطی روی قله داشتیم و ضمن خوردن تنقلات به مناظر قلل زیبای البرز مرکزی پرداختیم. در سمت شرق قلل سوتک بزرگ و کمان کوه، در جنوب خاور قلل هرزه کوه، کلون بستک، سه چال، در جنوب قلل سکه نو و هزار لا، در سمت جنوب باختر قلل هزار بند، کرچان، کلاش ویا، هفت خوان، ناز و کهار، در سمت باختر قله شاه البرز، در شمال باختر با فاصله ای نزدیک قلل سرخاب، دونا و آویدر و در فاصله ای دورتر قلل زرین کوه و وروشت، در شمال خاوری هم قله زیبای آزادکوه و سوتک کوچک دیده می شوند. پس از گرفتن عکس های یادگاری بسمت گردنه سوتک و پاسگاه محیط بانی حرکت کردیم. 12.48 دقیقه به فضای سرسبز و رویایی اطراف پاسگاه رسیدیم؛ حیفمان آمد که از این محیط بی بهره باشیم و قرار شد میوه ای در این محل صرف کنیم. ساعت 13.35 مجدد حرکت کردیم و با گذر از کنار چشمه خورشید به سمت چشمه و درختان بید ابتدای دره شیرکمر حرکت کردیم. ساعت 14.50 به محل چشمه شیر کمر رسیدیم و نهار را در حالیکه پاهای خسته مان در آب سرد رودخانه بود، صرف کردیم. ساعت 15.30 به سمت ماشین ها حرکت کردیم و نهایتا ساعت 16.20 به محل پارک ماشین ها رسیدیم و برنامه ای دیگر با دل خوش و تندرستی به پایان رسید.

نکات مهم:
در حفظ محیط زیست کوشا بشید و لطفا زباله های خود را در طبیعت زیبای منطقه رها نکنید.
آنتن دهی موبایل در منطقه وجود ندارد و پس از گذر از پل فلزی دیگر آنتن نخواهید داشت.
در ابتدای دره شیرکمر، در میانه دره ، محل چشمه خورشید و مجیط بانی چشمه آب وجود دارد اما در مسیر یال صعود چشمه آبی وجود ندارد.
مسیر یال برای صعود زمستانه مناسب است ولی مسیر بازگشت از دره بهمن خیز می باشد.