هفت خان- از آزادبر

بیشترین ارتفاع : 3961
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قله هفت خان از دره آزادبر :
این برنامه در تاریخ 28 خرداد1400 به اتفاق همنوردان توانمندم آقایان احسان مینایی، سیاوش شهیدی و بهزاد فضلی انجام شده، قله هفت خان از مجموعه قلل البرز غربی می باشد و از مسیر های متفاوتی صعود می شود. برای دسترسی به ابتدای مسیر صعود از اتوبان تهران – شمال به گچسر رفتیم و از خروجی غربی به سمت دره آزادبر ادامه مسیر دادیم. وارد جاده فرعی که می شوید با توجه به آسفالت بسیار بد و وجود کارگاه عمرانی دقت بالایی در رانندگی داشته باشید، در این راه که گاه خاکی و گاه نیمچه آسفالت است، ادامه مسیر باید داد تا به 3 راهی در ابتدای روستای آزادبر (سمت راست جاده) به اتاقک خالی از سکنه رسید، که تابلو حفاظت محیط زیست دارد و دقیقا روبروی آن جاده خاکی ادامه پیدا می کند. با گذر از روی پل فلزی به سمت غرب ادامه مسیر باید داد (جاده خاکی مناسب برای عبور ماشین سواری، در دو محل از آبراهه ها باید گذر کرد که ممکن است در مواقع بارانی امکان گذر نباشد). با جدا شدن از جاده خاکی اصلی و چند ده متر پایین تر به محلی مناسب برای پارک خودروها رسیدیم و آماده صعود شدیم. ساعت 6.15 استارت صعود زده شد ، با گذر از رودخانه کنار دشت عسلک از روی باقیمانده برفچالی گذشتیم، ترک جی پی اس که قبلا بدست آورده بودیم ادامه مسیر را داخل دره نشان می داد ولی با بررسی پیشین تصاویر ماهواره ای بنظرم بهتر بود زودتر از دره خارج شویم و بر روی یال اصلی قرار بگیریم، به همین دلیل ضمن مشورت با دوستان به جهت اجتناب از شیب های بسیار تند و واریزه ای و از نزدیک نقطه 022 بسمت یال تغییر جهت دادیم، هر چند در ابتدا شیب مسیر زیاد و فاقد پاکوب مشخص بود اما مسیر را به سمت نقاط 23 و 24 ادامه دادیم، از نقطه 24 به بعد تا نزدیک یال پاکوب نیمه مشخصی در بین سنگ ها دیده می شد و بالاخره ساعت 8 به محل صرف صبحانه رسیدیم، پس از صرف صبحانه ادامه مسیر دادیم، (ما بین نقطه 25 و 26 یال پر شیبی از دره به سمت یال صعود وجود دارد که مسیری بود که گروه های پیشین صعود کرده بودند و بنظر شیبی بسیار بیشتر و پر واریزه تر از مسیر ما داشتند). خاطر نشان می کنم که روی یال اصلی پاکوب قوی تر مشاهده می شود و ما نیز از همان برای ادامه صعود استفاده کردیم، بعد از نقطه 27 شیب مسیر صعود بسیار بیشتر و پر واریزه تر می شود و نیازمند احتیاط بیشتری برای صعود است، ساعت 10.45 با گرفتن چند عکس بر روی قله میش چال (3922 متر) به سمت قله هفت خوان ادامه مسیر دادیم، و نهایتا ساعت 11.05 همگی بر فراز قله سر فراز هفت خان قدم گذاشتیم. در سمت شرق قله کلاشویا، در سمت جنوب باختری قلل ناز و کهار، در سمت شمال باختری مجموعه قلل رفیع تخت سلیمان و علم کوه، در سمت شمال قله وروشت و در شمال خاوری قلل آزادکوه، سرخاب و سوتک ها رخ زیبای خود را نشان می دهند. پس از استراحتی طولانی و بحث درباره اپلیکیشن پیک فایندر از مسیری که صعود کرده بودیم بسمت ماشین برگشتیم. ساعت 14.45 به رودخانه رسیدیم، نهار را در حالی نوش جان کردیم که پاهای خسته مان در آب سرد رودخانه بود. نهایتا ساعت 15.30 به محل پارک ماشین ها رسیدیم و برنامه ای دیگر با تندرستی و دل خوش به پایان رسید.

نکات مهم:
• در طول مسیر چشمه آب وجود ندارد.
• روی قله آنتن دهی و اینترنت پر سرعت همراه اول وجود دارد.
• با توجه به شیب زیاد و طولانی مسیر صعود بهتر است گروه از نظر توان بدنی همسان باشند تا در مسیر صعود و فرود دچار اخلال نشوند.