پیله به خونکهار به دروان

علی میرآخوری
مصطفی یاوری

گزارش صعود :

1. ساعت 6.26 صبح به سمت یال اصلی قله پیله حرکت کردیم و تا یال اصلی در مسیر آفرود خودرویی با سرعت متوسط 4 کیلومتر بر ساعت به مدت یک ساعت با 27 دقیقه استراحت حرکت کردیم.

نکته : حتما 2 لیتر آب همراه داشته باشید، چون فقط در ابتدای مسیر چشمه وجود دارد، و در صورت صعود دوگانه و فرود از خونکهار به سمت دره در گوسفندسرای دوم چشمه وجود دارد.

2. پس از استراحتی کوتاه از یال اصلی قله پیله 15 دقیقه ای به قله با پیمایش 600 متر مسیر پیله رسیدیم.

نکته دوم : در قله پیله همانطور که بصورت پوینت مشخص شده است یک جانپناه وجود دارد که در اصل سرپناهی است که احتمالا توسط اوپراتور های مخابراتی برای نصب دکل ایجاد شده اما مدت زمان زیادیست که رها شده است و به اندازه دو نفر جا دارد.

3. برای رسیدن به ابتدای گردنه خونکهار از قله پیله دو مسیر وجود دارد که ما از مسیر دوم حرکت نمونده و با پیمودن 1.6 کیلومتر مسیر و کم کردن 576 متر ارتفاع با شیب متوسط منفی 30 درصد طی 1.15 دقیقه به ابتدای گردنه خونکهار رسیدیم، مسیر ها به شرح زیر است :

مسیر اول : مسیر ایمن با رنگ سبز مشخص شده است که اکثر چوپان ها از آن مسیر حیوانات خود را به گوسفندسرای قبل از گردنه میرسانند و رد پای حیوانات کاملا مشخص شده است.

مسیر دوم : مسیری که ما رفتیم و با رنگ آبی مشخص است، مسیری چالشی و در صورت آشنا نبودن با مبانی اولیه صخره نوردی و دست به سنگ اصلا اقدام به استفاده از این مسیر نکنید، چون خطر جانی بالایی را در میان دارد.

4. بعد از رسیدن به گردنه خونکهار و کمی استراحت با پیمایش 3.3 کیلومتر مسیر به مدت مجموع 4 ساعت و 24 دقیقه با شیب متوسط 30 درصد تجربه شیب 58 درصدی در بخش هایی از مسیر با رد کردن دو قله فرعی سرانجام به قله زیبای خونکهار با ارتفاع 3350 متر رسیدیم.

نکته سوم : به دلیل بی توجهی به مصرف آب در اواسط مسیر قله خونکهار ذخیر آب به پایان رسید و مجبور شدیم در مسیر فرود قله از برف های کنار یال استفاده کنیم و آب کردن، جوشاندن و مجددا سرد کردن آب زمان و انرژی بسیاری از ما تلف کرد.

5. سپس با ترسیم یک مسیر بسیار سخت و فنی با شیب بسیار زیاد، فاقد هرگونه پاکوب بدون دید به یال های بعدی از خونکهار به سمت دره حرکت کردیم که با پیمایش 3.7 کیلومتر در شیب متوسط منفی 30 درصد در مدت زمان 3 ساعت 1800 متر ارتفاع کم کردیم و به باغ عمو نریمان بالای رودخانه رسیدیم.

نکته چهارم : هیچوقت درصورت ضعف بدنی، آگاه نبودن از ترسیم مسیر، اطلاع نداشتن از نوع سستی خاک، پشت یال های رو به رو اقدام به حرکت در مسیر فرعی نکنید، یک اشتباه مساوی با آسیب جدی یا از دست دادن جان است.

6. سپس از باغ عمو نریمان با پیماش 5 کیلومتر در کنار رودخانه و جاده روستایی در مدت 2 ساعت به ابتدای روستای دروان رسیدیم، متاسفانه در ابتدای مسیر هیچ خودرویی پیدا نشد ما را به خودروی پارک شده خود در فاصله 4.5 کیلومتری روستا برساند، اما پس از پیمایش 1.5 کیلومتر در مسیر آسفالت بالاخره یک خودروی جوان مرد ما رو سوار کرد و به خودروی خودمون رسوند.

قصه ما با فرود از ارتفاعات به سر رسید.