کوه پنج کرته

گزارش صعود به قله پنج کرته
باشگاه کوهنوردی ردپا
تاریخ : ۷ خرداد ماه ۱۴۰۰
موقعیت جغرافیایی : استان فارس، شهرستان بیضا، بخش بیضا ،دهستان هفت خان ، روستای ممو
سطح برنامه : کوهپیمایی
وضعیت آب و هوا : آفتابی
تعداد شرکت کنندگان : ۱۵نفر اعضا باشگاه، ۲ نفر هیات کوهنوردی شهرستان بیضا
نوع وسیله نقلیه : مینی بوس

ارتفاع قله : ۲۷۵۲ متر
مختصات قله :
30° 10' 05.87" N 52° 16 '45.57" E

شرح گزارش :
کوه پنج کرته به ارتفاع ۲۷۵۲ متر واقع در شهرستان بیضا، بخش بانش، دهستان هفت خان، روستای ممو میباشد.
پوشش گیاهی منطقه بانش:
بلوط . بن وحشی . کیکم . کلخنگ . کیالک . ارژن . تگ . تاگ . تنگس . بادام وحشی . انجوک ( گلابی کوهی ) . انجیر کوهی ( کره تر ) . شاخ بزی . و ... و گیاهان آویشن گرو . آویشن موری . آویشن پیدنو . درمه . گینه زردک . گینه چراغ . جاشیر . چویل . برنجاس . آب اندول . کارده . موسیر . ناشک . لیزک . شیرین بیان . قارچ . بیلهر . کاسنی . ریواس.

گونه های جانوری منطقه بانش :
قوچ و بز وحشی، پلنگ، خرس، دال، شاهین، کبک، حواصیل، هدد، تیهو، بلدرچین، دارکوب، سیاه بله، قبا سبز، روباه، گرگ، کفتار، جوجه تیغی، گراز،انواع مارهای سمی و غیر سمی ، هفت رنگ، گاچی و...

صبح روز جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰ساعت۵:۱۰از میدان معلم بعد از انجام تست تب سنجی و اکسیژن به اتفاق اعضای باشگاه کوهنوردی ردپا سوار بر مینی بوس شده و پس از سوار کردن ۴ تن دیگر از همنوردان در طی مسیر در ساعت۵:۱۸ جمعی دیگر از مهربان یاران صمیمی باشگاه ردپا تشکیل شد و همگی عازم شهرستان بیضا شدیم . پس از طی مسیر ،ساعت۶:۴۸ به پای کوه رسیدیم و شروع به گرم کردن و نرمش نمودیم . هوا خنک و بسیار مطبوع بود. در ساعت ۷ صبح اعضای محترم هیات کوهنوردی شهرستان بیضا جهت همراهی در برنامه به همراه تابلو حاوی مشخصات قله که قرار بود برای اولین بار بر فراز قله نصب شود، به ما پیوستند.
پس از اشنایی و معارفه ساعت۷:۱۰مسیر صعود را اغاز کردیم.
از میان درختان زیبای بلوط و کیالک رد میشدیم و هوا بسیار مطبوع و دلپذیر بود.ابتدای مسیر شیب ملایم بود و با پیشروی بیشتر شیب تندتر میشد و سپس مسیر سنگهای صخره ای را در پیش گرفتیم و پس از طی کردن این شیب تند به نقطه ای از کوه رسیدیم که از دوردست و سمت مقابل شاهد دره ای زیبا بودیم که به گفته آقای بانشی، چشمه واقع در آن به چاه چنار معروف بود. پس از طی مسیر به استراحتی کوتاه پرداختیم و مجدادا مسیر صعود را در پیش گرفتیم. همچنان که زیبایی کوه جلوه نمایی میکرد افتاب سوزان هرچه بیشتر خودنمایی میکرد. طبق اصل همدلی و همکاری که از خصوصیات بارز همنوردان باشگاه ردپاست ، تابلو قله بین همنوردان دست بدست میشد.
در طول مسیر درختان بنه به چشم میخورد .ساعت ۹ صبح به صرف صبحانه پرداختیم و مجددا حرکتمان را در یک شیب ملایم ادامه دادیم. هوا همچنان گرم بود ‌ .در ساعت ۱۰:۲۶به نزدیکیهای قله رسیدیم. به نقطه ای که شاهد زیبایی دو چندان کوه شدیم ودریاچه سد درودزن از بالای کوه انچنان چشم انداز زیبایی داشت که هر بیننده ای را وادار به تحسین خالق زیبایی میکرد.وسرانجام ساعت۱۰:۴۵به قله این کوه زیبا رسیدیم. در ابتدا اقایان به نصب تابلو قله پرداختند و پس از نصب تابلو همگی سرود پرافتخار ملی سردادیم و عکس گرفتیم و ردپامان را بر فراز این کوه زیبا جا گذاشتیم. ساعت ۱۲:۱۰ فرود را از مسیری متفاوت در پیش گرفتیم. مسیری با شیب ملایم ،هوای گرم همراه با نسیمی خنک.ساعت ۱۳ در بستری دلنشین زیر سایه درختان به صرف ناهار پرداختیم و ساعت۱۴:۰۴مسیر فرود را پیش گرفتیم . به دره ای زیبا رسیدیم که به دلیل شکل خاص علفهای این دره به دره علف شکاری معروف بود .مجددا به شیب تند و ریزالی و برخی قسمتهای صخره ای رسیدیم وپس از پشت سر گذاشتن درختان بلوط پای کوه ساعت۱۵:۴۶پای مینی بوس رسیدیم و پس از سرد کردن و خداحافظی و قدردانی از هیات کوهنوردی شهرستان بیضا سوار برمینی بوس شدیم و پس از گذشت یک مسیر تقریبا طولانی و گرم بلطف زوج جوان و دوست داشتنی گروه بصرف بستنی پرداختیم و خاطره ای دیگر از همنوردان همیشه پا بکوه باشگاه رد پا رقم خورد.
با سپاس فراوان از هیات کوهنوردی شهرستان بیضا.