بورنیک

امتیاز :   4   :   4
نام : بورنیک
نوع فعالیت : غار نوردی
استان : تهران
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : 3.5 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : تهران، هرانده، رود افشان، سرباران، ابسرد
بهترین زمان برای این منطقه : تمام فصول
ضریب خطر منطقه : ● بی خطر
تاریخ ثبت در سایت : 1392/5/10
مدت زمان : 15 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 2030
کمترین ضریب خطا : 3
تجهیزات یا تخصصها : طناب انفرادی، هدلایت، لباس گرم، کفش مناسب

توضیحات : موقعیت

غار بورنیک در استان تهران، در 135 کیلومتری شهر تهران، 23 کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه، و 6 کیلومتری روستای هرانده واقع شده است.



معرفی

غار بورنیک در انتهای یکی از درههای منشعب از دره طولانی و وسیع هرانده قرار دارد. از ژرفای دره، رودخانه پرآب نمرود جریان دارد که از شاخههای اصلی حبله رود است. آب نمرود از حوضه وسیع دامنه شمالی کوه قره داغ و دامنههای کوه میشینه مرگ سرچشمه میگیرد. نام غار از دو کلمه «بور» و «نیک» تشکیل شده است. «بور» تغییر شکل یافته کلمه «بار» جهت سهولت تلفظ در اضافه شدن به کلمه «نیک» است. «بار» به معنی ساحل، کنار، و جای امن است. همانند کاربرد کلمه «بار» در رودبار. بنابراین بورنیک یا بارنیک؛ یعنی محل امن خوب، که به دلیل موقعیت خاص محل غار کلمهای پرمعناست. غار محل امنی برای زندگی و پناه گرفتن بوده است. دهانه غار از دید پنهان و به رودخانه نزدیک است. به همین دلیل، برای سکونت در مواقع خطر و زندگی در دوره غارنشینی، محلی مناسب بوده است.



ساختمان

دهانه غار با ابعاد 10×15 متر و ارتفاع 6 متر، در فاصله 1950 متری از سطح دریا قرار دارد. غار از 3 تالار عظیم تاقدیسی تشکیل شده که در سقف هر کدام، شکاف (گسل) اولیه مولد غار به خوبی نمایان است.

تالار نخست یا تالار بیرونی، محوطهای بزرگ به ابعاد 40×50 متر و ارتفاع 8 متر است و با سنگ چین کردن کف شیب دار آن در گذشته، دو ایوان که با یکدیگر 2 متر اختلاف سطح دارند، ساخته شده است. این تالار سکونتگاه اصلی غار بوده و وجود آثاری مانند سفالهای شکسته از دورههای تاریخی مختلف در آن، نشان میدهد که از مراکز اصلی زندگی انسانها از دوره غارنشینی به بعد بوده است. در گوشه راست تالار، دیوار دروازه دار سنگ چین شدهای جلو یک دهلیز ساخته شده که احتمالاً محل نگهداری احشام بوده است. در گوشه چپ تالار، دهانهای به عرض 8 متر و ارتفاع 10 متر ورودی تالار دوم یا تالار اصلی غار است.

تالار دوم یا تالار اصلی غار محوطهای به ابعاد 30×60 متر و ارتفاع 15 تا 20 متر است و کف آن با شیبی تند به سمت پایین میرود. این تالار دارای دالانی نسبتاً طولانی در انتها و دالانی دیگر به سوی تالار سوم است. در ابتدا و سمت چپ تالار نیز راهرویی رابط این تالار و تالار سوم غار است.

دالان انتها و سمت راست تالار دوم، به طور متوسط 5 متر عرض و 6 متر ارتفاع دارد و طول آن 40 متر است و در انتهای آن یک چاه به عمق 5 متر و یک دهلیز به طول 6 متر وجود دارد. در دالان یادشده فعالیتهای غارسنگسازی صورت گرفته است و دیوارهای آن پوشیده از چکندههای گل کلمی و نخودی شیری و صورتی رنگ اند.

طول دالان رابط تالارهای دوم و سوم غار، که در انتهای دو تالار یادشده قرار دارد، حدود 30 متر است. دالان دیگری که ابتدای تالارهای دوم و سوم غار را به هم متصل میسازد، 10 متر عرض و 4 متر ارتفاع دارد. تالار سوم غار به ارتفاع 12 متر و ابعاد 55×20 متر، از ابتدا تا انتها یک شیب تند سنگلاخی و لغزنده دارد. انتهای آن دهلیزی قرار دارد که پس از 8 متر به تالاری پر از پرتگاه ختم میشود. عمق بعضی از پرتگاهها 20 متر است و این بخش غار از سنگهای ستونی و چکندهها مخروطی و کف آن پوشیده از چکیدههاست. در گوشهای دیگر از این تالار، دالانی به طول 20 متر و عرض 5 متر قرار دارد. کف آن سطحی صاف دارد که احتمالاً محل اختفای ساکنان غار در مواقع خطر بوده است.

عمیقترین بخش غار در تالار سوم و مقابل دهلیز رابط پایینی بین دو تالار، حدود 60 متر پایینتر از سطح دهانه غار است.

طول شعبه اصلی غار حدود 500 متر است.



جاذبههای گردش گری

مناظر بهشت گونه دره هرانده که با بهرهجویی و بذل و بخشش آب نمرود به وجود آمده، از مناطق بسیار زیبا و دیدنی رشته کوههای البرز است که ناشناخته مانده. این گردشگاه گرانبها بر سر راه غار قرار دارد. درههای مستقر بر سر راه غار دیدنی و زیبا هستند. رنگ کانیهای دامنه راستِ دره محل استقرار دهانه غار در بیننده احساس عظمتی وصف ناپذیر ایجاد میکند.

وجود تخته سنگهای عظیم در کف تالارهای نخست و سوم غار که روی بعضی از آنها پوشیده از لایههای خاک رُس مرطوب و لغزنده و سطح اکثر آنها پوشیده از چکیدههای نخودی و میخ مانند است، از ویژگیهای غار بورنیک است و در سایر غارهای ایران چنین وضعیتی کمتر دیده میشود.

وجود دیوارهای پوشیده از چکندههای گل کلمی و نخودی سفید و صورتی رنگ، زیبایی خاصی به غار بخشیده است. ارزشهای تاریخی و باستان شناسی غار بر ارزشهای زمین شناسی و تفریحی آن میافزایند و غار بورنیک را به سرمایهای ملی و ماندگار تبدیل میکنند.


تعداد دانلود : 253
تعداد نمایش : 3982
ثبت فایل از : مجید  باریکانی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







عرفان طالب زاده

3

1401/1/17
مسیر خیلی شلخته پیمایش شده و هیچ توضیح و نقطه ای روی gps و یا قسمت توضیحات وجود ندارد

مهرداد  طلائی

5

1394/7/25

مازيار مرادي

0

1392/5/21
من به تازگی اونجا بودم ولی به علت ریزش راه به تالار سوم بسته بود؟ شما تا کجا پیش رفتید؟