آبشار شاهاندشت - آبشار شاهان دشت

امتیاز :   5   :   5
نام : آبشار شاهاندشت - آبشار شاهان دشت
نوع فعالیت : دره نوردی
استان : مازندران
میزان سختی : ● فقط حرفه ای
مسافت : KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : ۶۵ کیلومتری شهر آمل - روستای شاهاندشت
بهترین زمان برای این منطقه : اواسط مرداد ماه
ضریب خطر منطقه : ● معمولی
تاریخ ثبت در سایت : 1392/4/30
مدت زمان : 6 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 1730
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : آشنایی کامل با تکنیک های دره نوردی، 2 حلقه طناب استاتیک 60 و یک حلقه 50 متری، 2 حلقه جهت فرود، 1 حلقه 50 متری جهت مواقع ضروری، وت سوت 3 میل، کلیه تجهیزات و ملزومات دره نوردی شخصی، کوله ی دره نوردی، کلاه ایمنی و سوت

توضیحات : آبشار شاهاندشت با طول تقریبی 170 متر در کنار قلعه باشکوه ملک بهمن در دهکده‌ای به نام شاهاندشت در منطقه امیری لاریجان در جاده هراز قرار دارد.
جهت اجرای برنامه فرود از آبشار به سوی روستای شاهاندشت رهسپار می‌شویم (در حدود 65 کیلومتری آمل در سمت راست به تابلویی بر می‌خورید که رویش نوشته منطقه وانا بعد از وارد شدن به جاده و عبور از پل در سمت راست (پل وانا)، مجاور رودخانه جاده‌ای به طول تقریبی 2 کیلومتر قرار دارد که شما را به روستای زیبای شاهاندشت می‌رساند)
توصیف مختصری از منطقه :
شاهان دشت منطقه ای تاریخی با قدمت بسیار زیاد و با ویژگی های خاص خود یکی از زیباترین و پرجاذبه ترین مناطق استان مازندران می باشد.
روستای شاهان دشت در ارتفاع 1550 متری و در حدود 65 کیلومتری شهرستان آمل قرار گرفته است. با رسیدن به روستا می توانید در یک نگاه سرسبزی دامنه ها، صلابت دیواره نمازکوه، استواری قلعه ملک بهمن و رنگین کمان که از ذرات معلق آبشار پدید آمده را مشاهده کنید.
این منطقه به خاطر تاریخی بودن و چشم اندازهای بی نظیرش از گذشته تا بحال همچنان مورد توجه علاقمندان به طبیعت بوده و همچنین طی چند سال گذشته مورد توجه کوهنوردان فنی قرار گرفته است.
آبشار شاهان دشت از مجموع 8 آبشار تشکیل گردیده که از کنار قلعه ملک بهمن در تنگه یا شکاف صخره ای از رود به شکل آبشار درآمده و در پایین صخره ها در کنار آخرین خانه های روستا دوباره به حالت رود و در پایین دره به رودخانه هراز می پیوندد.
بعد از رسیدن به روستا از کوچه باغ‌های زیبای روستای عبور کرده و خود را به زیر آبشار می‌رسانیم و مسیر را از پاکوب سمت راست آبشار به سوی قلعه ( قلعه ملک بهمن در سال 1005 هجری ساخته شده است و بقایای آن به وضوح از زیر آبشار نمایان است) ادامه می‌دهیم. مسیر با شیبی تند ارتفاع گرفته و از کنار قلعه عبور می‌کند. به همراه دوستان خود را به بستر رودخانه و اولین آبشار که در پشت قلعه قرار دارد می‌رسانیم.
آبشار اول به طول تقریبی 15 متر می‌باشد و کارگاه آن در سمت چپ بر روی دیواره قرار دارد که با یک تراورس به آن می رسیم. آبشار دوم در سمت چپ بر روی دیواره به طول تقریبی 30 متر به مکانی زیبا ختم می‌شود که درب پشتی قلعه به وضوح از این مکان دیده می‌شود و سنگی لاخ شده در بالای سرتان هیجان فرود را دو چندان می‌کند. آبشار 3 ، 4 و 5 از سه پله پشت سر هم تشکیل شده است که کارگاه آن در سمت راست دیواره قرار دارد و با یک طول کامل می‌توان از آن فرود آمد. پله‌ها به ترتیب 15، 18 و 12 متر طول دارند و در مجموع آبشار سوم و چهارم و پنجم حدود 45 متر طول دارد. یکی از خطرناکترین آبشارها آبشار چهارم می باشد که به دلیل فشار آب بیشترین حادثه را داده است.

آبشار 30 متری ششم از زیباترین آبشارهای این مسیر می‌باشد و کارگاه آن در سمت راست دیواره مسیر قرار گرفته بعد از عبور از این آبشار به آبشار هفتم که طولش حدود 17 متر است می‌رسیم (حین فرود آبشار هفتم به دلیل جریانهای هیدرولیک حوضچه ی آبشار هفتم تا می توانید خود را به سمت چپ حوضچه هدایت کنید تا خروج از آن راحت باشد). کارگاه آبشار هفتم و هشتم یکی بوده و در سمت راست دیواره قرار دارند. طول آبشار آخر (هشتم) 35 متر است. در مجموع 55 متر فرود از بالای آبشار هفتم صورت می‌گیرد.
گشایش و بازسازی مسیر:
این مسیر در اواخر اردیبهشت ماه سال 85 توسط تیمی از شهرستان ساری به سرپرستی داوود لشکری و با همراهی آقای علی حکی به صورت ناتمام مورد پیمایش قرار گرفت که در همان سال در اوایل تیرماه تیمی متشکل از داوود لشکری، پرویز حبیبی، دانیال لشکری و کمیل قاسم پور توانستند به صورت کامل مسیر را پیمایش کنند.
طول مجموع آبشارهای شاهان دشت به 170 متر می رسد که کوتاه ترین 12 متر و بلندترین آن 35 متر می باشد.
برای پیمایش این دره از 5 کارگاه فرود استفاده می شود.
در گذشته 2 کارگاه مصنوعی و 3 کارگاه طبیعی به شکل بلوک درخت بوده، ولی در حال حاضر شکل کارگاه ها تغییرکرده است.
طبق گفته های دوستان هلال احمری شهرستان آمل در سال 89 ، 90 چندین امداد در آبشاهار شاهان دشت صورت گرفته که بیشترآنها در تاریکی شب انجام شده است.
برای رفع مشکلات و جلوگیری از بروز حادثه در سال 90 تیم 5 نفره از شهرستان ساری ( کمیل قاسم پور، سعید شریفی، سعید ایمان دوست، یاشا اشبین، پیام ونداد ) وارد منطقه شدند که توانستند در برنامه یک روزه تمام کارگاه ها و مسیر پیمایش را بازسازی و آماده کنند که شرح مختصر آن چنین می باشد:
کارگاه هایی که به شکل بلوک درخت بوده را تغییر داده و به جای آن کارگاه مصنوعی ایجاد کردند و تنه باقیمانده از درختان را با تک رول به صخره حمایت گرفتند که در اثر فشار آب شکسته نشود و در پی آن بستر سست و شکل خود را از دست ندهد.
کارگاه های مصنوعی را با تک رول تقویت و با تعویض سیم بکسل و حلقه بازسازی نمودند.
کارگاه ها و راهای فرار از تنگه:
آبشار اول : 15 متر - 3 بولت ، گذر عرضی + 2 بولت ، کارگاه اصلی - سمت چپ
آبشار دوم: 30 متر - 2 بولت ، کارگاه اصلی - سمت چپ بر روی دیواره
آبشار سوم ، چهارم و پنجم: 45 متر - 2 بولت ، کارگاه اصلی - سمت راست
آبشار ششم: 30 متر – 3 بولت ، کارگاه اصلی - سمت راست
آبشار هفتم و هشتم: 17 و 35 متر - 2 بولت ، کارگاه اصلی - سمت راست
کلیه کارگاه ها به شکل استاتیک و در حالت راحت و متشکل از دو رول هیلتی 10 میل می باشد.
در کارگاه ها حلقه های فلزی فرود توسط 2 رشته سیم بکسل روکشدار 6 و 8 میل که برای هر رشته دو بست فلزی(کرپی) تعبیه شده به صفحه پلاک متصل است و برای گذر سیم بکسل از صفحه پلاک از قطعه فلزی گلابی شکل به نام گوشواره استفاده شده تا از شکست سیم بکسل در لبه صفحه پلاک جلوگیری شود.
در سال 91 چندین حادثه در این دره رخ داده و یک کوهنورد نیز در حین پیمایش دره به علت سقوط به آبشار پنجم جان خود را از دست داده است.

گزارش ها از: کمیل قاسم پور با کمی ویرایش


تعداد دانلود : 333
تعداد نمایش : 7144
ثبت فایل از : حسین شایگان



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







بابک طاهرخانی

5

1402/11/16

فرهاد شیرانیان

5

1392/12/26