اشکدر

امتیاز :   5   :   5
نام : اشکدر
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : تهران
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : 13.9 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : کرج-کردان- برغان- روستای سنج
بهترین زمان برای این منطقه : تمام فوصل
ضریب خطر منطقه : ● معمولی
تاریخ ثبت در سایت : 1400/1/21
مدت زمان : 10 ساعت و 33 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3234
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : لوازم معمول کوهپیمایی

توضیحات : این برنامه در تاریخ 19 فروردین 1400 با همراهی و همنوردی دوستانم، آقایان امیرجلالی، سیامک هاشمی، رامین شریاندوست و رامین علی محمدی اجرا گردید.
قله اشکدر یا آلاشکا قله ای با ارتفاع 3230 متر در شمال روستای سنج از توابع کردان کرج میباشد که صعود های کمی به خود دیده است. همچنین این قله از طریق یالی در شمال، ابتدا به قله ورکش یا فراخ نو و از سمت شمال شرق به قله ناز میرسد. همچنین درغرب و شمال غربی این منطقه، قلل هفت ناوه به خوبی قابل مشاهده هستند.
از غرب تهران و ابتدای اتوبان کرج، حدود 80 کیلومتر (1/5 ساعت رانندگی ) مسافت تا روستای سنج میباشد. پس دقت کافی در انتخاب زمان حرکت و شروع پیمایش داشته باشید. برای دسترسی به روستای سنج، ابتدا بایستی از طریق اتوبان کرج- قزوین وارد جاده کردان شوید و سپس پس از حدود 15 کیلومتر و در ابتدای منطقه برغان، وارد جاده فرعی روستای سنج شوید. از اینجا تا محل پارک خودرو حدود 13 کیلومتر جاده آسفالته پر پیچ و خم، میباشد.
پیشنهاد میشود به جهت رعایت حال روستاییان، محل پارک خودور قبل از ورودی روستا ( طبق ترک پیوست ) باشد.
مسیر صعود، توسط دوست خوبم آقای جلالی با بررسی های نقشه های هوایی و ماهواره ای و بررسی توپوگرافی منطقه، از قبل طراحی و برنامه ریزی شده بود. پس از پارک خودرو، طبق ترک طراحی شده قرار شد از روی یال و سپس پس از رسیدن به راس، مسیر را تا رسیدن به قله ادامه بدهیم. لازم به توضیح است تمامی ترک های موجود در سایت ها و اینترنت، صعود را از دره ثبت کرده است که به هیچ عنوان برای صعود در زمستان و ابتدای بهار به دلیل ریزش بهمن های حجیم، پیشنهاد نمیگردد. ضمناً مسیر دره در فصول گرم، به دلیل بکر بودن و زیبایی های منطقه، مناسب فرود میباشد.
دقت داشته باشید طبق ترک در نقطه 001 سوار بر یال نسبتاً پر شیبی میشوید و مسیر را تا رسیدن به گردنه ادامه میدهید و سپس به شمت شمال شرق رفته تا به راس برسید. مسیر خطالراس را ادمه داده و پس از چند فرازو فرود نه خیلی طولانی، به گردنه یا زین اسبی زیر قله میرسید. اینجا سوار بر شیب تندی میشوید و مسیر را تا رسیدن به قله ادامه میدهید. اولین گروه از تیم ما در ساعت 11:40 به قله رسید. لازم به توضیح است قله فاقد تابلو میباشد.
مسیر برگشت از یال غربی قله انتخاب شد و پس از رسیدن به گردنه؛ به سمت راست یال تراورز کرده تا به چشمه و گوسفند سرایی برسید. از همین مسیر نیر به کف دره و دشت توکوه میرسید که زیبایی بسیار زیادی دارد. مسیر دره را تا رسیدن به روستا و محل پارک خودرو ادامه میدهید. لازم به ذکر است در گذر از چند باری بایستی پاکوب را تغییر دهیدو از رودخانه عبور کنید.

جند نکته مهم:
1- مسیر فوق مناسب صعود و فرود در تمام فصول سال میباشد. اما پیشنهاد میگردد در فصول گرم جهت فرود از دره گذر کنید.
2- مسیر دره ؛ به دلیل یخ زدگی و احتمال وقع بهمن، به هیج عنوان مناسب زمستان نیست.
3- چشمه های زیادی در طول مسیر دره وجود دارد.

شاد و برفراز باشید.
سیاوش شهیدی






تعداد دانلود : 65
تعداد نمایش : 719
ثبت فایل از : سیاوش شهیدی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







علی  جلالی

5

1400/1/21
سپاس از گزارش خوب ممنون از همراهی و حضورتدر برنامه