اشکدر (آلاشکا) - سوته

امتیاز :   5   :   5
نام : اشکدر (آلاشکا) - سوته
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : البرز
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : 13.6 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : کردان- برغان- سنج
بهترین زمان برای این منطقه : تمام سال
ضریب خطر منطقه : ● بی خطر
تاریخ ثبت در سایت : 1400/1/20
مدت زمان : 10 ساعت و 36 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3229
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : لوازم کوهپیمایی

توضیحات : گزارش صعود قله اشگدر (آلاشکا)
این برنامه در تاریخ 19 فروردین 1400 به اتفاق همنوردان عزیزم آقایان سیامک هاشمی، رامین شریان دوست، رامین علی محمدیان و سیاوش شهیدی انجام شده. قله اشگدر از جمله قلل البرز باختری است که کمتر صعود شده و بر روی خط الراسی واقع شده که در شمال آن قله ورکش قرار دارد، چناچه از ورکش به سمت خاور- شمال خاور ادامه مسیر دهیم به قله زیبای ناز خواهید رسید. با توجه به تصاویر ماهواره ای و نقشه های توپوگرافی مسیر جدیدی را برای صعود طراحی کرده تا در روز صعود از آن استفاده کنیم؛ بعلاوه متوجه شدم در برخی اپلیکیشن ها نام این قله آلاشکا می باشد.

برای دسترسی به روستای سنج باید از کردان به سمت برغان رفت و سپس از طریق جاده آسفالته باریک و پر دست اندازی به سمت این روستا رفت. ماشین ها را در ابتدای روستا پارک کردیم، پس از تعویض کفش ها و تنظیم کوله هامسیر جدیدی که طراحی کرده بودم را در پیش گرفتیم. از کنار رودخانه و مسجد به کنار رودخانه ای با آب زلال رسیدیم و در محلی که روی ترک مشخص شده از رودخانه گذشتیم و کمی بالاتر با عبور از میان باغی پله کانی به یال مورد نظر رسیدیم (نقطه 001)، با ادامه مسیر در راستای شمال خاوری بر روی یال بدون پاکوب مشخص از اولین گردنه گذشتیم و بالاخره در ساعت 8.34 به محلی رسیدیم که صبحانه را صرف کردیم، پس از نقطه 004 به روی خل الراس اصلی رسیدیم و با ادامه مسیر از قله ای فرعی گذشتیم که حدود 3060 متر ارتفاع دارد (بعدها متوجه شدم در منطقه به قله سوته معروف است)، با توجه به برف نسبتا سفتی که روی خط الراس بود گذر راحتی داشتیم هرچند گاهی اوقات در چاله برفی های عمیقی فرو می رفتیم و برای جلوگیری از آسیب های زانو رعایت احتیاط لازمه. خلاصه به گردنه دوم (Gardaneh2) رسیدیم و برای استراحت و صرف میوه توقف کردیم، پس از تجدید قوا با گذر از شیب زیاد زیر قله در ساعت 12 به قله اشگدر (آلاشکا) رسیدیم. پس از صرف نسکافه و تنقلات، استراحتی طولانی کردیم و با گرفتن عکس های یادگاری بر فراز قله ساعت 13 از سمت غرب قله به سمت دره فرود رفتیم تا به نقطه Gardaneh3رسیدیم. در این محل دو راه داشتیم:
1- همانند ترک های پیشین به سمت شمال رفته و به آغل و چشمه ای که در کنار آن بود برویم و وارد دشت گسترده و بزرگی بنام "تو کوه" شویم.
2- از گردنه به سمت جنوب برویم و وارد دره اصلی شویم.
علی رقم آنکه گزینه دوم کوتاه تر بود ولی چون اطلاعاتی از مسیر نداشتم ترجیح دادم که ریسک برخورد با آبشار را نکنم و از مسیر ترک های پیشین ادامه دهیم. به همین دلیل دامنه شمالی را پیش گرفتیم که شیب بسیار زیادی داشت اما با پوشش برف موجود در بخش هایی راحت تر فرود می رفتیم. با رسیدن به محل آغل و برف آب Aghol va Barfab از آب گوارای آن نوشیدیم و دمی به صدای دل انگیز طبیعت گوش جان سپردیم. پس از دقایقی مسیر را به سمت کف دره (Kafe Dareh) ادامه دادیم و با گذر از کنار دیوار سنگی به دشتی زیبا و بزرگ رسیدیم که محلی ها به آنرا "تو کوه" می نامند، در ادامه مسیر به چشمه ای پر آب و سبزه زاری زیبا رسیدیم که در جنوب آن بند بتنی با آبشاری چشم نواز قرار داشت، با ادامه مسیر به سمت روستا صحنه های روح نوازی از طبیعت را شاهد بودیم، آبشارها، بهمن های کوچک و بزرگی که به دره اصلی ریخته بودند، جویبارهایی که از هر آبراهه سرازیر بودند و برای دیدن آن باید ساعت ها وقت گذاشت به همین جهت سرعت حرکت را بسیار کند کردیم و تا جایی که تونستی عکس و فیلم گرفتیم. ضمنا با توجه به تخریب مسیر توسط بهمن و سیل دائما مجبور به تغییر جهت حرکت و گذر از رودخانه بودیم. چند صد متر پس از گذر از نقطه 013 به باغ های گردو رسیدیم و ساعت 15.28 به محلی رسیدیم که نهار را صرف کردیم. ساعت 16.15 مجددا حرکت کردیم و با گذر از کنار باغ های گردوی زیبا در نزدیکی روستا به استخر بتونی رسیدیم که شاید برای پرورش قزل آلا احداث شده ، نهایتا ساعت 17.26 برنامه ای دیگه با دلی خوش و تندرستی به پایان رسید.

نکات:
• مسیر رفت از روی خط الراس و بدون پاکوب است.
• در بیشتر مسیر آنتن دهی همراه اول وجود نداشت.
• چناچه قصد ادامه مسیر به سمت قله ورکش را داشته باشید بهتر است طنابچه انفرادی همراه داشته باشید.
• در مسیر دره چشمه های فراوان و پر آبی وجود دارد.
• منطقه بسیار تمیز و عاری از زباله است. در حفظ طبیعت کوشا باشیم و به جامعه محلی احترام بگذاریم.
• مسیر برگشت (دره) برای زمستان مناسب نیست و بهمن خیز است.



تعداد دانلود : 37
تعداد نمایش : 659
ثبت فایل از : علی  جلالی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







سیاوش شهیدی

5

1400/1/20
درود، گزارش عالی و کامل . سپاس