گلرد

تاریخ ثبت در سایت : 1400/1/8
تجهیزات یا تخصصها : لوازم معمول کوه پیمایی

توضیحات : گزارش صعود قله گلرد 29/12/1399
این برنامه در تاریخ 29 اسفند سال 1399 به اتفاق همنورد خوبم آقای سیاوش شهیدی انجام شده.
قله گلرد (Gelerd) با ارتفاع 3130 متر بر روی خط الراس گلرد – گندم کول واقع شده و از جمله قلل کم تردد در البرز مرکزی هست. حد خاوری این خط الراس دره ای است که جاده امام زاده داوود در آن قرار دارد و حد باختری آن دره گرگ و چهار قلعه می باشد. با توجه به آنکه ترک ثبت شده ای از مسیر پیدا نکرده بودم با توجه به نقشه های توپوگرافی و تصاویر ماهواره ای مسیر اولیه و حدودی صعود را طراحی کردم.
در روز صعود جاده امام زاده داوود را پیش گرفتیم، کمی بالاتر از خروجی روستای رندان در محلی که روی ترک بنام استارت مشخص شده ماشین رو پارک کردیم و از کنار حفاظ باغ تازه تاسیسی گذشتیم. در نگاه اول بنظر می رسید که برای گذر از مسیر طراحی شده کمی دچار مشکل باشیم زیرا صخره های بلند و پرشیبی پیشرویمان بود. مسیر را پیش گرفتیم و با تغییر جهت های منطقی و گذر از کنار صخره ها (که به عنوان نقاط Gozar1-3 روی ترک مشخص است) و شکاف های بین تخته سنگ ها ( که به عنوان نقاط Shekaf1-2 روی تر/ک مشخص است) و چند دست به سنگ کوتاه، بالاخره توانستیم بر روی یال اصلی سوار شویم. با ادامه مسیر ساعت 30/8 به محل Gardaneh1 رسیدیم و صبحانه را صرف کردیم. پس از صرف صبحانه با بررسی ادامه مسیر بنظرم رسید که برای کم کردن شیب صعود و دوری از شیب پر واریزه یال اصلی کمی مسیر را منحرف کرده و به سوی دیگر آبراه برویم، (در تاریخ صعود آب مختصر و زلالی که ناشی از ذوب برف ها بود در کف آبراه جریان داشت) با رسیدن به نقطه 16 مجدد به یال اصلی رسیدیم. نقطه 19 روی نقشه های توپوگرافی به عنوان قله فرعی بنام "یمه" معروف است 2849 متر ارتفاع دارد. با ادامه مسیر در محلی که با عنوان Estakhr مشخص شده به گردنه دوم رسیدیم و با ادامه مسیر در دامنه ای پر شیب در ساعت 55/11 به قله گلرد رسیدیم. با توجه به آنکه هواشناسی از ساعت 14 به بعد تغییرات شدید جوی و وزش باد را پیش بینی کرده بود پس از ثبت چند عکس و توقف حدود نیم ساعته از همان مسیر صعود به سمت پایین برگشتیم. ساعت 20/14 در نزدیکی گردنه اول نهار را صرف کردیم و با بررسی تصاویر ماهواره ای از دره پر شیبی که در سمت شرق بود و در انتهای آن چند بند سنگی برای کنترل تندآب ها احداث شده بود فرود رفتیم، دره ای بسیار پر شیب و تا بخشی دارای شن اسکی که فرود را کمی راحت تر می کرد. پس از گذر از کنار 3 بند سنگی- سیمانی بالاخره به جاده آسفالته منتهی به امام زاده داوود رسیدیم. با ادامه مسیر در ساعت 40/15 به محل پارک خودرو رسیدیم و آخرین برنامه سال 1399 نیز با تندرستی و دل خوش به پایان رسید.
نکات:
در بیشتر مسیر صعود و قله پوشش دهی آنتن همراه اول وجود نداشت.
مسیر فاقد پاکوب مشخص، پر شیب و پر واریزه است.
صعود این قله برای گروه های پر تعداد مناسب نیست و پیشنهاد نمی شود.