سرنِسا

امتیاز :   5   :   5
نام : سرنِسا
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : البرز
میزان سختی : ● مشکل
مسافت : 12.2 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : جاده چالوس، قبل از گرماب
بهترین زمان برای این منطقه : تمام فوصل
ضریب خطر منطقه : ● بی خطر
تاریخ ثبت در سایت : 1399/12/17
مدت زمان : 11 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3341
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : کلیه لوازم و پوشاک کوهنوردی زمستانه + طنابچه انفرادی + یخشکن + کلنگ

توضیحات : این برنامه در تاریخ 14 اسفند 1399 به همراه همنوردان عزیزم، آقایان امیرجلالی، احسان مینایی و سیامک هاشمی اجرا گردیده است. لازم به ذکر است، اجرای این برنامه به دلیل شیب زیاد مسیر، حجم برف فراوان، یخ زدگی نقاطی از مسیر صعود و همچنین وجود سنگ ها و شکاف های بزرگ و فراز و فرود در طول مسیر، از جمله برنامه های شاخص اجرا شده در فصل زمستان در این منطقه میباشد. لذا اگر قصد صعود به این قله را دارید، حتما با آمادگی بالا در این برنامه شرکت کنید.
قله سرنسا روی خط الراس باریک بند قرار دارد و از قله های کمتر صعود شده البرز مرکزی است. این قله در غرب البرز مرکزی واقع شده است که صعود های بسیار کمی را به خود دیده است .
تیم ما در ساعت 5:30 حرکت خود را از میدان پونک شروع نمود و از مسیر اتوبان تهران شمال به منطقه مورد نظر رسیدیم.
از عوارضی اتوبان تهران شمال تا نقطه ی START و پارک خودرو، حدود 42 کیلومتر مسافت میباشد که توجه داشته باشد. نقطه شروع پیمایش قبل از تونل شماره 10 و گرماب میباشد. طبق ترک برنامه، وارد مسیر باغ مانندی شدیم و سپس به ابتدای دره رسیدیم که تا نقطه AGHOL چندین مرتبه میبایستی از رودخانه عبور میکردیم. توجه کنید حجم آب رودخانه در فصول گرم بیشتر خواهد بود. از نقطه AGHOL تا نقطه 002 مسیر دارای شیب تندی بود که که در این زمان برف کاملاً یخ زده بود و پیمایش یا دقت کافی انجام شد. پیشنهاد میگردد از یخ شکن و کلنگ در این مسیر جهت سهولت کار استفاده گردد . همچنین در 50 متری مانده به نقطه 002 وارد مسیری شدیم که حجم برف تا بالای ران پا ارتفاع داشت. از نقطه 002 تا نقطه REST دارای سنگ و شکاف های بزرگی است که جهت عبور از این مسیر، دست به سنگ شدیم ولی نیازی به کارگاه نبود. در نقطه JADDE میتوانستیم به سمت شرق و شمال شرقی در امتداد جاده ادامه مسیر بدیم اما به دلیل حجم برف جاده دکل و همچنین عدم از دست رفتن زمان، ترجیح دادیم مجدد شیب سمت شمال و یال اصلی پیمایش گردد که این مسیر نیز دارای تیغه های سنگی بود که با دقت و احتیاط نیز از این مسیر عبور کردیم و به گردنه رسیدیم که پس از عبور از گردنه، مجدد سوار بر شیب تندی شدیم که مارو به خط الراس باریک بند رسانید و در نهایت در ساعت 13، بر چکاد زیبای سرنسا بوسه زدیم.
قله های سی چال و الله بند، سه چال و سکنه نو، خط الراس توچال تا لوارک و همچنین قله هزار بند، از فزار قله سرنسا، قابل مشاهده هستند.
به دلیل اینکه انرژی بسیاری از دست داده بودیم، یک ساعتی بر روی قله استراحت کردیم و پس از میل مقداری تنقلات، به سمت پایین حرکت کردیم که طبق ترک ثبت شده، جاده دکل را کمی ادامه دادیم و سپس وارد مشیر پر شیب و برفی شدیم که مارو به آغل رسانید. لازم به ذکر است جهت جلوگیری از خطرات احتمالی، شیب مذکور با احتیاط فراوان و با فاصله افراد گذر شد. پس از صرف نهار در این نقطه، در نهایت با پیمایش مسیر دره، این برنامه در ساعت 17:20 با موفقیت و تندرستی در رکاب همنوردان عزیزم، به پایان رسید.

نکات قابل توجه:

1- با آمادگی و توانایی بالا در این برنامه شرکت کنید.
2- از این ترک، برای صعود گروه های با تعداد بالا، استفاده نکنید.
3- شرکت در این برنامه از این مسیر، برای افرادی که با فنون دست به سنگ و استفاده از طنابچه انفرادی در مواقع خاص آشنایی ندارند، پیشنهاد نمیگردد .
4-داشتن یخ شکن و کلنگ برف و یخ نیز پیشنهاد می گردد .
5- تا قبل از گردنه، چشمه های آب زیادی در مسیر قابل دسترس میباشد.


شاد و برفزار باشید.
سیاوش شهیدی


تعداد دانلود : 43
تعداد نمایش : 889
ثبت فایل از : سیاوش شهیدی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







علی  جلالی

5

1399/12/17
عالی سپاس از توضیحات