تالون

تجهیزات یا تخصصها : لوازم معمول کوهپیمایی

توضیحات :
گزارش صعود قله تالون

این برنامه در تاریخ 7-12-1399 به اتفاق همنورد خوبم ، سیاوش شهیدی انجام شد.
برای دسترسی به این منطقه باید از جاده امام زاده داوود در شمال باختری تهران، منطقه شهران به سمت شمال تغییر مسیر داد. پس از گذشتن از منطقه کن و عبور از جاده ای پر پیچ و خم وارد جاده فرعی رندان می شویم و با رسیدن به این روستا از کنار آن گذر کرده و به سمت روستای تالون ادامه مسیر می دهیم. توجه داشته باشید که از رندان به سمت تالون جاده باریک تر، با چاله های بیشتر می شود، در نتیجه احتمال برخورد با سنگ هایی که بر جاده غلطیده بیشتر می شود، همچنین شیب جاده نیز بیشتر می شود پس اگر با مینی بوس به منطقه می آیید این نکته را مد نظر داشته باشید.
قبل از رسیدن به روستا از طریق یک جاده خاکی (مربوط به کارگاه عمرانی آزادراه تهران – شمال) از جاده اصلی خارج می شویم و پیش از رسیدن به محوطه کارگاه ماشین ها را پارک کردیم. راس ساعت 7/10 استارت برنامه را زدیم و به سمت مسیر قله حرکت کردیم. علی رقم آنکه از پیش مسیر را از سایت ایران جی پی اس دانلود کرده بودم اما با توجه به آنکه روی اپلیکیشن فت مپ (Fat map) مسیر دیگری بود تصمیم گرفتیم که مسیر فت مپ را امتحان کنیم؛ به همین منظور به سمت شرق آبشار زیبای تالون رفتیم، ازز همان کنار آبشار شیب تندی را بالا رفتیم و در بخشی که به سنگ های توده ای رسیدیم که ناچار دست به سنگ شدیم، با نزدیک شدن به رودخانه سطح سنگ ها پوشیده از یخ شده بود و چون مسیر در کنار پرتگاه بود بهتر آن دیدیم که از این دره ادامه مسیر ندهیم و برگردیم به ترک اصلی. ناچار راه رفته را بازگشتیم و به سمت باختر آبشار رفتیم. با گذر از کنار سیم خاردار و منبع آب بتونی دامنه ای پر شیب با سنگ های واریزه ای را در پاکوبی نه چندان قوی را پیمودیم تا به زیر صخره ها رسیدیم. در جهت شمال باختر ادامه مسیر دادیم تا بعد از نقطه 14 که موفق شدیم از گذر سنگی عبور کنیم. با توجه به زمانی که در امتحان مسیر کنار آبشار از دست دادیم تازه ساعت 8 به یال اصلی رسیدیم، (با توجه به اعلام هواشناسی قرار بود هوا از ظهر به بعد خراب بشه ولی از همان ابتدای شروع صعود برف ریز و آرامی می بارید که در این زمان شدیدتر شد و هوای منطقه مه آلود شد)، یالی بسیار پر شیبف بدون پا کوب مشخص و پوشیده از واریزه را به سمت قله پشت سر گذاشتیم و ساعت 9/10 به محل صبحانه رسیدیم. پس از 40 دقیقه استراحت و صرف صبحانه مجدد به راه افتادیم. در ادامه مسیر صعود و در ارتفاع حدود 3000 متری با توجه به برودت هوا و یخ زدگی مسیر پر شیبی که داشتیم صعود می کردیم بهتر آن دیدیم که یخ شکن ها رو به کفش وصل کنیم تا از سر خوردن جلوگیری کنیم، همچنین با توجه به مه غلیظ لازم است توجه زیادی به نقاب های برفی داشته باشیم. از نقاط 18 تا 22 مسیر را با جهت شمال باختری ادامه دادیم تا بالاخره ساعت حدود 11/30 به قله زیبای تالون رسیدیم. با توجه به مه غلیظ حاکم بر منطقه مناظر زیادی دیده نمی شد. با استراحت نیم ساعته روی قله و صرف نسکافه و تنقلات تجدید قوایی کردیم و از مسیری که صعود کرده بودیم بسمت پایین شروع به فرود کردیم و با استراحت های چند دقیقه ای در بین راه در ساعت 14 برنامه دیگری را با تندرستی و دل خوش به پایان رساندیم.

نکات:
مسیر کنار آبشار برای صعودهای زمستانه مناسب نیست، احتمال لغزش و سقوط دارد.
با توجه به احتمال مه آلود شدن منطقه و کم شدن دید لازم است جی پی اس یا اپلیکیشن های ناوبری استفاده نمایید.
در تاریخ صعود، در نزدیک قله و بخشی از مسیر آنتن دهی ضعیف همراه اول وجود داشت.