صعود به قله توچال از سربند

امتیاز :   امتیازی داده نشده   :   0
نام : صعود به قله توچال از سربند
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : تهران
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : 9 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : تهران
بهترین زمان برای این منطقه : تمام فصول با تجهیزات
ضریب خطر منطقه : ● معمولی
تاریخ ثبت در سایت : 1399/12/2
مدت زمان : 8 ساعت و 0 دقیقه
بیشترین ارتفاع :
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات :
گزارش برنامه قله توچال جمعه 1/12/99
در اولین روز از آخرین ماه 1399 ، ساعت 0530 در محل میدان سربند ، با محمد قرار داشتم . در یک هوای سرد و صاف ساعت 0545 از سربند استارت زدیم ، ساعت0636 در دوراهی اوسون بودیم ، راس ساعت 0650 به پد هلیکوپرتر زنده یاد داوودی رسیدیم و در ساعت 0715 هم به پایگاه جستجو و امداد نجات داوودی( کافه رجب) ، حدود 10 دقیقه در کافه رجب توقف کردیم ، مجددا مسیر دست به سنگ را که بخش اعظمی از آن یخ بسته بود و فوق العاده لغزنده و همچنین شلوغ، صعود کردیم و راس ساعت 0820 برروی پشت بام پناهگاه شیر پلا ایستادیم ، کل پشت بام سایه بود ، هنوز آفتاب بروی پشت بام نیفتاده بود و هوا سوز زیادی داشت ،ولی خوب به علت اینکه رستوران شلوغ بود ،برای حفظ سلامتی خود و دیگران در سرمای پشت بام ایستادیم ، خداروشکر یک دقیقه نشد که آفتاب از پشت یال بیرون آمد و چنان دمای محیط را مطلوب نمود که حدود 40 دقیقه در این مکان توقف نمودیم .
هر که بگویدت که شب ، صبح امید چون شود؟
زلف ز روی همچو مه ، دورنما که همچنین... (صائب تبریزی)
راس 0903 به سمت یال ( سیاه سنگ) استارت زدیم و یال سیاه سنگ را به سمت جانپناه امیری( شمال) پیمایش نمودیم( مسیری از ابتدای یال سیاه سنگ به سمت غرب وجود دارد که میتوان با پیمایش این مسیر به ایستگاه 5 تله کابین رسید) . راس ساعت 1120 در جانپناه امیری بودیم ، 100 متر مانده به جانپناه امیری شیب زیادو برف کوبی سنگینی داشتیم . لازم به ذکر است از جانپناه امیری با60 متر ارتفاع گرفتن به سمت شمال( قله توچال) ، مسیر سمت چپ را میتوان در ارتفاع 3440 متر با تراورس کردن به سمت غرب و پیمایش 2100 متر ، با فراز و فرودی حدودی 150 متر ، به مسیر ایستگاه 7 به ایستگاه 5 در ارتفاع 3550 رسید .
راس 1215 از امیری به سمت قله توچال استارت زدیم . از جانپناه امیری تا قله توچال سرعت باد از 10 کیلومتر در ساعت شروع به افزایش کرد و تا لحظه رسیدن به قله حتی دربرخی مواقع به حدود 40 کیلومتر در ساعت هم رسید . ( در همین لحظات سرعت باد بر روی قله 55 توسط همنوردانم در ستاد پیشگیری از حوادث کوهستان اعلام می شد) فاصله جان پناه امیری تا قله توچال کمتر از 2 کیلومتر میباشد . راس ساعت 1410 بر روی خط الراس کلکچال به توچال رسیدیم و ساعت 1420 هم بروی قله توچال ایستادیم (ارتفاع3960متر) . شدت باد بر روی قله حدود 40 کیلومتر بر ساعت بود ، سریعا مسیر را به سمت ایستگاه 7 فرود آمدیم و توسط تله کابین مسیر را تا ایستگاه 1 ادامه دادیم و برنامه به پایان رسید .

پی نوشت :
1. معنی و مفهوم توچال :
- توچال :
[ت َ / تُو] (اِ مرکب) یخچال طبیعی بر قلل کوههای بلند. یخچالهای طبیعی. مکانی ازکوهستان که در آن یخ طبیعی از قدیم گرد شده باشد. (یادداشت بخط مرحوم دهخدا).
- توچال:
یخچال طبیعی که در کوه‌ها و مکان‌های مرتفع و دره‌هایی که دارای برف‌های دائمی و در معرض وزش بادهای سرد هستند تشکیل می‌شود(فرهنگ عمید)

2. مسیر های صعود به قله توچال بشرح زیر است :
سربند- ولنجک - درکه -کلکچال- سر بند به یال چهار پالون –دارآباد( فنی ترین مسیر)-چین کلاغ-پل خواب-امامزاده داوود
3. معنی و مفهوم شیرپلا یا شیرپِلا :
در گویش مازندرانی به معنی شیر برنج است که هنوز هم خوراک گاوداران مازندران در بلندی‌های البرز است . البته در مورد نام شیرپلا برخی از کوهنوردان نیز معتقدند نام شیرپلا از واژه شیب پناه گرفته شده و به مرور زمان به شیرپلا تبدیل شده که این عقیده نیز با توجه به موقعیت این پناهگاه دور از ذهن نمی‌باشد.
4. مجتمع شیر پلا در ارتفاع ۲۷۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مسیر آن از سربند، ده پس‌قلعه و آبشار دوقلو می‌گذرد. از شیرپلا تا قله توچال معمولاً سه تا چهار ساعت راه است. این مجتمع در دو طبقه بنا شده و دارای امکاناتی چون خوابگاه با ظرفیت ۱۵۰ نفر، ناهارخوری، بوفه، نمازخانه و سرویس کامل بهداشتی و لوله‌کشی آب و برق است
5. درباره ده پس قلعه:
آبادی پس قلعه، چنانکه از نامش پیدا ست، پشت (شمال) آن قرار دارد.ساخت بنای قلعه شمیران یا دژ تاریخی شمیران، دست کم به قرون اولیه هجری قمری (حداکثر تا قرن ششم) می‌رسد، و سرگذشت این دژ نه تنها در حافظه کهنسالان این آبادی چون لوح محفوظ به گونه‌ای شیرین و رویاپرورانه به نقل از پیشینیان خود باقی است، که در کتب تاریخ و جغرافیای قدیم چون ”تاریخ طبرستان و رویان“ و ”تاریخ گیلان و دیلمستان“ و… نیز از آن یاد شده است. دهکدة پس قلعه به لحاظ قرارگرفتن در میان کوههای بند یخچال، اسون و اسپید کمر در فصل بهارو تابستان خنک و مطبوع و در زمستانها سرد و طاقت فرساست . این دهکده به علت نداشتن زمینهای مسطح و قابل کشت، تنها دارای درختان انبوه گردو، شاه توت، ازگیل، سیب و گیلاس است و از کشاورزی شایان توجهی برخوردار نیست.
6. ( هیچ وقت هیچ برنامه ای را دست کم نگیرید ، کوهستان باشگاه ورزشی شهری نیست که سیستم گرمایش ، سرمایش و امکانات رفاهی آن در اختیار ما باشد )یک مورد هیپوترمی در قله توچال در ساعت 1300 اتفاق افتاده بود ، این شخص بدون هیچ پوشش مناسب ابتدایی و تغذیه همراه به قله صعود کرده بود و پس از رسیدگی و ریکاوری ایشان توسط اعضاء ستاد ، کاپشن پر و دستکش پر یکی از اعضای ستاد به ایشان داده شد و توسط تله کابین به پایین منتقل شد . در صورتی که اعضای ستاد پیشگیری به ایشان رسیدگی نمیکردند عواقب بدی در انتظار این شخص بود
7. در صورتیکه به قله توچال صعود میکنید و قصد فرود با تله کابین را دارید ،از ساعت 1500 به بعد مخصوصا در زمستان به علت کوتاهی روزها و وزش باد های شدید احتمال تعطیلی تله کابین حتی زود تر از ساعت 1600 وجود دارد ، اصولا 1 ساعت قبل از تعطیلی تله کابین آژیری به صدا در میاید ، به این آژیر توجه داشته باشید
8. بنده شخصا علاقه ای به صعود و مخصوصا فرود از سمت ولنجک ، به علت مسافت زیاد، فرسایشی بودن و یکنواختی مسیر – مسیر برگشت از شیرپلا به علت دست به سنگ و شلوغی زیاد ندارم ولی می توان از هرکدام از این مسیرها اقدام به فرود نمود





تعداد دانلود : 58
تعداد نمایش : 596
ثبت فایل از : محسن هواخواه حلاج



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر