قلعه دختر - از خط الرس تار بیشه(صعود نافرجام)

امتیاز :   5   :   5
نام : قلعه دختر - از خط الرس تار بیشه(صعود نافرجام)
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : تهران
میزان سختی : ● مشکل
مسافت : 12.7 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : آهار
بهترین زمان برای این منطقه : تمام سال
ضریب خطر منطقه : ● معمولی
تاریخ ثبت در سایت : 1399/11/25
مدت زمان : 11 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3096
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : بهتر است در زمستان طنابچه انفرادی و کلنگ همراه داشته باشید.

توضیحات : گزارش صعود نافرجام قله قلعه دختر از یال شرقی
این برنامه در تاریخ 23 بهمن 1399 به اتفاق همنوردان عزیزم احسان مینایی، سیاوش شهیدی و بهزاد فضلی انجام شده. خاطر نشان می شود که در برخی نقشه های توپوگرافی این خط الراس تار بیشه نامگذاری شده است )
ساعت 6.30 پس از پارک ماشین در محوطه ابتدای روستای آهار از کوچه های برفی و یخ زده روستای آهار گذشتیم و با توجه به ترک جی پی اس قبلی که دانلود کرده بودیم مسیر را به سمت ابتدای یال صعود طی کردیم. با توجه به ساخت و سازهای جدید کمی مسیر تغییر کرد اما بالاخره به ابتدای یال رسیدیم و با پارس بی وقفه سگ های گله استقبال شدیم. شیب یال از ابتدا زیاد بود و پاکوب مشخصی هم دیده نمی شد پس از نقطه 003 در لای شکاف سنگ ها یک درخت اورس زیبا قرار داشت و پس از آن با گذشت از دامنه ای پرشیب تر که انبوه برف در آن تلنبار شده بود به پیمایشمان ادامه دادیم، با توجه به گرمی غیر قابل تصور هوا برف بشدت آبکی و نرم بود، حجم برف برخی قسمت ها تا بالای ران می رسید و در قسمت هایی مجبور می شدیم که چهاردست و پا گذر کنیم؛ با پایان شیب دامنه ای به یال اصلی رسیدیم. روی یال با توجه به تله برفی های فراوون و شیب لایه بندی رو به شمال خطر لغزش به همراه توده های برفی وجود داشت، همچنین بهمن های متعددی در دامنه شمالی دیده می شد، به همین جهت منطقی نبود که تمام مسیر از روی یال پیمایش شود و به همین جهت مجبور به گذر از دهلیز شدیم و به زیر خط الراس اصلی رفتیم. در تمام مسیر برف کوبی ادامه ادامه داشت و با توجه به برف آبدار در ساعت 13.15 به نقطه ای رسیدیم که تا قله حدود 970 متر خط هوایی فاصله داشتیم و با احتساب فراز و فرودهای پیش رو حداقل 1 تا 30/1 ساعت دیگر تا قله مانده بود. با توجه به خیس شدن کفش هایم با مشورت همنورد توانمندم، احسان عزیز، بهتر آن دیدیم که از همانجا به سمت روستای آهار باز گردیم. در نتیجه از نقطه Bargasht با ارتفاع 3096 متر از دامنه ای پر شیب به سمت جاده خاکی آهار- شهرستانک فرود رفتیم، کمی به سمت شرق که رفتیم از کنار تک درخت بزرگی گذشتیم و ساعت 15 نهار را خوردیم، پس از نهار با سرعت جاده خاکی که برفی حدود 25 سانت روی آن نشسته بود را پیمودیم و نهایتا ساعت 17 به محل پارک خودرو رسیدیم.

نکات قابل توجه:
این برنامه برای گروه های پر تعداد مناسب نیست.
با توجه به وجود چاله های برفی و احتمال لغزش برف در جهت یال شمالی گذر از مسیر نیاز به توجه زیادی دارد.
این برنامه برای افرادی که با فنون ابتدایی دست به سنگ آشنایی ندارند مناسب نیست.
با توجه به مدت زمان طولانی درگیری کفش ها با برف در فصل زمستان و اواخر پاییز بهتر است کفش مناسب و مقاوم همراه داشته باشید.
با توجه به مدت زمان طولانی و احتمال برخورد به تاریکی حتما هدلامپ مناسب همراه داشته باشید.
در مسیری که پیمایش شد چشمه آبی دیده نشد پس حتما به میزان کافی آب به همراه داشته باشید.




تعداد دانلود : 16
تعداد نمایش : 757
ثبت فایل از : علی  جلالی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







سیاوش شهیدی

5

1399/11/26
مثل همیشه عالی و کامل. سپاس از شما