ریزان- زمستانه تا ارتفاع 3380 متر

تاریخ ثبت در سایت : 1399/11/18
مدت زمان : 11 ساعت و 30 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3384
تجهیزات یا تخصصها : کلیه لوازم و پوشاک زمستانی+ طناب انفرادی+ کلنگ یخ و برف و یخشکن

توضیحات : این برنامه در تاریخ 16 بهمن 1399 به همراه دوست و همنورد عزیزم،آقای امیر جلالی اجرا گردیده است.
افجه یکی از روستاهای دهستان لواسان کوچک بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات استان تهران ایران است. افجه که مرکز دهستان لواسان کوچک است، روستایی بزرگ و آباد و در فاصله پنج کیلومتری از شمال خاور شهر لواسان مرکز بخش لواسانات واقع گشته و ناحیه‌ای کوهستانی و سردسیر است. روستای افجه، مبدا صعود قلل معروف ساکا، ریزان، آتشکوه و پرسون است و به همین دلیل روزهای آخر هفته، میزبان سیل عظیمی از کوهنوردان میباشد.
پس از رسیدن به روستای افجه و پارک خودرو، برنامه در ساعت 6:30 صبح در هوایی نه چندان سرد آغاز گردید. هوا بسیار مناسب بود و نوید یک روز گرم را در زمستان را میداد. به مسیر ادامه دادیم و پس از حدود 1:45 به دشت هویج(گرچال) رسیدیم. برف بسیار زیادی دشت را پوشانده بود ولی بر روی یال فرعی صعود، خبری از برف نبود! پس از گذر از دشت زیبای هویج، سوار بر شیب تندی شدیم که پاکوب مشخصی نداشت و در نقطه Sobhane پس از رسیدن به یال فرعی، صبحانه ای نوش جان کردیم و به مسیر را ادامه دادیم. در نقاط 002 و 003، از زیر صخره ها عبور کردیم و در نقطه REST SANG پس از استراحت کوتاهی و تجدید قوای جسمانی، مسیر گرده ای و دست به سنگ اغار گردید. با حمایت و سر صعودی امیر عزیز و با احتیاط فراوان از این منطقه عبور کردیم و پس از گذز از نقطه SHEKAF2 با تراورس از زیر صخره ها و برف کوبی سوار بر یال اصلی قله شدیم . به سمت قله ادامه مسیر دادیم و پس از برفکوبی و عبور از چاله های برفی فراوان، در نهایت در نقطه BRAGASHT و در ارتفاع 3384 متری با صلاحدید امیر عزیز (که جا داره از ایشان به دلیل انتخاب بهترین تصمیم در شرایط خاص تشکر کنم ) به دلیل از دست رفتن زمان و همجنین عدم مواجهه با تاریکی شب در برگشت، از ادامه صعود انصراف دادیم و در همان نقطه استراحتی کردیم و از تماشای مناظر زیبا و قلل بکر البرز مرکزی لذت بردیم .
پس از صرف نسکافه و تنقلات از همان مسیر به سمت پایین حرکت کردیم و مجدد از مسیر گرده ای و دست به سنگ با احتیاط فرود آمدیم و پس از صرف نهار، نهایاتاً در ساعت 17:10 یک برنامه دیگر با تندرستی به پایان رسید.
چند نکته قابل توجه:
1- شرکت در این برنامه، برای افرادی که با فنون دست به سنگ و استفاده از طنابچه انفرادی در مواقع خاص آشنایی ندارند، پیشنهاد نمیگردد .
2- بر روی یال اصلی قله، مراقب چاله های برفی باشد.
3-اگر در اجرای یک برنامه کوهنوردی، به قله نرسیدیم، دلیل بر این نیست که اون برنامه ناقص اجرا شده یا ارزشی نداشته! وقتی مسیر گُرده ای و چالشی ای رو برای صعود انتخاب میکنیم و مجبوریم برای صعود دست به سنگ های مختلفی رو تجربه کنیم و از دهلیزهای پربرف و تراورس های پرشیب و یخی عبور کنیم، باید قبول کنیم امکان داره زمان زیادی ازما گرفته بشه. هدف، صعود استاندارد و ایمن است تا با تندرستی به کنار عزیزانمان برگردیم و بتوانیم به ادامه این ورزش روح و جسم بپردازیم .

شاد تندرست و برفزار باشید.