ریزان- صعود زمستانه نافرجام

تاریخ ثبت در سایت : 1399/11/17
مدت زمان : 11 ساعت و 30 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3377
تجهیزات یا تخصصها : وسایل معمول کوهنوردی+ طنابچه انفرادی 15 متری، تسمه و کارابین حمایت، کلنگ در صعودهای زمستانه

توضیحات : گزارش صعود نافرجام قله ریزان 16 بهمن 1399
این برنامه در تاریخ 16/11/1399 به همراهی همنورد عزیزم، سیاوش شهیدی، انجام شد.
با توجه به عدم حضور نگهبان راه بند منتهی به ابتدای مسیر صعود توانستیم از کوچه باغ نیمه آسفالت به محلی که سال های قبل پارکینگ کوهنوردان بود برسیم (از پاییز 98 محلی ها با ایجاد راه بند بخصوص در روزهای تعطیل مانع ورود کوهنوردان به کوچه باغ می شوند و باید در کنار پل جاده افجه- برگ جهان ماشین را پارک کرد). ساعت 30/6 بامداد حرکت رو شروع کردیم و با گذر از جاده خاکی از کنار قهوه خانه عمو حجت گذشتیم، (چشمه آب بالادست آب داشت) در ادامه مسیر از راه سمت راست به سمت دشت هویج رفتیم و کم کم کفش هایمان برف را لمس کرد. دشت هویج و یال غربی قله پرسون یکدست پوشیده از برف بود، اما دامنه های خاوری ریزان به خصوص روی یال ها بطور عمده بدون برف بود. با توجه به فایل جی پی اس دانلود شده از سایت ایران جی پی اس از درختان بید زیبای دشت هویج گذشتیم و به یالی که باید صعود رو از اون شروع می کردیم رسیدیم. ( برف کف دشت بواسطه سرمای شب قبل سفت بود و پای ما زیاد فرو نمی رفت اما در برخی قسمت ها به یکباره تا نزدیک زانو پا در برف فرو می رفت، پس مراقب زانو ها باشید؛ با گذر از شیبی تند و بدون پاکوب مشخص به روی یال اصلی سوار شدیم و با جهت تقریبی نزدیک به شمال مسیر پر شیب یال رو به سمت قله ادامه دادیم. قبل از رسیدن به صبحانه برای گرم شدن دست به سنگ کوتاهی رو رد کردیم و ساعت 30/8 در محل مشخص شده صبحانه رو صرف کردیم. ساعت 9 مجددا حرکت رو شروع کردیم. هوا بسیار گرم تر از حد معمول نیمه بهمن بود و سرعت باد شاید کمتر از 5 کیلومتر در ساعت بود. در محل 001 از کناره شرقی توده های سنگی گذشتیم و حدود 200 متر پس از نقطه 002 از شکاف بزرگی گذشتیم ، شیب دامنه زیاد بود و برای شکست شیب مرتب مسیر را به چپ و راست منحرف می کردم، ضمن اینکه از این محل بالاجبار در مواردی دست به سنگ می شدیم که نیازی به طناب و کارگاه نداشت. به زیر صخره های اصلی سازنده رخ زیبای ریزان که رسیدیم مجددا استراحتی کردیم و میوه ای صرف کردیم. از محل مشخص شده تا رسیدن به نقطه Sang e 2 بر خلاف میل مجبور به گذر از یک تراورس برفی شدیم ، هر چند بواسطه فاصله کم و نزدیک بودن به صخره ها احتمال وقوع بهمن کم بود اما یک به یک رد شدیم، در نقطه Sang e 2 باز هم دست به سنگ شدیم و شیب زیاد دامنه را به سمت نقطه Shekaf 2 ادامه دادیم، در نقطه Shekaf 2 به ناچار وارد دهلیزی با طول حدود 15 -20 متر شدیم که برف زیادی در آن انباشته شده بود، با تست برف و مطمئن شدن از استحکام برف دهلیز رو که دارای شیب بسیار زیاد و تله برفی های عمیقی هست، صعود کردیم و بالاخره به روی خط الراس اصلی رسیدیم، روی یال نیز گذر کردن ساده نبود و با توجه به نبود جای پا و برف کوب نشدن مسیر انرژی زیادی صرف کردیم تا به نقطه برگشت با ارتفاع 3377 متر رسیدیم. ساعت 30/11 شده بود و شیب تند برف کوب نشده روبرویمان بود، با توجه به زمانی که برای رسیدن به قله و برف کوبی 2 نفره محاسبه کردم، همچنین با در نظر گرفتن مسیری که برای بازگشت باید می پیمودیم ضمن مشورت با همنورد عزیز تصمیم گرفتیم که از ادامه صعود صرف نظر کنیم و بیشتر از مناظر زیبای قلل البرز مرکزی لذت ببریم. پس از صرف نسکافه و مخلفات بر روی قله با توجه به پاکوب نشدم مسیر نرمال قله ریزان به سمت قله سیاه ریز و گردنه افجه بشم از همان مسیری که صعود کرده بودیم شروع به فرود کردیم. دهلیز و تراورس برفی یاد شده رو با احتیاط گذر کردیم و تا نزدیک محل صرف صبحانه آرام آرام ارتفاع کم کردیم. با استراحتی 20 دقیقه ای و صرف تنقلات و میوه جانی تازه گرفتیم و به سمت دشت هویج ادامه مسیر دادیم. اینبار بواسطه گرمی هوا برف های آبکی دشت هویج گذر را بسیار سخت کرده بود و حسابی انرژی صرف برفکوبی کردیم. مسیر رو ادامه دادیم و در انتهای دشت هویج و قبل از رسیدن به 3 راهی منتهی به مسیر صعود قلل ساکا و آتش کوه نهار رو خوردیم و نهایتا ساعت 10/17 به محل پارک ماشین رسیدیم و برنامه ای دیگر با تندرستی به پایان رسید.

نکات قابل توجه:
• مسیر صعود شده برای گروه های پر تعداد به هیچ وجه توصیه نمی شود.
• بهتر است کلنگ و طنابچه برای اطمینان و گذر از دهلیز برفی همراه داشته باشید.
• مسیر برای افرادی که آشنایی مقدماتی با اصول دست به سنگ شدن را نمی دانند اصلا مناسب نیست.
• قطعا اگر می خواستیم به هر قیمت به قله برسیم با توجه به تاریکی زود هنگام در این فصل در هنگام برگشت به تاریکی شب می خوردیم. پس اگر قصد صعود دارید حتما هدلامپ قوی و باطری سالم به همراه داشته باشید.