صعود به قله دار آباد از بام محک

تاریخ ثبت در سایت : 1399/11/11
تجهیزات یا تخصصها : لوازم مورد نیاز فصل

توضیحات : گزارش برنامه
هماهنگی های لازم برای استارت برنامه در روز جمعه -991110 انجام شد – قرار بود ساعت 0600صبح در پای کار،بام محک استارت بزنیم ،ساعت 0530درب منزل عباس بودم ، به محض رسیدن چند قطره باران رو شیشه ماشین دیدم ، متوجه شدم که امروز احتمال مواجه شدن با چالش های جوی رو در برنامه داریم . ساعت 6000در بام محک بودیم و دوستان به ما ملحق شدن . با 35 دقیقه تاخیر در ساعت 0635 استارت زدیم و از گیت ورودی شهرک خلبانان شکاری مسیر آغاز شد. وضعیت هوا ابری و بدون هیچ وزش باد و کمی سرد بود ، برای امروز بارش برف و وزش باد را به صورت پراکنده در محدوده توچال،کلکچال و دامنه های غربی این دو قله پیش بینی شده بود ، مسیر تا ابتدای یال منتهی به قله ، شوسه بود و در اختیار منابع طبیعی می باشد و بدون هیچ مشکلی از نظر ممنوعیت تردد ادامه دادیم. پس از طی 900 متر مسیر دو راهی میشود .مسیر مستقیم و مسیر سمت راست ، مسیر مستقیم با شیب کم ومسیر سمت راست با شیب تند ، که البته در ادامه هر دو در نهایت به یک نقطه میرسند . 1100 مترمسیر مستقیم را ادامه دادیم ،مسیر مجدد دو راه میشود . مسیر مستقیم را ادامه دادیم و به ساختمان جنگل بانی رسیدیم . ( لازم به ذکر است اگر هر کجای این مسیر شوسه راه را گم کردید می توانید جنگل بانی را ببینید و به سمت آن حرکت کنید ) مسیر شوسه را از جنگل بانی ادامه دادیم و پس از طی 300 متر ، مجددا به دو راهی رسیدیم ، مسیر مستقیم به یال شن سیاه منتهی می گردد و در ادامه به دراز لیش و مسیر سمت راست به صورت زیگزاگ تا ابتدای یال دارآباد ادامه پیدا می کند . مسیر شوسه را به صورت زیگزاگ بدون خارج شده از مسیر شوسه ادامه دادیم . ( لازم به ذکر است که مسیر های انحرافی زیادی از مسیر اصلی وجود دارد و بایستی 2300 متر اول را در مسیر شوسه پیمایش نماید و از مسیر خارج نگردید .) خارج شدن از مسیر باعث میشود که وارد دره شرقی یال دارآباد گردید . در پایان راه شوسه استخر جمع آوری آب بزرگی قرار دارد که کاملا یخ بسته بود . از این استخر تا قله دار آباد مسیر بر روی یالی پهن است . در ساعت 0915 در تقاطع مسیر شن سیاه و یال دارآباد ایستادیم . حدود 30 دقیقه در این نقطه توقف داشتیم . با امداد کوه ارتباط بیسیم برقرار کردم و هوا در مسیر شیر پلا و ایستگاه های تله کابین و قله توچال که در غرب ما بودند آرام بود، سرعت باد 10 کیلومتر، بارش نداشتیم و هوا هنوز مناسب بود .در همین نقطه ای که ایستاده بودم هوا ابری بود ، وزش باد نداشتیم ، که وضعیت خودمون رو هم به امداد کوه مستقر در سربند اعلام کردم . مجددا به سمت برجک استارت زدیم و در ساعت 1041 به برجک رسیدیم . در طول مسیر رسیدن به برجک سرعت باد در مسیر شیر پلا به توچال به 40 کیلومتر در ساعت رسید بود و کاملا در ابر فرو رفته بود. بارش برف با سرعت باد 40 کیلومتر در محدوده برجک مارو از ادامه مسیر منصرف کرد و مجددا به سرباز خانه برگشتیم . تله کابین تعطیل و به کوهنوردانی که قصد صعود به قله توچال را داشتند توسط امداد کوه اطلاع رسانی و تخلیه شدند . در ساعت 1140 به سرباز خانه رسیدیم . حدود 30 دقیقه در سربازخانه ماندیم و با قطع شدن بارش مجددا مسیر را به سمت برجک و در نهایت قله دارآباد ادامه دادیم و در ساعت 1350 به قله دارآباد رسیدیم . 30 دقیقه در پناهگاه قله دارآباد استراحت کردیم و در ساعت1430 مسیر را از همان مسیر صعود ، فرود آمدیم . در مسیر برگشت به سمت برجک ، سرعت باد همان 40 کیلومتر بود و از برجک به بعد سرعت باد خیلی کاهش پیدا کرد و پیمایش خیلی راحت تر شد . در ساعت 1700 به جنگل بانی رسیدیم و حدود 1 ساعت در بالکن جنگل بانی که مسقف هم بود استراحت کردیم و با پرسنل جنگل بانی صحبت کردیم و عباس دم نوش آویشن و پونه را مثل همیشه درست کرد و میل کردیم . ساعت 1800 مسیر را به سمت شهرک خلبانان شکاری ادامه دادیم و در ساعت 0635 به گیت ورودی شهرک رسیدیم و برنامه پایان یافت .

پی نوشت:
1- این مسیر نسبت به مسیر شن سیاه 1800 متر دور تر و امنیت بیشتری دارد از نظر وقوع بهمن
2- اختلالات جی پی اس در این محدوده مشاهده شد . مخصوصا در 2000 متر ابتدای مسیر
3- مسیر تا ابتدای یال جهت تمرین بین هفنه مناسب است و امن
4- آب در مسیر وجود ندارد و تنها آب آشامیدنی موجود ، در جنگل بانی است که از چشمه دراز لش توسط لوله به این نقطه آمده است