لوارک- صعود نافرجام از مسیر دره سیبک

تاریخ ثبت در سایت : 1399/11/10
تجهیزات یا تخصصها : داشتن طنابچه انفرادی بهتر است

توضیحات : گزارش صعود نافرجام قله لوارک
این برنامه در تاریخ 9-11-1399 به همراه همنورد خوبم سیاوش شهیدی و در هوایی تقریبا بهاری (از ساعت 9 صبح به بعد هوا همانند نیمه فروردین) انجام شد. پیشتر با جستجو در سایت ایران جی پی اس ترک و ویکی لواک، 2 ترک از این قله یافته بودیم؛ متاسفانه هر 2 ترک فاقد هرگونه نقطه علامت گذاری شده بود و تنها خط سیر (Track) در آنها دیده می شد. یکی از مسیرهای بارگذاری شده از مسیر گردنه لت بود که مسیری طولانی تر است و دیگری مسیری بود که حدود 19.5 کیلومتر مسیر رفت و برگشت داشت؛ به هر حال با در نظر گرفتن خطای ترک از مسیر دوم را انتخاب کردیم.
ساعت 6.30 از روستای رندان حرکت کردیم. بخاطر سایه همیشگی دره و سرمای صبگاهی حاکم مسیر پیمایش کنار رودخانه یخ زده بود و در برخی قسمت ها که لوله های آب دچار شکستگی بود نیز یخ کریستالی تشکیل شده بود که نیاز به دقت در پیمایش داشت. تا آبشار را نیم ساعته رفتیم. پس از گرفتن عکس یادگاری ادامه مسیر دادیم اما به خاطر فنس های جدیدی که باغداران کشیده بودند نتوانستیم از محلی که روی ترک ثبتی داشتیم خارج شویم و ناچار کمی جلوتر از درب نیم بند باغی توانستیم گذر کنیم (نقطه fanc) و از باغی زیبا گذر کنیم (در انتهای این باغ نیز آبشاری وجود داشت که ارتفاع آن تقریبا یک سوم آبشار رندان است). با رسیدن به یال جدید به سمت شمال خاوری ادامه مسیر دادیم که درگیری مختصری با سنگ داشت و دست به سنگ شدیم. پس از گذر از مرحله اول با رسیدن به پرتگاهی مجبور شدیم که چند متری باز گردیم و از سمت شرق آن صخره را دور بزنیم، جدود 900 متر جلوتر به شکافی رسیدیم که ظاهرا ترک قبلی از آن رد شده بودند و در ادامه با تراورس روی دامنه ای پر واریزه به سمت شمال شرق ادامه مسیر داده بودند ، من با دیدن دامنه واریزه ای تریح دادم باز هم مسیر دست به سنگ بالا دست شکاف رو ادامه بدم (نیاز به طناب نداشت)، مسیر رو در دامنه ای سنگی و پرشیب ادامه دادیم تا به محل شکاف2 رسیدیم و 70 متر پس از آن از کنار تک درخت اورس زیبایی گذشتیم و پس از حدود 200 متر دیگر ساعت 8.30 به دو درخت تنومند اورس رسیدیم. صبحانه را همینجا صرف کردیم و بعد از نیم ساعت مجدد حرکت کردیم. در اینجا 2 گزینه را باید انتخاب می کردم:
1- ادامه ترک ثبت شده را می رفتم (با توجه به ترک غیر قابل اطمینان بود).
2- یالی که روی آن قرار داشتیم را به سمت شمال ادامه می دادم.
با توجه به همراه نداشتن طناب و درگیری هایی که پایین تر با سنگ داشتیم و همچنین با توجه به احتمال درگیری مجدد با سنگ صلاح بر آن دانستم که ترک ثبت شده را ادامه دهم ضمن آنکه کمی بالاتر در نقطه 002 به پاکوب خوب و مشخصی رسیدیم که منطبق با ترک قبلی بود. مسیر ترک و پاکوب مرتب ارتفاع کم می کرد تا اینکه در نقطه Jangal Kochak به درختان وحشی و پس از آن در ساعت 9.40 به باغی دنج رسیدیم. با گذر از غرب باغ، دره را به سمت شمال ادامه دادیم (البته بعد از باغ پاکوب خیلی واضح نبود) و ساعت 11 تصمیم گرفتیم که برای تجدید قوا چند دقیقه ای استراحت کنیم با توجه به آنچه از ادامه مسیر می دیدیم و اختلاف ارتفاع 800 متر که باید برای رسیدن به قله باید می پیمودیم (ارتفاع محل ما 2580 و ارتفاع قله 3400؛ نیاز به طی) حساب کردم که نزدیک به 3 ساعت دیگر تا قله زمان لازم است. با توجه به اینکه هدلامپم را فراموش کرده بودم و کلا خیلی سرحال نبودم بهتر آن دیدم که از ادامه صعود خودداری کنم چون حتما در بازگشت به شب می خوردیم. با توجه به موقعیت بهتر آن دیدم که از مسیری که رفته بودیم بازگردیم و از زیبایی های دره بهرمند بشیم از این رو پس از صرف میوه در نقطه ای که در فایل به عنوان برگشت (Bargasht) مشخص شده با آرامش شروع به برگشت کردیم. در نقطه photo location علی رقم نور نامناسب عکس هایی به یادگار گرفتیم و در کنار باغ دنج نهار را صرف کردیم. ساعت 13.15 پس از استراحتی کوتاه آرام آرام مسیر بازگشت را طی کردیم و در محل های مناسب حسابی عکس گرفتیم. به بالا سر درخت ها (که صبحانه را کنار آنها صرف کرده بودیم) رسیدیم همان پاکوب را به سمت جنوب باختری ادامه دادیم و به دامنه ای پر شیب رسیدیم که پاکوب از میان شن اسکی تقریبا خوبی ادامه داشت، با رسیدن به کف دره به سوی دیگر رودخانه رفتیم و وارد مسیر اصلی منتهی به قله سرلت شدیم. با رسیدن به کنار آبشار رندان نسکافه ای صرف کردیم پس از استراحتی کوتاه ادامه مسیر به سمت ماشین را طی کردیم و نهایتا ساعت 16.15 به ماشین رسیدیم و برنامه ای دیگر با سلامتی به پایان رسید.
نکته1: این برنامه مناسب روزهای کوتاه زمستان نیست.
نکته2: با توجه به تصویر ماهواره ای خودم تصمیم دارم در تلاش بعدی پس از رسیدن به محل 002 به جای ادامه مسیر به سمت باغ دنج یال اصلی را ادامه دهم ، شاید مسیری راحت تر برای صعود باشد. ممنون میشم اگه کسی تلاشی در این زمینه داشته رو بهم اطلاع بده.

ثبت فایل از : علی  جلالی

Alen Khosravian

1403/1/16
سلام چند سال قبل ما این مسیر را مستقیم از یالی که به قله منتهی میشه صعود کردیم خیلی چالش نداشت.

سیاوش شهیدی

1399/11/10
امیرجان عالی. برای صعود یه این قله لحظه شماری میکنم. امیدوارم به زودی این برنامه رو اجرا کنیم