31 مسیر صعود به تمامی قله های دنا -مجزا و خط الراس

امتیاز :   5   :   5
نام : 31 مسیر صعود به تمامی قله های دنا -مجزا و خط الراس
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : اصفهان , فارس , کهگیلویه و بویراحمد
میزان سختی : ● مشکل
مسافت : 99 KM
برنامه : 5 روزه
مناطق : پاتاوه ، میمند ، سی سخت ، نقل ، کاکان
بهترین زمان برای این منطقه : اواسط بهار تا اواسط پاییز
ضریب خطر منطقه : ● خطرناک
تاریخ ثبت در سایت : 1399/10/29
مدت زمان : 110 ساعت و 0 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 4459
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : با توجه به فصل برنامه با امکانات و آمادگی لازم

توضیحات : مسیرهای در دسترس صعود به تمامی قلل دنا (به صورت مجزا و خط الراس)
تمامی مسیرها بر اساس مسیر های پیمایش شده توسط خودم و دیگر گروه های کوهنوردی ،
کتاب "راه های صعود به قلل دنا" تالیف "آقای غلامرضا حق بین" و همچنین گزارش های موجود در سایت باشگاه ها و گروههای کوهنوردی که غالبا مربوط به استان های فارس ،اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد می باشد ، تهیه شده است.

نکات :
1- در فایل فوق سعی بر آن شده که محل چشمه های در دسترس دنا ، محل آبشارهای دنا ، محل قلل دنا و روستاهای شروع ذکر گردد. (اکثر این چشمه ها در اواخر تابستان و اوایل پاییز خشک هستند)

2- محل سه غار معروف دنا نیز ارائه گردیده است. (غار یخی در تنگ کیخسرو و زیر قله هرم ، غار نول واقع در ابتدای تنگ نول و غار آبی دنگزلو واقع در روستای دنگزلو)

3- مسیر پیمایش و محل چند قله ی کمتر از 4000 متری دنا نیز ارائه گردیده است.
(قله قلم از مسیر دریاچه کوه گل ، قله کله قندی از مسیر قله نمک ، قله برف کاغذی از مسیر
کاسه برف کرمو ، قله سردآب از مسیر دره سردآب قله پازن پیر ، قله حجال از مسیر تنگ مهریان ، قله کیخسرو از مسیر تنگ کیخسرو ، قله تل دژ در نزدیکی جانپناه قاش مستان ، قله رمچر در نزدیکی برف کرمو و قله کل هواپیما بین قله های چال وهلی و آب سپاه)

4- رشته کوه دنا بلندترین و بزرگترین رشته کوه زاگرس است که در استانهای کهگیلویه و بویر احمد ، اصفهان و فارس واقع گردیده است.
5- رشته کوه دنا دارای 3 خط الراس اصلی و یک خط الراس فرعی می باشد. (خط الراس مرکزی شامل 17 قله بالاتر از 4000 متری ، خط الراس غربی شامل 21 قله بالاتر از 4000 متری ، خط الراس شرقی شامل11 قله بالاتر از 4000 متری و خط الراس شمالی (فرعی) شامل 4 قله بالاتر از 4000 متری)

مسیر های ارائه شده :
1- خط الراس غربی دنا:
1-1- مسیر روستای میمند یاسوج: از طریق تنگ شنبلیله دون (شیملدون) و سپس تنگ میشک شور کوچک و بزرگ که در منطقه حفاظت شده دنا (پاسگاه محیط بانی میمند) واقع گردیده ، آغاز و سپس وارد خط الراس غربی دنا می گردد ، برای ورود به تنگ شنبلیله دون احتیاج به مجوز از پاسگاه محیط بانی می باشد. (مسیر سخت و طولانی و پرچالش) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله کل پازنی در حدود 12 ساعت زمان می برد)
1-2- مسیر روستای سیور اصفهان: از طریق تنگ ریزک (رزک) و سپس تنگ اتابکی می توان ابتدا قله کل قدویس (بلندترین قله غربی) را صعود و سپس باقی قلل را به صورت خط الراسی پیمایش کرد ، این مسیر بهترین مسیر برای صعود به قلل غربی دنا می باشد. (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله کل قدویس در حدود 8 ساعت زمان می برد)
1-3- مسیر روستای آبسپاه یاسوج (تنگ کی شین یا شهیدان): از طرف تنگ کی شین که چسبیده به روستای آبسپاه می باشد و طی یک صعود پرچالش و بسیار خطرناک به خط الراس غربی می رسد. (مسیر بسیار خطرناک) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله فردای قیامت در حدود 8 ساعت زمان می برد)
1-4-مسیر روستای ماندگان اصفهان (تنگ لای نخود): از طریق تنگ رودقر و قبل از آبشار آب اسپید و بعد از دو راهی خرسان کوچک و لای نخود ، وارد تنگ لای نخود شده و به خط الراس غربی وارد می شود و سپس از آنجا امکان پیمایش قله های غربی وجود دارد. (مسیر کمتر پیمایش شده-فاقد پاکوب مناسب) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله لای نخود در حدود 10 ساعت زمان می برد)
1-5-مسیر روستای ماندگان اصفهان (کاسه خرسان – گردنه قلات بزی): از طریق تنگ رودقر و قبل از آبشار آب اسپید و از سمت تنگ خرسان کوچک و بزرگ به گردنه قلات بزی و سپس خط الراس غربی می رسد و سپس از آنجا امکان پیمایش قله های غربی وجود دارد. (مسیر کمتر پیمایش شده- فاقد پاکوب مناسب) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله ایستگاه در حدود 10 ساعت زمان می برد)
1-6-مسیر روستای ماندگان اصفهان (تنگ رودقر): از طریق تنگ رودقر و چشمه آب اسپید به قله قلات بزی می رسد و سپس از آنجا امکان پیمایش برخی قلل غربی و همچنین قلل شمالی دنا وجود دارد. (مسیر پر آب و زیبا شامل صعود از آبشار آب اسپید ، چشمه ی بسیار زیبای آب اسپید و یخچال های بسیار زیبا در بیشتر فصول سال) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله قلات بزی در حدود 8 ساعت زمان می برد)
1-7-مسیر روستای ماندگان اصفهان (دره لوسی): از طریق دره لوسی و چشمه آب اسپید به قله قلات بزی می رسد و سپس از آنجا امکان پیمایش برخی قلل غربی و همچنین قلل شمالی دنا وجود دارد. (مسیری برای عدم عبور از تنگ رودقر) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله قلات بزی در حدود 9 ساعت زمان می برد)
نکته : مسیر روستای سیور برای صعود زمستانه قلل و خط الراس غربی دنا بهترین و مطمئن ترین مسیر می باشد.
"مسیر بین قله پوتک و لوکوره بصورت دیواره می باشد و احتیاج به دیواره نوردی دارد."
"مسیر کاسه پوتک برای کسانی که قصد ندارد قلل شمالی دنا و دیواره پوتک را در مسیر صعود خط الراس غربی صعود کنند ، می باشد که یکی از زیباترین قسمت های دنا می باشد."

2- خط الراس شمالی دنا:
2-1- مسیر روستای خفر اصفهان (یال بن شاهی): از طریق کوه و یال بن شاهی وارد خط الراس شمالی شده و تمامی قلل شمالی دنا و همچنین قله پوتک را می توان از طریق آن صعود کرد. (مسیر راحت تر) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله حوض دال شمالی در حدود 12 ساعت زمان می برد)
2-2- مسیر روستای خفر اصفهان (تنگ کالادون یا گینه دون): از طریق مسیر آبشار خفر و تنگ پی دنی و سپس تنگ کالادون به قله پوتک رسیده و سپس قلل شمالی دنا را نیز می توان صعود کرد. (مسیر پرآب و بسیار زیبا) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله پوتک در حدود 10 ساعت زمان می برد)
نکته : مسیر یال بن شاهی برای صعود زمستانه قلل و خط الراس شمالی دنا بهترین و مطمئن ترین مسیر می باشد.

3- خط الراس مرکزی و غربی دنا:
3-1- مسیر روستای خفر اصفهان (تنگ آبشار): از طریق مسیر آبشار خفر و تنگ پی دنی و سپس تنگ آبشار به خط الراس غربی دنا می رسد و سپس امکان صعود برخی قلل غربی و مرکزی دنا وجود دارد. (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله لوکوره در حدود 12 ساعت زمان می برد)

4- خط الراس مرکزی دنا:
4-1- مسیر روستای خفر اصفهان (تنگ پازنک): از سمت روستای خفر اصفهان و تنگ پی دنی و تنگ آبشار ، وارد تنگ پازنک شده و می توان از طریق آن ابتدا قله پازنک و سپس دیگر قله های مرکزی دنا را صعود کرد. (مسیر کمتر پیمایش شده) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله پازنک در حدود 11 ساعت زمان می برد)
4-2- مسیر روستای خفر اصفهان (قله مورگل شمالی): از سمت روستای خفر اصفهان و بعد از آبشار خفر و قبل از آبشار پی دنی (مسیر دست به سنگ) می توان از طریق یال مورگل شمالی به قله مورگل شمالی رسید. (مسیر کمتر پیمایش شده) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله مورگل شمالی در حدود 8 ساعت زمان می برد)
4-3- مسیر روستای خفر اصفهان (جانپناه قاش مستان): از طریق مسیر جانپناه قاش مستان و تنگ قاش مستان می توان به خط الراس مرکزی دسترسی پیدا کرد و قلل مرکزی دنا را صعود کرد. (بهترین مسیر برای صعود به بلندترین قله دنا و رشته کوه زاگرس " قله قاش مستان به ارتفاع 4450 متر" می باشد.) "جان پناه فلزی قاش مستان گنجایش حدود 10 الی 15 نفر را دارد." (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله قاش مستان در حدود 9 ساعت زمان می برد)(صعود زمستانه قاش مستان با تجهیزات کامل انجام گردد)
"اطراف جان پناه جا برای برپایی چادر به اندازه کافی مقدور می باشد"
4-4- مسیر روستای خفر اصفهان (تنگ کمر قبله) (قله قبله): از سمت روستای خفر اصفهان و جانپناه قاش مستان و سپس تنگ کمر قبله می توان قله قبله را بصورت مجزا صعود کرد. (مسیری بسیار سخت و خطرناک به خصوص در فصل زمستان) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله قبله در حدود 9 ساعت زمان می برد)
4-5- مسیر روستای خفر اصفهان (یال مورگل): از سمت روستای خفر اصفهان و جانپناه قاش مستان (از سمت راست تنگ قاش مستان-یال مورگل) بصورت مجزا قله مورگل قابل صعود می باشد. (مسیری ریزال و سنگی با شیب تند) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله مورگل در حدود 9 ساعت زمان می برد)
4-6- مسیر روستای خفر اصفهان (تنگ کیخسرو): از طریق مسیر تنگ غلامرضا (پس دنا) و سپس تنگ کیخسرو می توان به تپه فسیلی و سپس خط الراس مرکزی دسترسی پیدا کرد و قلل مرکزی دنا را صعود کرد. همچنین در این مسیر می توان قله هرم را نیز صعود کرد. (مسیری زیبا و پرآب.) (پایین دست قله هرم غار یخی دنا واقع شده است.) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله هرم در حدود 8 ساعت و قله بن رو نیز در حدود 9 ساعت زمان می برد)
نکته : مسیر بین قله هرم تا قله قزل قلعه بسیار خطرناک و صعب العبور می باشد.
نکته : مسیر بین قله های قزل قلعه و بیژن 2 (برج آسمانی) در زمستان بسیار خطرناک می باشد و حتما در این فصل باید با حمایت از آن عبور کرد.
4-7- مسیر روستای خفر اصفهان (کوه آسمانی): از طریق کوه آسمانی و سپس تنگ فراخ می توان به خط الراس مرکزی دنا دسترسی پیدا کرد و قله های موجود در آن را صعود کرد. (مسیری دارای یخچال دائمی و کمتر پیمایش شده) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله بیژن 2 در حدود 10 ساعت زمان می برد)
4-8- مسیر سی سخت (دره بزکش): از طریق دره بزکش واقع در شهر سی سخت می‌توان به پناهگاه حوض دال رسید و سپس قله‌های مرکزی دنا را صعود کرد. (طولانی ترین و پر شیب ترین مسیر دسترسی به خط الراس مرکزی) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله حوض دال مرکزی در حدود 11 ساعت زمان می برد)
4-9- مسیر سی سخت (یال چال زرد): در سمت راست دره بزکش یال چال زرد می باشد که برای صعود زمستانی حوض دال مرکزی و دیگر قله‌های خط الراس مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد این یال طولانی‌ و با شیب کم می‌باشد. (به طور میانگین صعود زمستانه از این مسیر تا قله حوض دال مرکزی در حدود 10 ساعت زمان می برد)
4-10- مسیر سی سخت (یال یابو سقط شده): در سمت چپ دره بزکش یال یابو سقط شده
می باشد که برای صعود زمستانی حوض دال مرکزی و دیگر قله‌های خط الراس مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد این یال مسیری کوتاه اما سنگی و شیب تند می باشد. (به طور میانگین صعود زمستانه از این مسیر تا قله حوض دال مرکزی در حدود 10 ساعت زمان می برد)
4-11- مسیر سی سخت (گردنه بیژن): از طریق گردنه بیژن می‌توان به پناهگاه حوض دال رفت و سپس قله حوض دال مرکزی و دیگر قله‌های مرکزی دنا را صعود کرد، یا بعد از چشمه
سی چانی به سمت خط الراس مرکزی رفته و سپس قله‌های مرکزی دنا را صعود کرد.
(متداول ترین و راحت ترین مسیر دسترسی به خط الراس مرکزی دنا) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله سی چانی در حدود 6 ساعت و قله حوض دال مرکزی نیز در حدود 7 ساعت زمان می برد) "پناهگاه حوض دال مرکزی به صورت سنگ و سیمان می باشد و گنجایش حدود 40 نفر را دارد و جان پناه فلزی کنار آن نیز گنجایش حدود 10 الی 15 نفر را دارد اما در زمستان به علت بهمن خیز بودن ، غیر قابل استفاده می باشد. همچنین اطراف جان پناه فلزی جا برای برپایی چادر به اندازه کافی مقدور میباشد"
نکته : مسیر یال چال زرد برای صعود زمستانه قلل و خط الراس مرکزی دنا بهترین و مطمئن ترین مسیر می باشد.

5- خط الراس مرکزی و شرقی دنا:
5-1- مسیر سی سخت (انتهای گردنه بیژن): از طریق انتهای گردنه بیژن می‌توان از سمت چپ آن قله بردآتش و دیگر قله‌های مرکزی دنا را صعود کرد و از سمت راست آن ابتدا قله
برف کرمو و سپس دیگر قله‌های شرقی دنا را صعود کرد. (بلندترین ارتفاع شروع برای صعود در بین تمامی مسیرها "3200 متری") (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله برف کرمو
در حدود 5 ساعت و برای قله بردآتش نیز در حدود 7 ساعت زمان می برد)
نکته : مسیر قله بردآتش دارای مسیری با شیب تند و دست به سنگ های متعددی می باشد ، اما مسیر قله برف کرمو راحت ترین راه دسترسی به قله‌های شرقی دنا می باشد.

6- خط الراس شرقی دنا:
6-1- مسیر سی سخت (کوه گل-تنگ نول): از طریق کوه گل و تنگ نول می‌توان به خط الراس شرقی دنا رفت و قله‌های آن را صعود کرد. (مسیر پرآب و با شیب تند) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله کل خرمن در حدود 7 ساعت زمان می برد)
6-2- مسیر سی سخت (کوه گل-بره باز): از طریق کوه گل و بره باز می‌توان ابتدا به قله نول جنوبی صعود کرد و سپس باقی قله های خط الراس شرقی دنا را صعود کرد (مسیر دارای شیب تند و همراه با کم و زیاد شدن ارتفاع) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله نول جنوبی در حدود 9 ساعت زمان می برد)
6-3- مسیر روستای نقل (تنگ تاپو یا چشمه نول): از طریق روستای نقل و سپس تنگ تاپو می‌توان به خط الراس شرقی دنا صعود کرد و سپس باقی قله‌های آن را صعود کرد. (مسیر دارای آب فراوان و شیب تند و درگیری زیاد با سنگ می باشد) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله تاپو در حدود 9 ساعت زمان می برد)
6-4- مسیر روستای نقل (تنگ رمبسه): از طریق روستای نقل و سپس تنگ رمبسه می‌توان به خط الراس شرقی دنا صعود کرد و سپس باقی قله‌های آن را صعود کرد. (مسیر دارای شیب تند می‌باشد و پیمایش شب آن بسیار خطرناک می باشد) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله رمبسه در حدود 10 ساعت زمان می برد)
6-5- مسیر روستای نقل (یال سردآب): از طریق روستای نقل و سپس تنگ رمبسه و سپس یال سردآب می‌توان به قله پازن پیر که بلندترین قله شرقی دنا می‌باشد صعود کرد و سپس از روی خط الراس به قله های دیگر شرقی صعود کرد. (مسیر دارای شیب تند و مناسب صعود یک روزه قله پازن پیر می باشد.) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله پازن پیر در حدود 8 ساعت زمان می برد)
6-6- مسیر روستای نقل (تنگه سردآب): از طریق روستای نقل و سپس تنگ رمبسه و سپس تنگه سردآب می‌توان به قله پازن پیر که بلندترین قله شرقی دنا می‌باشد صعود کرد و سپس از روی خط الراس به قله های دیگر شرقی صعود کرد. (مسیر دارای شیب تند و همراه با ریزش سنگ در طول تنگه می باشد. حتماً در مسیر فوق از کلاه مخصوص سنگنوردی استفاده شود و همچنین مناسب صعود یک روزه قله پازن پیر می باشد.) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله پازن پیر در حدود 9 ساعت زمان می برد)
6-7- مسیر تنگ مهریان یاسوج: از طریق تنگ مهریان و کبوتری و سپس دشت گرگی می‌توان به قله پازن پیر صعود و سپس باقی قله‌های خط الراس شرقی را صعود کرد. ( طولانی ترین مسیر دسترسی به خط الراس شرقی با شیب مناسب و آب فراوان) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله پازن پیر در حدود 13 ساعت زمان می برد)
6-8- مسیر کوه خطیر سوخته: در جاده اقلید-یاسوج (راهدارخانه کاکان-یاسوج) و از طریق کوه خطیر سوخته و سپس دشت مارپیت و دشت گرگی می‌توان به قله پازن پیر صعود و سپس باقی قله‌های خط الراس شرقی را صعود کرد. (مسیر طولانی و شیب مناسب – متداول ترین مسیر صعود به قله پازن پیر) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله پازن پیر در حدود 12 ساعت زمان می برد)
6-9- مسیر روستای سرتنگ اصفهان: از طریق تنگ سیبی واقع در روستای سرتنگ و سپس
دشت گرگی می‌توان به قله پازن پیر صعود و سپس باقی قله‌های خط الراس شرقی را صعود کرد. (مسیری بکر و کمتر صعود شده) (به طور میانگین صعود از این مسیر تا قله پازن پیر در حدود 10 ساعت زمان می برد)
نکته : مسیر کوه خطیر سوخته برای صعود زمستانه قلل و خط الراس شرقی دنا بهترین و مطمئن ترین مسیر می باشد.

نکته : این 31 مسیر دسترسی به قله های دنا از مسیرهای پیمایش شده می باشد ، البته مسیرهای دیگری نیز برای صعود به قله های دنا در دسترس می باشد که به علت نبود ترک مسیر آنها در فایل فوق ارائه نشده است. مانند مسیرهای : "مسیر صعود از جبهه شمالی حوض دال مرکزی از طریق باغستان روستای سرباز ، مسیر صعود از گرده کپیری واقع در منطقه کپیری به قله کپیری ، مسیر صعود از روبروی چشمه سید محمد واقع در تنگ پی دنی به قله های کل اوآرزنی و کل اسدخانی ، مسیر صعود از آبشارهای تنگه قیامت (هفت آبشار)
به کاسه پوتک و دو مسیر صعود از روستای آب ملخ به خط الراس غربی که یکی از طریق تنگ شنک و دیگری از طریق تنگ مارطویله می باشد."

مسافت تقریبی صعود ، به طور متوسط برای هر ساعت : برای مسیرهای با شیب 50 الی60 درصد حدود 150 الی 300 متر، برای مسیر های با شیب بین 35 تا50 درصد حدود 400 الی 500 متر ، برای شیب های بین 25 تا 35 درصد حدود 750 متر ، برای شیب های بین 15 تا 25 درصد حدود 1000 متر (یک کیلومتر) ، برای شیب های 10 تا 15 درصد حدود 2000 متر و برای شیب های کمتر از 10 درصد حدود 3000 متر

محاسبه شیب مسیر : برای محاسبه شیب باید "اختلاف ارتفاع مسیر" را بر "طول مسیر" "تقسیم" کرده و حاصل را در 100 ضرب کنید.
برای مثال شیب مسیر برای مسیری با طول1500 متر و اختلاف ارتفاع 350 متر برابر با 23 درصد می شود یا شیب مسیری با طول 500 متر و اختلاف ارتفاع280 متر برابر با 56 درصد می شود.

"برنامه صعود به قله‌های دنا و خط الراس آن در فصل زمستان باید با تجهیزات کامل انجام پذیرد."
وجه تسمیه اسامی قلل معروف دنا به ترتیب ارتفاع :
افسانه معروف شاهنامه در خصوص دنا : هنگامی که کیخسرو "شاه ایران زمین" متوجه شد که مرگش نزدیک است ، شخصی گمنام به نام لهراسب را جانشین خود معرفی کرد و بعد از آب تنی در چشمه بشو (میشی) به سوی ارتفاعات دنا رهسپار گردید. در بین سرداران کیخسرو ، سرداری بی باک به نام "بیژن" از لهراسب حمایت نکرد و با سی مرد دلاور به سوی کیخسرو و ارتفاعات دنا رهسپار گردید ، کیخسرو ، بیژن و مردان جنگی همراه با او را پند به اطاعت از لهراسب فراخواند و آنرا پیام ایزدی خواند ، اما بیژن آنرا نپذیرفت.
کیخسرو از طریق دامنه های دنا و سپس کوه آسمانی وارد غاری شده و در آنجا ناپدید گردید. "این غار هم اکنون به نام غار کیخسرو مشهور می باشد و در روستای خفر اصفهان واقع شده است" بیژن و دلاوران همراه او در راه بازگشت گرفتار برف و بوران شده و راه را گم می کنند و در نتیجه از هم جدا می شوند ، سی مرد دلاور در ارتفاعات دنا بر اثر سرما یخ زده و همگی می میرنند و از آنها تندیس های یخی بجا می ماند و از آن پس به آن منطقه سی سخت و گردنه آن را بیژن می گویند.
بیژن نیز که در گردنه از دلاوران همراه خود جدا شده بود به سوی ارتفاعات دنا می رود و در بین راه جان به جان آفرین تسیلم می کند. از آنجا که محل دقیق مرگ او مشخص نیست به سه قله ی که احتمال محل مرگ اوست بیژن 1 و 2 و 3 می گویند.

1- قاش مستان (بیژن 3) (4459 متر) : وجه تسمیه بیژن همان افسانه معروف شاهنامه می باشد. اما نام قاش مستان به علت وجود شکاف و قاش انتهای قله می باشد که کل و بز های منطقه در فصل جفت گیری و مست شدن به این شکاف می آیند.
2- مورگل (4426 متر) : به علت گلهای زیبا و ریز و مورچه مانند که در فصل تابستان در بین شکاف ها و صخره های قله می روید که به آن گل مروارید نیز می گویند.
3- برج آسمانی (بیژن 2) (4395 متر) : وجه تسمیه بیژن همان افسانه معروف شاهنامه می باشد. اما نام برج آسمانی به علت شبیه برج بودن نوک قله می باشد.
4- قزل قلعه (قزل قله) (4380 متر) : به علت سرخ رنگ بودن خاک جبهه جنوبی قله به آن قزل قله یا قله سرخ رنگ می گویند ، اما با توجه به نمای شرقی قله که شکل یک برج قلعه مانند می باشد به آن قزل قلعه نیز می گویند.
5- حوض دال مرکزی (4350 متر) : به علت وجود شکل حوض مانند زیر قله "سمت غرب پناهگاه" که عقاب (در زبان محلی به آن دال می گویند) در آنجا می نشیند و چون در جبهه مرکزی واقع شده به آن حوض دال مرکزی می گویند.
6- ماش (بیژن 1) (4340 متر) : وجه تسمیه بیژن همان افسانه معروف شاهنامه می باشد. اما نام ماش به علت وجود تل ماشکی در یال شمالی قله می باشد که در قدیم آنجا ماش کاشته می شده است.
7- کل قدویس (4340 متر) : محلی های منطقه چون این قله از بقیه قله های اطراف بلندتر بوده آنرا مکانی مقدس می دانستن و به همین علت به آن کل قدویس می گویند (کل در زبان محلی به بلندترین نقطه گفته می شود)
8- کل شیدا (4320 متر) : به علت تیغه ی بودن و به صورت آشفته و پراکنده بودن این تیغه ها (کل در زبان محلی به بلندترین نقطه گفته می شود)
9- بن رو (4330 متر) : به علت دره بن رو که در زیر جبهه جنوبی قله قرار دارد (بن رو به معنی رودی که از بن کوه یا زیر کوه می گذرد)
10- کل بلبل (4300 متر): : بر اساس نامی می باشد که در نقشه های سازمان جغرافیایی ارتش در سال 1356 به آن تعلق گرفته ، انتخاب شده است.
11- پوتک (4300 متر) : نام خود را از کاسه پوتک که در زیر قله وجود دارد و یکی از قسمت های دیدنی دنا می باشد گرفته است.
12- هرم (4300 متر) : به علت شکل هرمی و مثلث مانند آن از سمت جبهه شمالی می باشد.
13-پازن پیر (4300 متر) : به علت وجود پازن های که بخاطر مسیر طولانی قله کمتر شکار می شدند و اکثرا تا پیر شدن آنجا بودند ، به آن پازن پیر می گویند.
14- کرسومی غربی (4270 متر) : بر اساس نامی می باشد که در نقشه های سازمان جغرافیایی ارتش در سال 1356 به آن تعلق گرفته ، انتخاب شده است. چون دو قله نزدیک به هم می باشند به قله ی در سمت غرب ، کرسومی غربی می گویند.
15- لوکوره (4265 متر) : بر اساس نامی می باشد که در نقشه های سازمان جغرافیایی ارتش در سال 1356 به آن تعلق گرفته ، انتخاب شده است.
16- تل گردل (4260 متر) : به علت نیمه دایره بودن قله و اینکه شبیه یک تل خاکی می باشد به این نام معروف شده است.
17- کرسومی شرقی (4250 متر) : بر اساس نامی می باشد که در نقشه های سازمان جغرافیایی ارتش در سال 1356 به آن تعلق گرفته ، انتخاب شده است. چون دو قله نزدیک به هم می باشند به قله ی در سمت شرق ، کرسومی شرقی می گویند.
18- حرا (تنگه راه) (4240 متر) : نام خود را از تنگه ای در جهبه جنوب شرقی خود گرفته است.
19- کل گردل (4230 متر) : به علت شکل نیمه دایره بودن قله (کل در زبان محلی به بلندترین نقطه گفته می شود)
20- قلات بزی (4226 متر) : اشاره به مکان خاص و پرآب برای بز کوهی
21- کپیری (4210 متر) : به علت وجود منطقه ای سرسبز و پرآب و وسیع به همین نام در زیر جبهه جنوبی قله می باشد.
22- چات سبز (4200 متر): نام خود را از منطقه ای به همین نام که در زیر قله می باشد برگرفته است.
23- پازنک (مورگل غربی) (4200 متر) : به علت وجود پازن های جوان در منطقه و همینطور به علت قرارگیری در غرب قله مورگل به آن مورگل غربی نیز گفته می شود.
24- سی چانی (4190 متر) : به تعبیری به نام موش در ترکی می باشد و به تعبیر دیگر به علت اینکه سه قله در کنار هم هستند به سه چانه خمیر نان نیز تشبیه شده است ، که به اختصار به آن سیچانی می گویند.
25- کل خرمن : (4190 متر) : به خاطر شکل قله از دور که شبیه انباشته گندم خرمن می باشد (کل در زبان محلی به بلندترین نقطه گفته می شود)
26- قبله (کمر قبله) (4184 متر) : به علت اینکه نوک قله به سمت قبله می باشد و همچنین دره ی در زیر یال شمالی قله که به کمر قبله معروف می باشد.
27- رمبسه (4180 متر) : نام خود را از دره به همین نام و در جبهه شمالی خود گرفته ،در این تنگه قسمت های از آن ریزش کرده و در انتهای دره به صورت سنگ های کوچک و بزرگ پراکنده شده است.
28- آب سپاه (4170 متر) : نام خود را از روستایی در زیر خود گرفته است ، البته به آن آب سپا نیز گفته می شود که به معنی آب دارای سه پا می باشد. (تنگه ای در نزدیکی روستا که از این قله و از سه جهت ، آب در آن جاری بوده و سپس یکی می شده است)
29- چال وهلی (4160 متر) : محلی که در آن درخت وهل (سرو کوهی) می روید.
30- کل شور (4130 متر) : نام خود را از تنگه ی که در شرق قله و به نام میشک شور می باشد گرفته است. (کل در زبان محلی به بلندترین نقطه گفته می شود)
31- خرسان شرقی (4130 متر) : نام خود را از تنگ شمالی خود به نام خرسان گرفته است و به علت شرقی بودن نسبت به قله ی کناری و نزدیک خود به آن خرسان شرقی می گویند.
خود خرسان نیز به معنی تعداد زیاد خرس در یک محل می باشد.
32- نول شمالی (4130 متر) : در زبان پهلوی یا پارسی میانه به معنای جویبار زلال و خروشان می باشد. چون دو قله نزدیک به هم می باشند به قله ی شمالی ، نول شمالی می گویند.
33- خرسان غربی (4120 متر) : نام خود را از تنگ شمالی خود به نام خرسان گرفته است و به علت غربی بودن نسبت به قله ی کناری و نزدیک خود به آن خرسان غربی می گویند.
خود خرسان نیز به معنی تعداد زیاد خرس در یک محل می باشد.
34- کل اسد خانی (4120 متر) : به علت وجود منطقه شکار خوب در زیر قله به این نام
مشهور است.
35- هلی (4112 متر) : به علت اینکه نسبت به دو قله قبل و بعد از خود دارای جلورفتگی
می باشد به این نام معروف شده است.
36- قاش سرخ (4110 متر) : علت این نام به خاطر وجود منطقه ای به همین نام در زیر
دیواره های جنوبی می باشد که خاک آن سرخ رنگ است.
37- کل گایونه (4110 متر) : نام خود را از تنگه ی در زیر قله و در سمت جنوب غربی
برگرفته است. (کل در زبان محلی به بلندترین نقطه گفته می شود)
38- کل پازنی (4100 متر) : اولین بلندی دنا که در آن پازن دیده می شود.
39- ایستگاه (4100 متر) : به علت وجود منطقه ای خاکی و مسطح در زیر قله که به صورت یک استراحت گاه می باشد.
40- اشکفت (4100 متر) : به علت وجود یک شکاف در زیر قله به آن اشکفت می گویند.
41- کل اوآرزنی (4100 متر) : به علت اینکه آب در زیر قله به صورت آربیز (تشت مخصوص خیساندن برنج) جریان پیدا می کند. (کل در زبان محلی به بلندترین نقطه گفته می شود)
42- برف کرمو (4100 متر) : به علت متخلخل شدن برف آن در اواخر تابستان مانند اسفنجی می شود که کرم آن را سوراخ کرده است.
43- تاپو (4100 متر) : نام خود از تنگه ی در زیر قله به همین نام گرفته است.
44- بردآتش (4090 متر) : به علت اینکه سنگ های منطقه در اثر برخورد صاعقه سوخته و سیاه شده است. (به عبارتی بردآتش به معنی سنگ آتش گرفته می باشد)
45- کل آب اسپید (4080 متر) : نام خود از چشمه ی آب اسپید که در جبهه غرب آن قرار دارد گرفته است. (کل در زبان محلی به بلندترین نقطه گفته می شود)
46- نول جنوبی (4080 متر) : در زبان پهلوی یا پارسی میانه به معنای جویبار زلال و خروشان می باشد. چون دو قله نزدیک به هم می باشند به قله ی جنوبی ، نول جنوبی می گویند.
47- فردای قیامت (4050 متر) : به علت طولانی بودن و بلند به نظر آمدن نمای جنوبی از روستای زیر دست قله می باشد. (به عبارتی برای رسیدن به این قله باید تا فردای قیامت راه بروی)
48- مورگل شمالی (4050متر): به علت قرارگیری در سمت شمال قله مورگل می باشد.
49- کل فرهاد (4040 متر) : نام خود را از چشمه ی در زیر قله گرفته است.
50- حوض دال شمالی (4030 متر) : به علت وجود شکل حوض مانند زیر قله "سمت شرق" که عقاب (در زبان محلی به آن دال می گویند) می نشیند و چون در جبهه شمالی واقع شده به آن حوض دال شمالی می گویند.
51- نمک (4030 متر): به علت وجود چشمه نمک و تنگ نمک در دامنه جنوبی قله که در تنگ کوه گل سی سخت می باشد. (چون چشمه و تنگه در زمستان عین نمک سفید پوش می شود به این نام معروف شده اند.)
52- لای نخود (4005 متر) : نام خود را از گردنه ی در مسیر قله قرار دارد گرفته است.




تعداد دانلود : 588
تعداد نمایش : 3593
ثبت فایل از : فرزاد  ریحانی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







mojtaba asgari

5

1402/7/3
بسیار عالی و ارزشمند