سکه نو- زمستانی

امتیاز :   5   :   5
نام : سکه نو- زمستانی
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : البرز
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : 15 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : جاده چالوس- سه راهی دیزین- روستای وارنگه رود
بهترین زمان برای این منطقه : همه فوصل
ضریب خطر منطقه : ● بی خطر
تاریخ ثبت در سایت : 1399/10/19
مدت زمان : 11 ساعت و 30 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3880
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : کلیه پوشاک و لوازم کوهپیمایی در فصل زمستان

توضیحات : نابرده رنج گنج میسر نمیشود.

این برنامه در تاریخ 18 دی 1399 به اتفاق همنوردان جانم آقایان: امیر جلالی،احسان مینایی،رامین شریان دوست، سیامک هاشمی، مهدی امینی،رامین علی محمدی و بهزاد فضلی در منطقه وارنگه رود اجرا شده است . بواسطه صعود قلل گوناگون در فصل تابستان در این منطقه، اشراف کاملی بر مسیر و شرایط منطقه وجود داشت .
از طریق سه راهی دیزین در جاده چالوس وارد جاده دیزین شدیم و پس طی حدود 3 کیلومتر وارد جاده روستایی وارنگه رود شدیم و در نقطه Park mashin پس از پارک خودرو ها در کمال آرامش و سکوت و رعایت حال روستاییان عزیز، در ساعت 6:45 صعود آغاز گردید . میزان حجم برف از همان ابتدا و در حاشیه های روستا بسیار زیاد بود و عملیات برف کوبی از همان ایتدا در دستور کار قرار گرفت. در اوایل مسیر پس از رسیدن به نقطه Dakal روی یال فرعی صعود قرار گرفتیم. پس از رسیدن به نقطه Sang، با احتیاط فراوان و حمایت بدنی از این نقطه عبور کردیم و سپس سوار بر شیب تندی شدیم. در ساعت 9:15 در نقطه Sobahne، صبحانه ای صرف شد و جانی تازه کردیم و پس از سوار شدن بر یال اصلی منتهی به قله، به ادامه مسیر پرداختیم . حجم برف و سردی هوا بر روی روند کار تاثر گذار بود . در نقطه Rest استراحتی 15 دقیقه ای اشتیم و پس از صرف میوه و تنقلات به صعود ادامه دادیم . در ارتفاع حدود 3600 متر بود که وزش باد از جنوب شروع شد و سرمای هوا را چندین برابر کرد که پس از برتن کردن لباس گرم و اضافه کردن پوشش مناسب، نهایتاً در ساعت 13:30 برفراز چکاد زیبای سکه نو با بلندای 3880 متر از سطح دریا قرار گرفتیم .
از روی قله سکه نو قلل زیادی قابل دید هستند، از جمله در جنوب غربی، قله های هزاربند و منار گرفته تا سی چال و پیست دیزین در جنوب. در شرق و جنوب شرقی این قله کلون بستک زیبا و سرکچال ها و در امتداد همین مسیر سکه نو، قله سه چال و نوسوم بویدر رخ نمایی میکندد . گردنه کهنو و چکاد زیبای خلنو و همچنین میش چال ها جذابیت خاصی به شرق این قله داده اند. در شمال و شمال شرقی،آزاد کوه سرافزار و سوتک بزرگ و سرخاب ها قرار دارند و همچنین خط الراس کمانکوه، سرماهو و یخچال، یاد و خاطر صعود تابستانی به این قلل را در ذهنمان زنده نگه داشت. منطقه عظیم و مجموعه قلل تخت سلیمان و علم کوه نیز در شمال غربی قله سکنه نو، جذابیت خاصی را در این ارتفاع ایجاد کرده بود و همچنین در غرب این قله، نمایی زیبا از هفت خوان ها وجود دارد .
پس از تهیه چند عکس و فیلم یادگاری بر روی قله، به دلیل شدت باد و فرار از سرمای جانسوز، بلافاصله تصمیم سریع به کاهش ارتفاع گرفتیم و در چند صد متر پایین تز از قله، در مکانی که از وزش باد در امان بود، با خوردن غذایی مختصر، جانی تازه کردیم و به ادامه فرود پرداختیم.
به دلیل طولانی بودن مسیر صعود و فرود، در دو نقطه با توقف های کوتاه و خوردن میوه و نسکافه جانی تازه میکردیم و مسیر را ادامه میدادیم.
در یک ساعت پایانی مسیر فرود و پس رسیدن به نقطه Sang و تاریک شدن هوا، هد لامپ ها را روشن کردیم
( که در تمای صعود ها در فصول مختلف جزو تجهیزات واجب میباشد )، با احتیاط کامل و حمایت بدنی از این نقطه به سلامت عبور کردیم و در نهایت در ساعت 18:15 یک برنامه بی نظیر دیگر با موفقیت و سلامتی، در رکاب همنوردان و دوستان عزیرم به پایان رسید .

چن نکته مهم و قابل توجه:
1- شرکت در این گونه برنامه های زمستانی با ارتفاع بالا، مستلزم داشتن تجربه کافی و توان بالای بدنی و فنی و به همراه داشتن پوشاک و تجهیزات مناسب صعود زمستانی مخصوص ارتفاع (پوشاک پر و کفش و جوراب مناسب زمستانی ) میباشد.
2- به دلیل حجم برف و شیب مسیر و همچنین فراز و فرود های زیاد در طول مسیر صعود و فرود، جهت جلوگیری از بابت از دست دادن نور روز و همچنین عدم گم کردن مسیر برگشت، مدیریت زمان و ساعت در این فصل بسیار حائز اهمیت میباشد.
3- داشتن یخ شکن و کلنگ برف و یخ نیز پیشنهاد می گردد .
4- تغذیه کامل و غذای مناسب و آب فراوان، همراه باشد .
5- در طول کل مسیر صعود و فرود، جهت در امان بودن از ریزش بهمن، حرکت از روی یال صورت پذیرد.
6- چشمه ای در طول مسیر مشاهده نگردید.

لازم به ذکر است ترک فوق مربوط به مسیر رفت میباشد و مسیر برگشت از روی همان ترک امکان پذیر است .

در صورت وجود هرگونه پرسش و یا ابهاماتی در خصوص این برنامه ، شماره تماس بنده جهت پاسخگویی در پروفایل اینجانب ثبت شده است و در خدمت همه همنوردان و دوستداران کوه و کوهستان خواهم بود.

تندرست و شاد، همیشه بر فزار قله ها باشید .
سیاوش شهیدی



تعداد دانلود : 105
تعداد نمایش : 822
ثبت فایل از : سیاوش شهیدی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







علی  جلالی

5

1399/10/20
درود سپاس از گزارش خوب و کامل