چشمه شاهی

مدت زمان : 8 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3280
تجهیزات یا تخصصها : در فصول سرد تجهیزات و لباس گرم کامل

توضیحات : این برنامه در تاریخ 7-9-1399 به اتفاق همنوردان عزیزم آقایان احسان مینایی، رامین شریان دوست و سیاوش شهیدی انجام شده. هوا در این تاریخ بشدت سرد و همراه با باد شدید 40-60 کیلومتر بود به گونه ای که ذرات برف با شدت به سر و صورت کوبیده میشد و برندگی این ذرات کمی آزار دهنده بود.
مدت مدیدی بود که به این منطقه نیامده بودم و قلل زیبایش را صعود نکرده بودم. با تعجب به پارکینگ نسبتا وسیع ابتدای روستا، خانه های آپارتمانی 5 طبقه در ارتفاع بالای 2000 متر که طبق مصوبات شورای مسکن کاملا غیر قانونی است نگاه می کردم و گیت ورودی به روستا که اجازه گذر از میان روستا حتی به صورت پیاده را نمی دهند. در سمت غرب پارکینگ جاده خاکی وجود دارد که مسلما برای برادران زمین خوار به بهانه احداث آب بند ولی در عمل برای زمین خواری و دسترسی دردانه ها و خواص احداث شده و اگر خوش شانس باشید و جلویتان را نگیرند و در صورتی که هوا خوب باشد و جاده از برف پوشیده نشده باشد می توانید با حدود 10 رانندگی به بخش های بالاتر برسید. اما در روز صعود ما بواسطه یخ زدگی مسیر پیاده این مسیر را طی کردیم (این مسیر تا نقطه ای که روی ترک مسیر بعنوان "پارک ماشین" مشخص شده ادامه دارد و در واقع با دور زدن حاشیه روستا دیگر از میان کوچه باغ های با صفای روستای وتریش را دور می زنیم.
در این مسیر چندین آب بند بتنی احداث شده و متاسفانه طبیعت بشدت بهم خورده است. در مسیر صعود بواسطه باد شدیدی که از غرب- شمال غرب می وزید امکان استراحت وجود نداشت و با یافتن تخته سنگ بزرگی ما بین نقاط 7 و تنگه در پناه آن پس از نزدیک به 1.45 ساعت پیمایش، صبحانه را صرف کردیم. با اضافه کردن پوشش های لازم و با تراورسی ملایم به سمت تنگه رفتیم. با توجه به حجم برف اناشته شده در این بخش گذر راحت تر شده بود و بعلاوه در سمت غرب تنگه یک نردبان فلزی کوتاه نصب شده بود که کمک شایانی در مسیر بود. حدود 230 متر بالاتر از تنگه به سمت راست پیچیدیم و پس از یک تراورس پر شیب که خوشبختانه تیم جلویی زحمت برف کوبیش را کشیده بود به یال رسیدیم. روی یال سرعت باد شدت گرفت به گونه ای که من رو با وزن 88 کیلو و کوله 13-14 کیلو رو به راحتی تکون می داد. با سرعتی ملایم و پیوسته بدون استراحت به سمت قله پیش می رفتیم و نهایتا ساعت 10.35 به چکاد زیبای چشمه شاهی رسیدیم. بواسطه شدت باد بدون استراحت و پس از گرفتن چند عکس یادگاری از مسیری دیگر به سمت پایین فرود رو شروع کردیم. و کمی پایین تر از قله فرعی جایی که در پناه صخره های بزرگ قرار داشتیم و باد کمتر بود دل سیری نشستیم و استراحت کردیم، از مناظر برفی منطقه لذت بردیم و نسکافه و تنقلات خوردیم. پس از بارگیری حین برنامه مجددا بسمت پایین ادامه مسیر دادیم. با رسیدن به دشت و درخت های حاشیه آبراهه از سرعت باد کاسته شد، علی رقم اینکه گرسنه نبودیم بواسطه کسب لذت بیشتر از فضا نهار رو صرف کردیم و پس از آن بسمت ماشین ها برگشتیم. ساعت 14.30 به محل پارکینگ رسیدیم و یه برنامه خوب دیگه رو در کنار دوستان عزیزم با سلامتی به پایان رسوندیم.

ثبت فایل از : علی  جلالی

محسن هواخواه حلاج

1400/3/6
متاسفانه همیشه شاهد زمین خواری و تخریب طبیعت از جانب انسان بوده ، هستیم و خواهیم بود . ممنون از شما