دره حصارک به قله بند عیش

بیشترین ارتفاع :
تجهیزات یا تخصصها : تجهیزات معمولی

توضیحات : گزارش صعود به قله بند عیش از دره حصارک - مورخه 9/8/99
در ساعت0600 در محل میدان دانشگاه آزاد در حصارک قرار گذاشتیم و دوستان در این محل به هم پیوستیم و( جمعا 10 نفر ) توسط خودرو های شخصی ( دو دستگاه)در ساعت 0620 به انتهای تقاطع خ گلها و صحرا رسیدیم و در ساعت 0645 استارت زدیم . ابتدای مسیر مسکونی بود و بایستی کمی با حوصله و ایجاد کمترین صدا جهت رعایت آسایش ساکنین تردد میشد در مسیر تعدادی رستوران و باغچه قرارداشت که خوب طبیعتا در اون موقع از صبح بسته بودن .
هوا پاییزی و مسیر مساعد باعث شده بود تعداد زیادی در حال تردد در مسیر باشند که خوب متاسفانه اکثرا مسیر های خطر ناکی رو در حال تردد بودند که البته کامل مشخص بود که این افراد فقط برای گذراندن وقت خود به مدت چند ساعت در طبیعت بودند .
مسیر رو از دره به جهت شمال ، از سمت چپ رودخانه ادامه دادیم تا به آبشار رسیدیم که متاسفانه امکان پایین آمده از صخره ها کمی به سختی وجود داشت ، ولی با توجه به مشورت و تصمیم جمعی مسیر را چند ده متری به عقب برگشتیم و از مسیری امن تر اقدام به ادامه مسیر تا پایین آبشار نمودیم . البته دو نفر از دوستان از همان مسیر آبشار مسیر خود ر ا ادامه دادند و به یکدیگر رسیدیم . پس از چند لحظه استراحت و هماهنگی های لازم بین اعضاء به ادامه مسیر از طریق دره ادامه دادیم . جالب اینکه از آبشار به بعد تا حدود 3 کیلومتر از بستر رودخانه ، کاملا خشک بود و ادامه مسیر دادیم . در اطراف ما باغ های گردو و گیلاس زیادی بود که البته در این تاریخ از سال هیچ گونه باری نداشتند . در مسیر در لوکیشن باغ گردویی قدیمی ( به اصطلاح 400 ساله ) توقف کردیم و صبحانه صرف شده و پس از گذشت حدودا 40 دقیقه مجددا به مسیر ادامه دادیم .

در انتهای دره دو راهی وجود داشت که در سر این دوراهی چشمه آبی به همراه استخر جمع آوری آب برای باغات و کلبه ای سنگی در سمت راست دوراهی بود . مسیر سمت چپ نزدیک تر و شیب بیشتر و مسیر روبرو بر روی یال و طولانی تر و شیب یکنواختی داشت . لازم به ذکر است که در مسیر سمت چپ موتور سواران اندرو در حال تمرین و بالارفتن از مسیر بودند .
عملا از استارت کار(ارتفاع 1661متر) تا ابتدای این یال و دوراهی(ارتفاع2212متر) مسیر خیلی با شیب فوق العاده ملایم افزایش ارتفاع دارد . از اواسط شیب یکی از بچه ها، از سایرین با کمی افت فشار مواجه شد و با توجه به اینکه نشانه های ارتفاع زدگی و هیپوکسی در این ارتفاع خیلی بعید بود و ایشان هم ابراز داشتند که ذاتا فشار خون کمی دارند با کمی استراحت به همراه یکی از دوستان پشت سر ما مجددا اقدام به حرکت کردند و با کمی تاخیر در ارتفاع2534 متر به ما رسیدند و ادامه پیمایش را تا قله با هم بودیم که البته با بیسیم از حال همنورد خودمان اطلاع داشتیم .در همین ارتفاع (2534 متر) مسیر دوراه می شود که گروه به مدت 20 دقیقه جهت گرفتن عکس و آشنایی و ارتباط دوستانه ای که با گروه دیگری گرفتند توقف نمودند که این ارتباط دوستانه از آبشار شروع شده بود و در همین دوراهی و در ادامه در قله بند عیش به اوج خود رسید که حتی خیلی از دوستان عکس های یادگاری با این گروه گرفتند . مسیر سمت چپ به سوی قله بند عیش پاکوب داشت .
مسیر از ابتدا دارای سبزی و نشاط خاصی است و شاید سختی کار از ابتدای همین یال( ارتفاع 2212 متر )تا قله بند عیش( ارتفاع 2688 متر) باشد . لازم به ذکر است که از ابتدای همین دوراهی قله بند عیش کاملا وضوح نمایان میشود. ساعت 1157 به قله رسیدیم در ادامه مسیر پشت سر ما قله های دوشاخ، چین کلاغ و توچال و دست راست جاده امام زاده داود و سنگان و دست چپ تهران در غبار از دور نمایان بود.
در تابلو نصب شده در قله بند عیش ارتفاع به اشتباه 2770 ذکر شده بود ولی جی پی اس ارتفاع را 2688 متر و نقشه توپوگرافی همراه من ارتفاع قله را 2700 نمایش میداد . که البته همان ارتفاع 2700 ارتفاع درست قله بند عیش میباشد
پس از حدود 60 دقیقه توقف در قله اقدام به فرود از همان مسیر صعود نمودیم و در برگشت حدود 200 متر پس از دوراهی( ابتدای یال) در باغچه ای که در آن چشمه وجود داشت توقف نمودیم و ناهار صرف شد . پس از صرف ناهار و خوردن دمنوش آویشن و پونه در زیر سایه درختان گردو که انواع و اقسام رنگ ها در فصل پاییز را شاهد بودیم ، مسیر را ادامه دادیم .
با توجه به قرار داشتن در فصل پاییز و کوتاهی روز و باتوجه به اینکه اگر در مسیر دره و سنگهای موجود در کف رودخانه اقدام به برگشت مینمودیم ، با وجود درختان و عدم وجود نور بایستی اقدام به استفاده از هدلایت میکردیم و اینکه این مسیر را در صعود آمدیم ، اقدام به تراورس از محل باغ گردو 400 ساله به سمت چپ نمودیم و دره در سمت راست ما در مسیر تراورس(فرود) قابل مشاهده بود و مسیر کم کم عریض و خودرویی شد و مردم هم با خانواده های خود در حال پیاده روی در همین مسیر بودند . لازم به ذکر است که مسیر عریض خودرویی در برگشت خروجی پاکوب داشت که از مسیر خودرویی ( مسیر خودرویی افزایش ارتفاع داشت ) خارج شدیم و در همین پاکوب مسیر را ادامه دادیم و در انتهای همین پاکوب به ابتدای مسیر شروع حرکت در ساعت 1730رسیدیم .