سرخاب - از یال جنوبی

تاریخ ثبت در سایت : 1399/7/4
تجهیزات یا تخصصها : لوازم معمول کوهپیمایی

توضیحات : گزارش صعود قله سرخاب از دامنه جنوبی- وارنگه رود
در ساعت 6.20 بامداد تاریخ 3 مهر 1399 به اتفاق همنورد قدرتمندم احسان مینایی از باغ سر سبز و معروف انتهای روستای وارنگه رود به قصد صعود قله سرسخت سرخاب شروع به حرکت کردیم. پس از گذر از پل فلزی و حدود 20 دقیقه پیاده روی در کنار رود زیبای وارنگه رود از دره ای فرعی به سمت شمال تغییر جهت دادیم و پس از دقایقی به ابتدای یال صعود رسیدیم. یال مورد نظر بسیار پر شیب و تقریبا فاقد پاکوب مشخص است، بعلاوه از واریزه پوشیده شده و تردد را سخت می نماید. هر چه بسمت شمال می رفتیم شیب مسیر بیشتر میشد و به قول پیشکسوتان عرصه کوه جای نفس کش نداشت. بالاخره ساعت 8.25 در نقطه 4 به جایی رسیدیم که شیب یال کمتر می شد و محلی مناسب برای صبحانه خوردن بود. حدود 30 دقیقه برای صرف صبحانه توقف کردیم و مجدد بسمت قله حرکت کردیم. هر چه پیشتر می رفتیم شیب یال بیشتر می شد و به دهلیز هایی بسیار پرشیب با سنگ های ناپایدار می رسیدیم (قطعا این مسیر برای صعود زمستانه بسیار خطرناک است) اما در برخی قسمت ها پاکوبی ضعیف دیده میشد. نهایتا ساعت 11.15 پای بر قله سخاب غربی گذاشتیم (روی قله آنتن دهی همراه اول تقریبا خوب است). با بررسی مسیر بسمت قله سرخاب شرقی بواسطه نیاز به کم کردن ارتفاع زیاد و نیاز به عبور از پرتگاهی بلند از صعود سرخاب شرقی منصرف شدیم و پس از 1.05 دقیقه توقف بر فراز قله (سرخاب غربی) و گرفتن عکس از همان مسیر صعود شروع به فرود نمودیم. در برخی قسمت ها بواسطه تجمع واریزه ها گام برداشتن آسان بود اما شیب بسیار زیاد مسیر تمرکز زیادی را برای پرهیز از خطرات احتمالی و پرت شدن از پرتگاه ها می طلبد. تا نزدیکی محل صبجاانه خوردن پیش رفتیم و در نقطه 16 از مسیر خارج شده و با انتخاب مسیری که از نقاط 16-17-18.... می گذرد از طریق شن اسکی نسبتا خوب تا نیمه دامنه بسرعت ارتفاع کم کردیم ؛ اما از نقطه 18 به سمت پایین شن اسکی تبدیل به سنگ های واریزه ای شد و گذر از این بخش سخت تر از بخش بالایی است. نهایتا ساعت 14.30 به پاکوب بزرگ کنار رودخانه وارنگه رود رسیدیم و با سرعت بسمت ماشین راهی شدیم. ساعت 15 به محل پارک ماشین رسیدیم و این برنامه نیز با سلامتی بپایان رسید.