الله بند بزرگ از گرده شرقی

امتیاز :   5   :   5
نام : الله بند بزرگ از گرده شرقی
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : تهران
میزان سختی : ● بسیار دشوار
مسافت : 10.4 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : آهار- ده تنگه
بهترین زمان برای این منطقه : اواخر بهار - تابستان- اوایل پاییز
ضریب خطر منطقه : ● خطرناک
تاریخ ثبت در سایت : 1399/6/29
مدت زمان : 11 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3640
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : طنابچه انفرادی یا طناب 20 متری- تسمه 120 سانتی- کارابین پیچ- لوازم کوهنوذدی یک روزه

توضیحات : این برنامه در تاریخ 28 شهریور 99 به همراه دوستان عزیزم آقایان احسان مینایی، سیاوش شهیدی، بهزاد و سرکارخانم گرشاسبی انجام شد. مدت برنامه از ماشین تا ماشین 11 ساعت.
این مسیر به هیچ وجه برای افرادی که آشنایی با فنون کوهنوردی، دست به سنگ و استفاده از ابزار را ندارند مناسب نیست، مسیری گرده ای با دست به سنگ های متعدد می باشد . همچنین در یک نقطه مجبور به ایجاد کارگاه طبیعی و استفاده از یک طنابچه انفرادی 15 متری شدیم(نقطه ای که با نام تنگه مشخص شده). شیب مسیر زیاد و سنگ های ریزشی در تمام مسیر صعود را با چالش های متعدد همراه می سازد، به همین جهت توجه کامل و بیشتری را می طلبد.
برای رسیدن به ابتدای مسیر صعود از جاده ده تنگه (روستای آهار) تا محلی که مشخص شده پیش رفتیم. با استفاده از جاده خاکی ماشین رو که بسمت آبشار آهار می رود پیش رفتیم و با گذر از رودخانه که در این موقع سال آب کمی داشت به ابتدای مسیر (نقطه Start) رسیدیم. چند صد متری در امتداد دره باریک پیش رفتیم و در نقطه 40 به روی یال پر شیب قدم گذاشتیم. همانطور که پیشتر ذکر شد مسیر دست به سنگ های متعدد کوتاه و بلند داشت اما ما بین نقاط 46 و 47 یکی از بلندترین دست به سنگ ها قرار دارد که با حمایت نفر به نفر از پایین صعود ادامه یافت. در محلی که با نام تنگه (Tangeh) مشخص شده یک شکاف با شیب زیاد و نزدیک قائم قرار داشت که اینجانب بعنوان نفر اول صعود کرده و با ایجاد کارگاه طبیعی و استفاده از یک طنابچه انفرادی 15 متری، تسمه 120 سانتی و کارابین سایر همنوردان را حمایت کرده و سپس به ادامه صعود پرداختیم. مابین نقاط 53 و 54 از یک شکاف پر شیب با سنگ های واریزه ای عبور کرده و پس از گذر از شیب انتهایی بالاخره در ساعت 13.20 هگی به کنار تابلو قله الله بند بزرگ رسیدیم.
شایان ذکر است که با توجه به محوطه بسیار باریک و شکل ستونی قله اصلی و احتمال خطر سقوط کوهنوردان در شرایط بادهای شدید یا شلوغی تابلو قله با فاصله ای اندک از محل قله اصلی نصب شده که بسیار کار بجا و درستی بوده است.پس از استراحت و گرفتن عکس های یادگاری از مسیر پر شیب و دارای شن اسکی های کوتاه بسمت گردنه ما بین الله بند بزرگ و کوچک پیش رفتیم و با انتخاب مسیر تراورس از زیر قله الله بند کوچک گذشتیم. تا نقطه 60 از مسیر های پاکوب یا مسیرهای مال رو استفاده کردیم و در این نقطه با مشورت احسان عزیز تصمیم گرفتیم که از مسیر دره پر شیب با شن اسکی مناسب فرود برویم. تا محل چشمه و جویبار در میانه این دره شن اسکی بسیار خوبی وجود داشت که سرعت فرودمان را زیاد کرد و پس از آن با استفاده از پاکوب موجود به سمت کف دره اصلی پیش رفتیم. در کف دره اصلی نهار را صرف کردیم (ساعت 16) و پس از استراحت مجددا بسمت ماشین ها ادامه مسیر دادیم. نهایتا ساعت حوالی 17.45 همگی سالم به ماشین ها رسیدیم و برنامه به اتمام رسید.




تعداد دانلود : 27
تعداد نمایش : 727
ثبت فایل از : علی  جلالی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







سیاوش شهیدی

5

1400/1/14
به نظر من، یکی از بهترین برنامه ها بود.