دونا - آویر

ضریب خطر منطقه : ● کاملا بی خطر
تاریخ ثبت در سایت : 1399/5/7
تجهیزات یا تخصصها : لوازم ابتدایی کوهپیمایی+آب

توضیحات : از مسیر روستای وارنگه رود تا انتهای جاده خاکی پیش رفتیم و در کنار باغ ویلایی بسیار زیبا و بزرگ با درختان رفیع ماشین رو پارک کردیم. ساعت 6 بامداد استارت برنامه را به اتفاق همنوردان عزیزم آقایان احسان مینایی، رامین شریاندوست و سیاوش شهیدیزدیم. از مسیر پاکوب مشخص که بسمت قله های کمان کوه- یخچال و سرماهو می رود به مسیر ادامه دادیم و بلافاصله بعد از پل فلزی روی رودخانه مسیر یال فرعی (سمت چپ) را در پیش گرفتیم. یال بسیار پرشیب و فاقد پاکوب مشخص است
(پیشتر دوست همنوردان قدرتمندمان آقایان پویا سلیمانی و حسین نیکخواه عزیز از این مسیر برای صعود قله های دونا و آویدر و نصب تابلو قله ها رفته بودند)،
در ادامه مسیر به گردنه رسیدیم و روی یال سوار شدیم، با چند بده بستان به قله آویدر به ارتفاع 3553 m رسیدیم و پس از حدود 40 دقیقه در ساعت 12 به قله زیبای دونا با ارتفاع 3610 m.
پس از نزدیک به یکساعت استراحت و نظاره مناظر زیبا و دره های پر شده از ابر راه بازگشت در پیش گرفتیم. از پیش و با توجه به تصاویر ماهواره ای قرار گذاشته بودیم از مسیر دیگری برگردیم که هم جاذبه بیشتر داشته باشد و هم کوتاهتر باشد. با این پیش ضمینه مسیر دیگری که طراحی کرده بودیم را در پیش گرفتیم و ساعت 16.45 پس از برنامه ای دلچسب به محل پارک خودروها برگشتیم
در بررسی های بعدی (اردیبهشت 1401) متوجه شدم در حین صعود به این دو قله زیبا از قله ای بنام گراج یا گراچ نیز گذشته ایم که همان نقطه 130 فایل ثبت شده است