کهون

تاریخ ثبت در سایت : 1399/3/18
تجهیزات یا تخصصها : لوازم کوهپیمایی و کمپینگ

توضیحات : گزارش برنامه صعود قله کهون و شب مانی دشت لهرا:
این برنامه در 14 و 15 خرداد 1399 به اتفاق آقایان احسان مینایی و حسین رسایی اجرا شده. مزدیک ساعت 10 صبح از پارکینگ روستای نمار (کنار رودخانه) حرکت کردیم، بعد از حدود 45 دقیقه از دشت دریوک گذشتیم و به محل گذر از آب رسیدیم. در این محل با پوشیدن صندل چندین بار از آب سرد رودخانه عبور کردیم و در سوی دیگر مجددا کفش های کوه را بپا کردیم و مجدد در مسیر پاکوب ادامه مسیر دادیم. در مسیر از کنار حوضچه آب معدنی کوچکی گذشتیم ( برخی علیرقم انتشار ویروس کرونا در کنار هم در آب آن مشغول آبتنی بودند)، چند قدم جلوتر تک درختی با سایه ای مختصر وجود داشت که از کنار آن هم گذر کردیم. به چهل چشمه یا چشمه آسونک که رسیدیم حدود نیم ساعت استراحت کردیم و از دیدن جوشش آب لذت بردیم.مجدد به مسیر ادامه دادیم تا بالاخره بعد از 5 ساعت کوله کشی سنگین ( با احتساب استراحت کنار چهل چشمه) ساعت 15 به دشت زیبا، پر آب و پر گل لهرا (Lehra) رسیدیم. مدهوش از این همه زیبایی و طراوت محلی را برای چادر زدن انتخاب کردیم و نهار را صرف کردیم. چادرها رو بپا کردیم و بقول دوستان شلکس مبسوطی کردیم. وسایل روز بعد را در کوله پشتی گذاشتم و ساعت 22.30 به داخل کیسه خواب خزیدم تا شاید خواب بر چشمانم آید، اما دریغ.
ساعت 4.45 روز 15 خرداد از خواب بیدار شدیم و پس از صرف نسکافه و کیک بسمت آخرین چشمه در بالا دست محل چادرهایمان شدیم و پس از پر کردن آب در کمل بگ ها، ساعت 6.20 بسمت گردنه سه سنگ و قله کهون، پای در راه شدیم. 7.50 به گردنه سه سنگ رسیدیم (حدود یک چهارم مسیر فاقد پاکوب بود) و از دیدن منظره برفی قلل خط الراس دوخواهرون لذت بردیم. نیم ساعته صبحانه رو صرف کردیم و مجددا در پا کوب مشخص بسمت قله حرکت کردیم و ساعت 10 به چکاد زیبای کهون رسیدیم.
1 ساعتی بر فراز قله استراحت کردیم و مجدد بسمت چادرهایمان برگشتیم. حدود 1.30 دقیقه زمان فرودمان تا چشمه بود. نهار را خوردیم، استراحت مختصری کردیم و چادرها و زباله هایمان رو جمع کردیم و ساعت 15.30 بسمت ماشین به راه افتادیم. گرچه مقداری از مواد خوراکی را مصرف کرده بودیم ولی کوله پشتی ها هنوز سنگین بود و برای حفظ سلامتی زانوها آرامتر گام بر می داشتیم. نهایتا ساعت 18 به محل پارکینگ رسیدیم.
زمانبندی و نکات مهم:
1- از پارکینگ تا دشت لهرا 5 ساعت کوله کشی سنگین (با احتساب نیم ساعت توقف در کنار چهل چشمه)، پا قدم آهسته.
2- از کمپ تا گردنه سه سنگ 1.5 ساعت، پا قدم آهسته.
3- از گردنه سه سنگ تا قله 1.5 ساعت، پا قدم آهسته.
4- از قله تا کمپ 1.5 ساعت، پا قدم تند.
5- از کمپ تا پارکینگ 2.5 ساعت، پا قدم آهسته.
6- در مسیر چشمه های آب سالم وجود دارد.
7- برای شبمانی دشت لهرا نیاز به کیسه خواب مناسب هست.
8- 2 محل مناسب برای چادر زدن بالاتر از دشت لهرا مشخص شده که در صورت نیاز می توان از آنها استفاده کرد ولی برای آب مصرفی باید از برفآب استفاده کرد.
9- نزدیک گردنه هم برفآب وجود دارد و اگر کسی این محل را برای چادر زدن انتخاب کند می تواند از این برفآب ها استفاده کند.
10- در مجموع علیرقم شیب زیاد مسیر قله، بواسطه پاکوب مناسب و پر پیچ و خم شیب شکسته شده و اذیت کننده نمی باشد.

زمان درج شده فقط زمان صعود است

شاد و پیروز بر فراز چکادهای زیبای سرزمینمان باشید. یادی هم از بنده داشته باشید، ممنون.