لاس پشته- قلعه رودخان

بیشترین ارتفاع :
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : گزارش صعود قله لاس پشته از مسیر قلعه رودخان

قله لاس پشته با ارتفاع 2862 متر (ثبت شده توسط جی پی اس گارمین 64s) از مجموعه قلل البرز باختری و در جنوب غربی قلعه رودخان واقع شده است. یکی از راه های دسترسی به این قله از شهرستان فومن- قلعه رودخان می باشد که نگارنده به همراه 6 تن دیگر از همنوردان در تاریخ 25 و 26 مهرماه 1398 در هوایی به غایت مطلوب موفق به صعود آن شدیم.
اسامی همنوردان: آقایان صمدی، فراز، علیدادی، قرتی، مینایی و خانم فرزانه.
نگارنده: علی جلالی (امیر).
روز 4 شنبه 24 مهر ساعت 13 از تهران با وسیله شخصی به سمت قلعه رودخان حرکت کردیم و خوشبختانه بدون تحمل ترافیک سنگین چند روز تعطیلی پیش رو توانستیم به مقصد برسیم. پیش از اسکان سری به پارکینگ مجموعه توریستی قلعه رودخان زدیم تا مطمئن باشیم که صبح برای گذر از دروازه مجموعه مشکلی وجود نخواهد داشت. بعد از آن برای اسکان به چند خانه سرزدیم که تعداد آنها نیز خوشبختانه در سال های اخیر زیاد شده و مشکلی برای اسکان نخواهید داشت. ما نیز منزلی را با مبلغ 130 هزار تومان برای 1 شب اجاره کردیم.
صبح روز 5 شنبه 25 مهر ساعت 6.30 بسمت پارکینگ مجموعه قلعه رودخان حرکت کردیم، پس از پارک خودرو و آماده کردن کوله پشتی ها ساعت 7 استارت پیمایش آغاز شد و با کوله پشتی های سنگین (22 کیلوگرم) بسمت قلعه تاریخی که بنا به گفتار برخی مربوط به زمان ساسانیان است راه را پیش گرفتیم. ساعت 8 به ورودی قلعه رسیدیم و خوشبختانه درب قلعه برای بازدید باز بود. بازدیدی فشرده و کوتاه از این مجموعه ارزشمند داشتیم و مجدد از کنار تابلویی که در بیرون درب اصلی قلعه وجود داره وارد پاکوب شدیم. از اینجا به بعد دیگر مسیر کاملا جنگلی و بعضا لغزنده بود، پس از حدود 15 دقیقه به انتهای غربی دیوار قلعه رسیدیم و تازه به مسیر پرشیب ولی زیبا وارد شدیم. از این محل به بعد با استفاده از جی پی اس گارمین 64s مسیر را پیمایش کردیم. زیبایی های مسیر واقعا چشم نواز و روح افزاست و چشمانمان با ولعی تمام ناشدنی مشغول کاوش برای دریافت زیبایی های منطقه بود. پاکوب مورد نظر در برخی قسمت ها بواسطه ریزش برگ و شاخه های درختان پوشیده می شود ولی در مجموع نباید از مسیر یال اصلی خارج شد. روی مسیر جی پی اس محلی به عنوان چشمه حدودا 1 ساعت بعد از دیوار انتهایی قلعه جانمایی شده (ولی در تاریخ صعود ما آبی نداشت اما آثار لوله و آبشخور وجود دارد). ادامه مسیر تا انتهای یال اصلی را طی کردیم و به محلی رسیدیم که برای چادر زدن مناسب هست اما مشکل تامین آب داره. پس از حدود نیم ساعت دیگر و مقارن با ساعت 13 به تک کلبه ای زیبا رسیدیم، دمی استراحت کردیم و بقول معروف ریزه خواری کردیم چون هنوز تا محل کمپی که در نظر گرفته بودیم فاصله داشتیم و امکان صرف نهار وجود نداشت. بعد از تجدید قوا مجدد حرکت کردیم و 200 متر بالاتر به ابتدای دشت زیبای مته خانی رسیدیم. دشتی سرسبز با مرتع هایی که علی رقم چرای بیش از حد گوسفندان بواسطه رطوبت بالا هنوز شاداب بود و اسب ها به همراه گله های گوسفند در آن می چریدند. تعداد زیادی کلبه نیز در این منطقه وجود داره و شیر آب هم در کنار یکی از ساختمان ها وجود داشت که برخی از دوستان من ظروف آبشون رو اینجا پر کردن. با ادامه مسیر در ساعت 00/15 به چشمه زردخانی رسیدیم و اینجا محلی بود که برای کمپ کردن در نظر گرفته بودیم.
چشمه زرد خانی در روز حضور ما بر فراز ابرها قرار داشت و منظره دریای ابر زیر پایمان واقعا چشم نواز بود. برخی از دوستان بدون در نظر گرفتن بعد مسافت و آشنایی با منطقه و صرفا بواسطه صحبت شفاهی افراد محلی که عنوان کرده بودند تا قله 5/1 ساعت زمان لازم است اصرار داشتند که همان روز قله را صعود کنیم. اما بنده و دوست عزیزم احسان مینایی عزیز با توجه به شناخت منطقه و هدف اصلی صعودمان که همانا لذت بردن از طبیعت بود با این پیشنهاد مخالفت کردیم و قرار شد طبق برنامه از پیش تعیین شده همانجا نهار را صرف کنیم و کمپ را دایر کنیم.
نهار را در کنار هم خوردیم و چادرها را برپا کردیم، البته دوستان علی رقم تذکر من برای دوری از چشمه برای کمپ زدن باز هم چادرها را نزدیک چشمه برپا کردند. من نیز پس از سروسامان دادن به کارهایم برای استحمام صحرایی به کنار چشمه رفتم و با کمک دوست عزیزم فراز سر و مویی شستم، لباس گرم پوشیدم و در کنار دوستان همنوردم به تماشای منظره دریای ابر و غروب آفتاب پرداختیم.
ساعت 30/20 همه دوستان به چادرهایشان رفتند و آماده خواب شدند اما من مثل همیشه با مشکل بی خوابی چادر و کیسه خواب مواجه بودم برای همین نظاره گر منظره مهتاب بر فراز دریای ابر شدم و عکس هایی نیز از این منظره برگرفتم تا ساعت 10 که بالاخره به درون چادر مشترکمان با احسان عزیز رفتم و به درون کیسه خواب خزیدم، اما دریغ از لحظه ای خواب که به چشمانم بیاید.
راستی یادم رفت که بگویم از ابتدای مسیر سگی قهوه ای رنگ ما را همراهی نموده بود و به پاس ادب و نزاکتی که داشت برایش یک کنسرو شوید پلو با گوشت هانی باز کردم، این سگ در طول 2 روز کاملا همراه ما بود ولی هیچ مزاحمتی ایجاد نکرد و حد و حدود خودش را به خوبی می دانست. لازم به ذکر هست که بواسطه وجود جانوران وحشی در منطقه و نیاز آنها برای نوشیدن آب نباید در نزدیک چشمه ها چادرها را مستقر کرد. اما دوستان به تذکرم گوش ندادند و نتیجه اش آن بود که نیمه شب گله ای از گراز ها که برای نوشیدن آب می خواستند به چشمه برسند از بین چادرهایمان گذشتند. سگ قهوه ای با نزدیک شدن گله گراز ها اقدام به پاسبانی از محدوده کمپ ما کرد و با پارس های مکررش آنها را فراری داد، واقعا خوشا به مرامش، کاش ما انسان ها نیز نمکدان نمی شکستیم.
صبح روز جمعه 26 مهرماه ساعت 6 استارت حرکت طبق قرار قبلی خورد، خوشختانه دوستان به موقع حاظر بودند و با گام هایی به نسبت سریع مسیر تقریبا مسطح را پیمودیم. از چشمه زردخانی تا قله لاس پشته 8 کیلومتر فاصله هست و ما پس از طی حدود 5.5 کیلومتر در ساعت 7.30 به منطقه "دایله سر" رسیدیم. این منطقه نیز همانند منطقه مته خانی دارای کلبه های متعددی هست و حتی شخصی بنام آقای ابراهیم مرادی (09118148716) در چادری محقر چای و نیمرو به رهگذران می فروشد.
متاسفانه باید به این نکته اشاره کنم که جاده ای خاکی از آب بر زنجان تا این منطقه وجود دارد که قطعا باعث تخریب گسترده محیط زیست می شود. در کنار چتدر آقای مرادی بساط صبحانه را برپا کردیم و با سرعت آماده حرکت به سمت قله شدیم. خوشبختانه با وجود همنوردان توانمندی که داشتیم موفق شدیم با گذر از شیب تند زیر قله و مقارن ساعت 10 بامداد پس از طی 23 کیلومتر و 440 متر بر فراز قله لاس پشته بایستیم. با توجه به بعد مسافت رعایت زمانبندی دقیق در اجرای این برنامه بسیار مهم است لذا عکس هایی به یادگار گرفتیم و با سرعت راه بازگشت را پیش گرفتیم. به چادر آقای مرادی که رسیدیم فنجان چای آتشی خوردیم و مجدد بسمت چادرها حرکت کردیم.
ساعت 13 به چادرها رسیدیم، پس از جمع کردن وسایل و چادرها نهار سبکی خوردیم و ساعت 30/14 بسمت قلعه رودخان حرکت کردیم. با توجه به آنکه مسیر سر پایین بود سرعت حرکتمان بیشتر شده بود. با در نظر گرفتن زمان های مناسب برای استراحت و گذر از دامنه شیب داری که روز گذشته آن را طی کرده بودیم نهایتا ساعت30/17 و قبل از تاریکی کامل به قلعه باستانی رودخان رسیدیم. چند دقیقه ای را به استراحت پرداختیم و با استفاده از نور هدلامپ ها به سمت پارکینگ حرکت کردیم. نهایتا ساعت 30/18 به پارکینگ رسیدیم و برنامه صعودمان با صحت و سلامتی به پایان رسید.
ضمنا با توجه به امکان دیر رسیدن از قبل همان خانه را برای بازگشت رزرو کرده بودیم . پس از دوش گرفتن همه اعضا برای خوردن شام به یکی از رستوران ها رفتیم. صبح روز شنبه نیز پس از صرف صبحانه ای شامل تخم مرغ های محلی و کره به سمت تهران حرکت کردیم و خوشبختانه پیش از سنگین شدن بار ترافیکی جاده رشت – تهران در ساعت 14.30 به منزل رسیدم.
صعود قله لاس پشته در مجوع برنامه ای بسیار زیبا اما سنگین می باشد و نیازمند توان بدنی بالا برای حمل کوله پشتی سنگین و رعایت سرعت مناسب برای صعود و فرود است.
ترک مسیر روی سایت ایران جی پی اس ترک و ویکی لاک آپلود شده و می تونین از طریق لینک های زیر اقدام به دانلود نمایید.

ارادتمند
جلالی

ثبت فایل از : علی  جلالی

محمد حنیف خصالی

1399/3/26
گزارش کاملی بود ممنونم ، متاسفانه من این مکان رو از سمت شهر آببر آمده و در منطقه دایله سر پیاده روی کوتاهی داشتیم