نوار دور علم کوه

امتیاز :   امتیازی داده نشده   :   0
نام : نوار دور علم کوه
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : مازندران
میزان سختی : ● بسیار دشوار
مسافت : 26 KM
برنامه : 2 روزه
مناطق : کلاردشت
بهترین زمان برای این منطقه : تیرماه
ضریب خطر منطقه : ● خطرناک
تاریخ ثبت در سایت : 1398/4/31
مدت زمان : ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 4827
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : کلاه کاسک ‌. طناب انفرادی . کاپشن پر و یه سری لوازم تابستان صعود

توضیحات : این چند مدت برنامه ها تماما سنگین بسته شده بود . و فعالیت خیلی خوبی در تیر ماه داشتیم .‌بعد برنامه پسنده به آزادکوه به پیشنهاد مهدی مصطفایی قرار شد دوباره درمنطقه علم کوه فعالیت کنیم .‌برنامه اول قرار بود از مناره آغاز بشه که بعدا طرح را جوری دیگه آغاز کردیم .‌قبل برنامه علی موتابیان هم اعلام آمادگی کرد و ما بودیم و یک تیم یکدست و قوی 💪💪💪

صبح روز پنجشنبه ساعت ۳ صبح به راه افتادیم . بیخوابی امان مارو برده بود ولی چه کنیم اگر برنامه خوب بخواهیم اجرا کنیم باید این بیخوابی هارا فدای برنامه کنیم. جاده چالوس خلوت بود و به راحتی به کلاردشت رسیدیم . مایحتاج صعودمون رو خرید کردیم و به سمت قرارگاه ونداربن حرکت کردیم .‌ماشین را در ونداربن پارک کردیم.‌تردد کوهنوردان به قله علم کوه آن هم از حصار چال زیاد بود و این از شانس ما بود و به راحتی میتوانستیم سوار لندرور بشیم و به تنگ گلی برسیم .‌البته کمی معطلی داشت ولی بالاخره سوار بر لندرور شدیم و به تنگ گلی رسیدیم . تنگ گلی مملو از کوهنورد بود . کوهنوردانی که بعضی هاشون آشناو بعضی ها نا آشنا !!!

واقعا از کوهنوردی چه یاد گرفته اییم ؟؟؟آیا در این زمینه اطلاعات کافی داریم ؟؟ یا اصلا مطالعه ایی در زمینه ورزش کوهنوردی داشته ایم یا نه ؟؟؟؟ سوالی هایی بود که با دیدن مسیر و کوهنورد ها به ذهنم خطور میکرد.

ساعت ۱۱:۳۰ از تنگ گلی به سمت حصار چال رهسپار شدیم. ماشالله بارش های سال اخیر واقعا چشمگیر بوده و شاهد برفچال های بزرگ و خروشان بودن آب رودخانه سردآبرود بودیم . مسیر خیلی سبز و خرم بود و ترنم خاصی داشت .
با رسیدن به ابتدای دشت حصار چال مسیری برروی قله لشگرک طراحی کردیم . مسیری در وسط قله که تقریبی پوشش سنگی داشت . ابتدا از یک برفچال سفت بالا رفتیم و درست افتادیم روی یال صعودی .

در این اینجای کار علی آقا مشگل گرفتگی پا گرفته بود و کلی تا قله اذیت شد .ولی به هر نحوی شد با این موضوع کنار آمد .
به مسیر ادامه میدادیم . مسیر خیلی خوبی بود و مارو به راحتی به قله لشگرک میرساند . البته این نکته راقید کنم که ذات قله لشگرک قله سرسخت و پرشیبی هست و این خصوصیت این قله زیبا هست . ساعت ۱۵ با کلی انرژی به قله لشگرک بزرگ رسیدیم .‌هوا عالی بود و بهتر این رو سراغ نداشتیم .‌ناهاری مختصر میل کردیم و تجدید قوا کردیم .‌با گرفتن عکس ها به راه ادامه دادیم .‌حوالی ساعت ۱۷ بود که زیر قله گردون کوه جنوبی رسیدیم .‌مشکل بزرگی مارو تهدید میکرد وآنهم کم آبی بود . و باید این مشکل را برطرف میکردیم . برفچال هایی روی یال صعودی بودن ولی تمام یخ زده و بدون آب بودن . در پایین دست ها آب رویت میشد ویک نفر باید فدایی میشد و آب تهیه میکرد .

سریع بدون اتلاف وقت به پایین رفتم. مسیر خیلی سختی بود و تمام شن اسکی که هم پایین رفتن وهم بالا آمدنم را سخت کرده بود ولی چاره ایی نداشتیم . با رسیدن به آب برکه به بالا برگشتم . از دوستان کمی عقب بودم ولی مشکل خاصی نبود . در حال و هوای خودم بودم و کلی با منطقه بکر و بینظیر علم کوه ارتباط خوبی برقرار میکردم .‌از دور حصار چال و چادر های کوهنوردان دیده میشد .خوشحال بودم که در بین این چادر ها نبودم .‌واین آرامش را جزئی از برنامه میدانستم .با رسیدن به قله گردون کوه جنوبی به سمت جانپناه گردون کوه حرکت کردم .‌جانپناه مکان شب مانی ما بود‌ . و قرار بود شبی سرد را تجربه کنیم .‌در این برنامه نه چادر داشتیم ونه کیسه خواب ‌ و پیشنهاد من این بود که بیواک کنیم.
غروب آفتاب نزدیک بود و سرمای منطقه حس میشد .‌دم دمای غروب بود شامی مختصر میل کردیم. به سراغ اندکی استراحت رفتیم . چه قدر خوبه آدم قدر روزهای گرم را بداند 😃😃

امشب حال و احوال خوبی نداشتم هم سردرد داشتم وهم حالت تهوع که حالت تهوع به خاطر الویه ایی بود که ظهر خوردم ولی سردرد ول کنم نبود ‌. با مشقت زیاد شب را سپری کردیم .‌دیگه اینجور خواب برامون لذت نداشت برای همین ساعت ۲ نیمه شب بیدار شدیم و تصمیم حرکت گرفتیم . البته از برنامه کلی جلو بودیم. چرا که هم در ارتفاع بالایی بودیم ( ۴۳۱۰) وهم تا قله گردون کوه شمالی ومناره فاصله آنچنانی نداشتیم .البته باید حتما نفری یک کیسه بیواک و لباس گرم بیشتر میاوردیم که تجربه خیلی خوبی برای این موضوع برای ما شد .

ساعت ۲:۳۰ از جانپناه به راه افتادیم . نور ماه همواره راهنمای مسیر ما بود .‌به قله گردون کوه شمالی رسیدیم .از دور شبه قله مناره دیده میشد . قله مناره هم مسیر سنگی و راه گم کنی داره و بارها شاهد گزارش های زیادی بودم که در این مسیر راه را گم کرده اند .‌اما به راحتی مسیر را پیدا کردیم و بعد از صعود قله مناره به قله ستاره حرکت کردیم .قله ستاره سختی آنچنانی نداشت .‌اما شاخ قله های این منطقه خرسان ها بودم که قرار بود صعودشان کنیم .‌چالش اول ما شیب سرسخت خرسان جنوبی بود .‌

آفتاب کم کم طلوع میکرد . و روح وجانی به منطقه میبخشید . همچنان در سیر سلوک مسیر بودیم که با روزنه نور خورشید به خرسان جنوبی رسیدیم .‌مناظری رو میشد مشاهده کرد که فقط کسانی که در ارتفاعات سیر میکن میتوانند این مناظر رو ببینند.

خرسان جنوبی شروع چالش های سنگی و ریزشی بود ‌‌. درسته دوسه هفته پیش به این منطقه آمده بودم ولی بازم جذاب و هیجانی بود برای من و دوستانم .‌گرده هارا یک به یک صعود میکردیم . مسیر یابی بیشتر با خود من بود . بعد خرسان جنوبی خرسان میانی و ویرانه کوه را هم صعود کردیم .‌این سری این مجموعه قله هارا به راحتی عبور کردیم ولی چرا ؟؟؟؟ شاید از طرفی مناره خوش مسیر تر بوده !!

از سیم بوکسل خرسان شمالی بالا رفتیم و برروی قله ایستادیم .‌شکوه و عظمت منطقه علم کوه دیدنی بود . ولحضه ایی نمیشد از این همه زیبایی دل کند .‌به سمت جانپناه خرسان شمالی حرکت کردیم ‌‌.در کنار جانپناه ۳۰ دقیقه خوابیدیم چرا که کم خوابی خیلی اذیت کننده بود .‌علم کوه روبه روی ما بود به سویش رهسپار شدیم .‌وقتی روی قله رسیدیم انبوه جمعیت رو مشاهده کردیم . واقعا فرقی با لشگر کشی نداشت .‌دوست نداشتم لحضه ایی در اینجا به ایستم .‌و سریع با گرفتن تنها یک عکس دست جمعی قله را ترک کردیم .‌و قبل گردنه مرجیکش مسیر تراورس مرجیکش به جانپناه سیاه سنگ را پیش گرفتیم .‌این مسیر هم ریزشی و سنگی بود و با احتیاطی عبور میکردیم .

به جانپناه سیاه سنگ رسیدیم . و ناهار میل کردیم. خیلی دوست دارم در آینده بسیار نزدیک بتوانم این دو جانپناه خرسان و سیاه سنگ رو پاکسازی و مرمت کنم و یکی از افتخاراتم میدانم به امید اینکه بتوانیم این محیط هارو از گزند آلایندگی ها حفظ کنیم .

به سمت قله سیاه سنگ حرکت کردیم ‌‌. ساعت ۱۲ برروی قله ایستادیم و با گرفتن چند عکس یادگاری از گرده فرود آمدیم .‌از این گرده همگی لذت بردیم . براستی که سطح توانایی های ما بالا رفته و خرسان ها وسیاه سنگ رو کوچک میدیم مگر نه این قله ها هنوز برای خودشان قله های سرسخت منطقه تخت سلیمان هستند .

پس از فرود گرده سیاه سنگ که دست به سنگ جون داری هم داشت . به گردنه سیاه سنگ رسیدیم .‌قرار بود که بعد قله سیاه کمان از دره نفت چاک به سمت ونداربن بریم و برنامه را تمام کنیم .‌ولی به علت خستگی زیاد راه و کم خوابی صعود از ادامه صرف نظر کردیم و از دره چالون که در سمت راست گردنه قرار داشت به سمت جاده حصار چال فرود آمدیم .‌مسیری بود که آبان ماه از همین مسیر برای رسیدن به گردنه بالا آمده بودیم و مشکل مسیر یابی نداشتیم .
با رسیدن به جاده در انتظار ماشین دوساعتی ماندیم و با رسیدن ماشین که از قبل هم هماهنگ نکرده بودیم و خواست خدا بود جور شد به ونداربن برگشتیم و این برنامه را به پایان رساندیم .

نکته ها👇👇👇

۱-سطح آمادگی افراد دراین گونه برنامه ها باید بالا باشه تا خللی در هیچ زمینه ایی ایجاد نکنه .

۲-بیواک قضیه شیرینیست که باید تجربه کرد واز آن در شرایط مختلف استفاده کرد .

۳-حتما برای مجموع خرسان ها کلاه کاسک و طناب به همراه داشته باشید . در این قله ها به هیچ سنگی اطمینان نکنید چرا که همگی ریزشی هستند .

۴-مسیر گردنه مرجیکش به جانپناه سیاه سنگ هم ریزشی میباشد و باید با احتیاط عبور کرد .‌

۵-آب مصرفی روی خط الراس کم میباشد لذا از نیمه دوم تیر ماه حتما به فکر این موضوع باشید .

۶-راهنمای مسیر دراین خط از اهمیت بالایی برخوردار میباشد و باید جدی گرفت .

۶-در بیشتر گردنه های مسیر روی خط الراس جای چادر یافت میشود .

((به امید صعود های برتر وایمن ))


تعداد دانلود : 217
تعداد نمایش : 1286
ثبت فایل از : مجید ملک محمدی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر