رود افشان

امتیاز :   5   :   5
نام : رود افشان
نوع فعالیت : غار نوردی
استان : مازندران
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : 100 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : سید آباد ، سربندان ، دماوند ، رود افشان
بهترین زمان برای این منطقه : در تمام فصول
ضریب خطر منطقه : ● معمولی
تاریخ ثبت در سایت : 1392/1/8
مدت زمان : ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع :
کمترین ضریب خطا : 3
تجهیزات یا تخصصها : لوازم حداقلی غارنوردی ( کفش مناسب، دستکش، هدلایت، طناب انفرادی و ... )

توضیحات : غار رود افشان در موقعیت جغرافیایی 35 درجه و 38 دقیقه و در ارتفاع 1945 متر از سطح دریا و بر بالای ارتفاعات شمال شرقی روستای رود افشان واقع گردیده است و از مشخصات بارز این غار میتوان به دهانه آن با ارتفاع 20 متر و طول 29 متر و نیز آثار ها و ستونهای استالاکتیت و استالاگمیت در طول راهروهای آن اشاره کرد.
غار رودافشان در اثر ساز وکار پدیده کارست، تشکیل شده است. از نظر زمین‌شناسی این غار در سنگ آهک های دوره کرتاسه بوجود آمده است. با این وجود کارشناسان زمان تشکیل غار را به دوران سوم و دوره پالئوسن نسبت می‌دهند. لازم به ذکر است که کارست‌ها دارای ریخت‌شناسی ویژه‌ای هستند که روی سنگ بستر قابل انحلال تشکیل می‌شوند. شکل خاص کارست‌ها نتیجه هوازدگی شیمیائی سنگ بستر بوسیله آب اسیدی باران همراه دی اکسید کربن می‌باشد.آهک ها سنگ بستر شاخص کارست‌ها هستند. این اعتقاد وجود دارد که هزاران سال قبل رودخانه دلیچای همسطح دهانه غار بوده و احتمالا قسمتی از آب رودخانه دلیچای وارد دالان‌های غار شده و باعث گسترش و وسعت غار شده است.

مسیر راهپیمایی در غار حدود 800 متر است.غار نوردی در این غار کمی سخت است و باید از مسیر های سختی عبور کنید.بعلاوه اینکه برای حرکت در غار حتما نیاز به چراغ قوه قوی دارید.

نمای دهانه غار از داخل

در برخی قسمت های مسیر برای سهولت رفت و آمد نردبان های فلزی قرار داده شده است.

در تالار اصلی و مسیر غار همواره قطرات آب از سقف به زمین میریزد که همین چکه ها باعث تشکیل طاقدیس و ناودیس های بدیعی شده است.وجود تعدادی ایوان ساخته شده با سنگچین و مقادیری خرده سفال، نشانه سکونت انسان ها در غار در روزگار گذشته است.

دهلیزی در این غار وجود دارد که به معبد آناهیتا معروف است، این دهلیز در ابتدای مسیر قرار گرفته و حوض آب و ستونی میان آن دیده میشود و به همین سبب معبد آناهیتا (الهه آب) نام گرفته است. مسیر این غار در اثر فرسایش آب و املاح موجود در آن در زمانی که آب به طور کامل در آن جریان داشته است ایجاد شده است.

منبع ویکی پدیا


تعداد دانلود : 181
تعداد نمایش : 3601
ثبت فایل از : مجید  باریکانی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







احسان رحیمی

5

1392/12/16

احسان موسوی

5

1392/8/6