قله مرغنج یا مرغنک شهرستان سپیدان

توضیحات : گزارش فنی و خلاصه از صعود چکاد مرغنج یا مرغنک
دوم فروردین نود و هشت
حسین وهابی و علی اکبر گودرزیان

هفته گذشته به دلیل برف سنگین، مسیر اشتباه، و هوای نامساعد و زمان ناکافی امکان صعود به مرغنج وجود نداشت و تار ارتفاع 2800، بیشتر امکان صعود نبود.

دیروز دوم فروردین ماه نود و هشت در یک هوای خوب آفتابی، اقدام کردیم برای صعود این قله بسیار سنگین
گزارش فنی این صعود در زیر

1-با توجه به نقشه های توپوگرافی منطقه از روی جی پی اس متوجه شدیم که خط راس نسبتا پهن و خوبی هست برای همین تصمیم گرفته شد که از پیست تربیت بدنی شروع کنیم و از خط الراس ، قله های فرعی رو طی کنم و از مرغنج به کوچ قوس و از پیست پولاد کف پایین بیاییم. اما حدود یک ساعت پس از قله مرغنج و در فاصله شاید حدود دو سه کیلومتری از ایستگاه تله کابین پولاد، با یک تیغه و نقاب برفی و یک فرود حدود سه متری رو برو شدیم که با توجه به نقاب برفی و خطر بهمن و وجود چاله های فراوان برفی ترجیح داده شد ریسک نکنیم و مجددا مسیر طولانی برگشت را در پیش گرفتیم.
2-برای رسیدن به قله مرغنج بیش از چهار پنج قله فرعی باید طی بشه که فراز و فرود هایی داره به نوبه خودش نفس گیر هست
3امکان صعود از کناره شمالی خط راس به دلیل خطر بهمن و از کنار جنوبی خط راس به دلیل شیب زیاد تقریبا وحود نداره و بهتره از خط راس، مسیر طی بشه
4-چاله های برفی پوشیده شده و نقاب برفی به شدت نگران کننده و خطر ناک بود و گاهی تا کمر در این چاله ها فرو میرفتیم. نقاب برفی هم در ضلع شمالی زیاد بود و برای همین چهار متر پایین تر را به عنوان قله در نظر گرفتم و عکس گرفتم.
5مسیر بسیار طولانی بود و تا قله حدود6:30ساعت بدون توقف و حدود 11.2کیلومتر مسیر کوهنوردی با ارتفاع صعود از 2600تا 3248متر بود.
کل مسیر رفت و برگشت با احتساب یک ساعت بیش از قله در جهت رسیدن به ایستگاه تلکابین پولادکف 26کیلومتر شد که حدود 12.5ساعت بدون توقف به طول انجامید و ساعت 9شب مجدد به پیست تربیت بدنی رسیدیم.
6-در مسیر چشمه های زیادی رویت شد که علاوه بر تراک مسیر، این چشمه ها نیز نقطه گزاری شد.