تنگه زندان دیباج به گاوکشان

امتیاز :   امتیازی داده نشده   :   0
نام : تنگه زندان دیباج به گاوکشان
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : سمنان , گلستان , مازندران
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : 21 KM
برنامه : 2 روزه
مناطق : دیباج، سرچشمه، تنگه زندان
بهترین زمان برای این منطقه : بهار و پاییز
ضریب خطر منطقه : ● معمولی
تاریخ ثبت در سایت : 1397/4/4
مدت زمان : 11 ساعت و 30 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3814
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : چادر، کیسه خواب، غذا برای دو روز ،

توضیحات : در بعدازظهر روز پنج شنبه 17 ام خرداد97جهت صعود مورد نظر به همراه دوستانم جعفر صمدی و امین صفیعی ساعت 3 بعدازظهر از بهشهر به سمت دیباج و سپس تنگه زندان حرکت کردیم. طی مسیر از جاده گلوگاه به دامغان صورت گرفت. ساعت 5عصر به دیباج رسیدیم و پس از خرید مایحتاج خوراکی به سمت سرچشمه(حدود 3 کیلومتری شمال شرقی دیباج ) و تنگه زندان حرکت کردیم. مسیر اصلی و کوتاهتر دسترسی به تنگه به علت راهسازی بسته بود و به همین دلیل طی مسیر جایگزین حدود 1 ساعت زمان برد(3 کیلومتر آسفالت و17 کیلومتر خاکی). مسیر زیبایی که در این فصل و هنگام غروب برای عکاسی بسیار مناسبه. ساعت 6و نیم پای تنگه بودیم و پس از استقراری کوتاه ، جهت بررسی مسیر عبور از تنگه به همراه آقا امین حدود 2 کیلومتر مسیر رو پیمایش کردیم. مسیر دست به سنگ انتهای تنگه به ارتفاع 10 متر و کنار آبشار سخترین بخش عبور به نظر میرسه. مسیری که هیچگونه جاده دسترسی به علت کوههای صخره ای اطراف نداره و مراتعش جهت تعلیق دام منطقه استفاده میشه.
قبل تاریکی چادر رو برپا کردیم و با خوردن افطاری سبک و سپس شام ، خوابیدیم. صبح ساعت 5 بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه و جمع کردن چادر ،ساعت 6 حرکت کردیم. عبور از تنگه زندان و سپس تنگه دوم حدود1 ساعت زمان برد. به جایی که رودخانه به دوشاخ تقسیم میشه رسیدیم و رودخانه سمت راست رو ادامه دادیم و پاکوب رو به سمت سیاه چشمه ادامه دادیم. 9 سیاه چشمه بودیم و پس از استراحتی کوتاه و تغذیه مختصر به سمت بالا راهمون رو ادامه دادیم. در ارتفاع 3500 متری مجبور به فرود شدیم چون راه دیگه ای جهت تراوس نداشتیم. چند بنه دام و چشمه در این مسیر هست که کنار آخرین چشمه هم استراحت مختصری کردیم. ردپای تازه خرس و بزکوهی و صدای پرندگان و بالاخص کبک و کبک دری جالب توجه بود. مسیر رو در جهت شمال شرقی ادمه دادیم و با تراورسی در دامنه شمالی وسنگی یکی از قلل رشته کوه کهکشان، مسیر پاکوب صعود از شاهکوه(دامنه شمالی)نمایان شد. دیدن کبک دری با اون ابهت در ارتفاع 3600 متری اونم از نزدیک خیلی هیجان انگیز بود. ساعت 12 و پس از 6 ساعت پیمایش و طی حدود 10 کیلومتر به سلامت به قله رسیدیم. متاسفانه از تابلو قله خبری نبود و تنها پایه هاش بجا مونده بود. گروه کوهنوردی شادان کردکوی هم کمی قبل از ما رو قله در حال استراحت بودن.پس از تغذیه مختصر و گرفتن عکسهای یادگاری ساعت 12 و 40 دقیقه به سمت تنگه حرکت کردیم. 5و40 دقیقه به ماشین رسیدیم.

نکات قابل توجه:

توصیه میشه که مسیر سنگی کنار آبشار تنگه که جهت عبور در گذشته دست کن شده و جای پا تعبیه شده با احتیاط و در نظر گرفتن نکات ایمنی طی بشه، چرا که حدود 10 متر ارتفاع داره.

بهتره شب مانی در میانه مسیر باشه چرا که طی کردن مسافتی 20 کیلومتری در یک روز و هم هوایی ،توان مظائفی رو می طلبه

مسیر در این فصل بکر و دیدنی و پر از گیاهان دارویی است.

وجود چشمه های متعدد در مسیر باعث میشه به حمل آب فراوان احتیاجی نباشه.

مسیر صعود و فرود رو جهت استفاده کوهنوردان جی پی اس زدیم.

مسیر مذکور بر خلاف مسیر شمالیش که شن اسکی داره و شیب زیادی داره ، ملایم و سختی کمتری داره



تعداد دانلود : 117
تعداد نمایش : 1126
ثبت فایل از : رسول سعیدی کمال



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر