قله کلون بستک

امتیاز :   4.33   :   4.33
نام : قله کلون بستک
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : تهران
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : دیزین
بهترین زمان برای این منطقه : تمام فصول
ضریب خطر منطقه : ● بی خطر
تاریخ ثبت در سایت : 1391/6/10
مدت زمان : ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 4200
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : قله کلون بستک از جمله مرتفع ترین قلل البرز است که در قسمت شمال آبادیهای"دربند سر" و "شمشک" قرار گرفته است. در شمال آن دره رودخانه دریوک ـ رودخانه‌ای که از ارتفاعات برج "خلنو" و "سرکچال" و "هرزه کوه" سرچشمه می‌گیرد ـ و در ورای آن خط الرأس بزرگ سه چال ـ که به سان دیواری دریوک را محاصره کرده است ـ قرار دارد. "کلون بستک" یا به قول برخی از اهالی "خورتوئک" یعنی جایی که صبح هنگام پرتوهای طلایی خورشید برای اولین بار در توک آن جوانه می‌زند از جنوب بوسیله گردنه ۳۳۰۰ متری دیزین به قله ۳۷۱۹ متری دشت مانند "سی چال" و پیست دیزین و از شرق توسط خط الرأس لبه مانندی به قله ۴۲۱۰ متری "سرکچال" منتهی می‌گردد. کلون بستک را از دو مسیر متفاوت و مشترک می‌توان صعود کرد:

مسیر اول از دربند سر و مسیر دوم از مسیر گردنه دیزین است. شرایط آب و هوایی آن غالباً ناپایدار است و شاید باد شدیدی که معمولاً نیز از غرب و شمال غرب می‌وزد، ویژگی اصلی این قله به شمار می‌رود.

منطقه سنگی دامنه‌های جنوب و جنوب شرقی این قله که کاملاً در استان تهران قرار دارد، مشرف به منطقه رودبار قصران بوده و آبریز این دامنه، رودخانه جاجرود است که نهایتاً به سد لتیان رسیده و قسمتی از آب آشامیدنی تهران و آب مورد نیاز کشاورزی در دشت ورامین را تأمین می‌کند. همچنین دره رودخانه ولایت رود، در جهت شرق به غرب، از شمال این قله گذشته و در امتداد خط الرأس هرزه کوه‌ها جریان پیدا می‌کند و پس از رسیدن به دامنه‌های قله سه چال به طرف جنوب ادامه پیدا می‌کند و با عبور از پای یالهای شمال غربی و غربی کلون بستک، مجدداً در نزدیکی دیزین در جنوب غرب کلون بستک، به طرف غرب تغییر مسیر می‌دهد. در اصل ولایت رود نیز به عنوان آبریز دامنه‌های شمالی و غربی کلون بستک، پس از ادغام با وارنگرود و تشکیل رودخانه کرج، قسمت دیگری از آب آشامیدنی ساکنین تهران را تأمین می‌کند.

یالهای جنوبی، شرقی، غربی و شمال غربی اصلی ترین یالهای این کوه به شمار می‌روند، که این دو تای آخر در ارتفاعات بالا به یکدیگر ملحق شده و از شمال غرب به قله می‌رسند.


تعداد دانلود : 890
تعداد نمایش : 8958
ثبت فایل از : حسن متقی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







اریا بهرام

4

1396/4/22
با درود ممنون از فایل و توضیحاتتون

اریا بهرام

0

1396/4/22
با درود ممنون از فایل و توضیحاتتون

مهدی زنگنه

4

1395/3/27

آرش بخشش

5

1391/6/13
ممنون از توضیحات خوب