کهار - ناز

مدت زمان : ساعت و دقیقه
تجهیزات یا تخصصها : کیسه خواب- زیر انداز

توضیحات : با سلام و عرض ادب
برنامه صعود قلل کهار و ناز در روزهای 11-12 مرداد 1396 به اتفاق همنورد خوبم آقای صمدی اجرا گردید. برای رسیدن به ابتدای مسیر باید از طریق جاده چالوس- پل خواب به روستای کلوان رسید. در ابتدای روستا ( سمت راست ) از پل فلزی روی رودخانه گذر کرد و پس از چند دقیقه به انتهای مسیر ماشین رو خواهید رسید. ( ما اشتباها به سمت چپ رفتیم و مجبور شدیم حدود 1.8 کیلومتر در کوچه باغ های روستای کلوان بگردیم، که البته خود جلوه ای زیبا داشت) در ابتدای مسیر از روستای کلوان چشمه آب کوچکی وجود داشت که شاید در سال های کم بارش خشک باشد ولی در زمان صعود ما آب خنک و گوارایی داشت. بعد از یک سر بالایی نسبتا پرشیب به جاده ای خاکی بر روی گردنه می رسیم ( متاسفانه فردی اقدام به ساخت ویلا در این محل کرده) بعد از چند ده متر به سمت غرب به باغی سرسبز و خرم می رسیم که صدای نهر آبش ما را به سوی خود خواند. دمی استراحت و تجدید قوا در زیر سایه سار این درختان روح را جلا می بخشد. از این محل با استفاده از مسیر پاکوب مشخص به سمت جانپناه کهار می رویم و نهایتا با زمان حدود 3 ساعت ( با کوله پشتی تقریبا سنگین حاوی وسایل شب مانی- چادر- آذوقه و لباس اضافه ) به جانپناه کوچک ولی زیبا و تمیز کهار رسیدیم. خوشبختانه به لطف کوه دوستان واقعی در سمت راست جانپناه لوله کشی آب از چشمه وجود دارد که خود کمک بزرگی به رفع خستگی و تجدید قواست ، منظره کوه هفت خانی در شمال و قلل پهنه حصار و توچال در خاور نمایی زیبا دارد. شب پس از گپی کوتاه با دو تن از کوهنوردان کرجی به کیسه خواب ها خزیدیم. صبح پس از صرف صبحانه بسمت قله کهار رفتیم. مسیر در برخی جاها پر شیب و در برخی قسمت ها شیب ملایم تری دارد و حدود 2 ساعت از جانپناه تا چکاد کهار زمان برد ( لازم به یادآوریست که برای صعود های زمستانی بهتر است از مسیر خط الراسی منتهی به قله کهار استفاده کرد). از فراز چکاد کهار با دید به شمال منظره ای دلنواز از قلل منطقه علم کوه و دره خرسان روح عاشقان کوهنوردی رو به پرواز در می آورد. کمی بسمت باختر که نظر کنیم، رخ زیبای قلل سیالان و شاه البرز دیده می شود. در خاور اما نمای زیبایی از آزاد کوه، خلنو، توچال، ...... دماوند، فصل الخطاب پرواز روح کوهنوردان است. پس از استراحتی کوتاه و گرفتن عکس یادگاری بسوی قلل ناز کوچک (ناز شرقی) و ناز بزرگ (ناز غربی) سرازیر میشویم. پس از چند دقیقه به دامنه ای کم شیب ولی نسبتا طولانی می رسیم که پاکوب خیلی مشخی ندارد و تا گردنه زین اسبی ادامه دارد. از این محل با گذر از یک تراورس نسبتا طولانی به گردنه زین اسبی دیگری رسیدیم که در پای قله ناز کوچک قرار دارد ( این مسیر برای زمستان به هیچ وجه مناسب نیست و احتمال ریزش بهمن دارد) ، از این محل دامنه ای پر شیب و نفس گیر رو بسمت قله ناز کوچک طی کردیم و از انجا با گذر از کناره جنوبی خط الراس به سمت قله ناز بزرگ (ناز غربی ) رفتیم. زمان طی شده از قله کهار تا قله ناز 3 ساعت و از پناهگاه کهار تا قله ناز بزرگ 5 ساعت. مناظری که در قله کهار ذکر شد بر فراز قله ناز هم تکرار می شود . پس از استراحت و گرفتن عکس یادگاری از مسیری در شمال قله ناز که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد به برف چالی قدیمی و تقریبا خشک شده با باقیای کمی از برف های دورانی ذرین سرازیر شدیمو مجددا به گردنه 2 رسیدیم. راه بازگشت تقریبا همان راهی بود که طی کرده بودیم و مدت زمان برگشت از قله ناز تا جانپناه کهار 3 ساعت زمان برد. پس از مواجهه با خیل عظیمی از کوهنورد نماها در اطراف جانپناه وسایلمان را جمع کرده و بسمت روستای کلوان سرازیر شدیم. نهایتا پس از 2 ساعت به ماشین رسیدیم و پرونده این صعود دل انگیز به پایان رسید.