شیرپلا(از میدان سربند)برگشت از اوسون

امتیاز :   5   :   5
نام : شیرپلا(از میدان سربند)برگشت از اوسون
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : تهران
میزان سختی : ● مشکل
مسافت : 4 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : تهران
بهترین زمان برای این منطقه : 4 فصل
ضریب خطر منطقه : ● معمولی
تاریخ ثبت در سایت : 1396/2/23
مدت زمان : 2 ساعت و 30 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 2700
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : تجهیزات اولیه کوهنوردی، کوله پشتی-کفش مناسب-تنقلات و دوربین عکاسی (به دوستان عزیز توصیه می گردد در دوره های کوهنوردی بطور نمونه کارآموزی کوهپیمایی-نقشه خوانی-GPS- هواشناسی-پزشکی کوهستان و دیگر دوره هایی که زیر نظر هیئت کوهنوردی یا باشگاه های کوهنوردی برگزار می شود شرکت نمایند)

توضیحات : این مجتمع در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و مسیر آن از سربند، پس‌قلعه و آبشار دوقلو می‌گذرد. از شیرپلا تا قلهٔ توچال معمولاً سه تا چهار ساعت راه است. این مجتمع در دو طبقه بنا شده و دارای امکاناتی چون خوابگاه با ظرفیت ۱۵۰ نفر، ناهارخوری، بوفه، نمازخانه و سرویس کامل بهداشتی و لوله‌کشی آب و برق است.
نام شیرپلا یا شیرپِلا در گویش مازندرانی به معنی شیر برنج است که هنوز هم خوراک گاوداران مازندران در بلندی های البرز است. کیقباد، پادشاه اساطیری، پیش از رسیدن به سلطنت به کمک جهان پهلوان رستم، در دژ کیقباد که در شیرپلای امروزی قرارداشته، زندگی می‌کرده‌است. البته در مورد نام شیرپلا برخی از کوهنوردان نیز معتقدند نام شیرپلا از واژه شیب پناه گرفته شده و به مرور زمان به شیرپلا تبدیل شده که این عقیده نیز با توجه به موقعیت این پناهگاه دور از ذهن نمی باشد.
راه اصلی ورود به این پناهگاه از سمت دربند می‌باشد و پس از رسیدن به دو راهی اوسون باید به سمت راست (با توجه به علائم راهنما) حرکت کرد. در سمت چپ این پناهگاه مسیر قله توچال و همچنین ایستگاه پنجم توچال موجود است.


تعداد دانلود : 421
تعداد نمایش : 3383
ثبت فایل از : اسماعیل روحانی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







ابراهیم روحانی

5

1396/3/24

ایمان فخری

5

1396/2/26
عالی عالی عالی روحانی مچکریم