بینالود

تاریخ ثبت در سایت : 1394/6/12
مدت زمان : 11 ساعت و 40 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3200
تجهیزات یا تخصصها : کفش مناسب ، کوله پشتی ، شیشه آب ، استقامت خوب ، چوب یا عصای مخصوص کوهنوردی

توضیحات : صعود به قله ۳۲۰۰ متری بینالود از بلند ترین قلل استان خراسان رضوی واقع در کوههای شمالی نیشابور
تاریخ کوهنوردی : دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴
کوه نوردان : محمد عرفان رازقی ، محمد صالح رازقی

توضیحات:
بسم الله الرحمن الرحیم

قله سه هزار و دویست متری بینالود واقع در بخش شرقی و انتهایی رشته کوههای البرز قرار دارد و در منطقه ای به نام رشته کوههای بینالود در جنوب غربی شهر مشهد مقدس واقع است
رشته کوههای بینالود که بین دو شهر مشهد و نیشابور فاصله زیادی انداخته است حداکثر ارتفاعی برابر ۳۳۰۰ متر را داراست آن هم در قله ای به نام شیرباد
قله بینالود نیز از قلل مشهور و بلند منطقه است که رشته کوههای این مکان نیز به نام همین قله ثبت شده، تصور می کنم که در گذشته بینالود را بام خراسان و بلند ترین قله این رشته کوه می دانستند اما با توجه به تجهیزات ماهواره ای قله شیرباد و قلل اطراف آن بلند تر تشخیص داده شده است
اما هم چنان مشاهده می شود که این قله کوهنوردان زیادی را در سفرهای یک روزه تا چند روزه به خود جذب می کند
مسیر های منتهی به قله از شهر های مشهد و نیشابور آغاز می گردد

من وبرادر کوچکم با توجه به عدم موفقیت در صعود قبلی برای فتح این قله به علت کمبود وقت و عدم برنامه ریزی صحیح؛ این بار پس از یک هفته دوباره برای فتح این قله اقدام نمودیم و این بار از مکانی جلوتر آغاز کردیم.

مسیر منتهی به قله از سمت مشهد (که ما از این راه آمدیم) از جاده مشهد بجنورد آغاز شده و پس از وارد شدن به شهر جدید گلبهار از انتهای آن به سمت روستای فریزی جدا می شود و شاید یک تا یک ساعت و نیم از مشهد فاصله داشته باشد.

شب قبل کوهنوردی با خودرو تا باغی در نزدیکی شهر گلبهار رفتیم و شب را در آنجا ماندیم و صبح بلافاصله پس از نماز صبح حرکت نمودیم و تا ساعت شش و نیم به فریزی رسیدیم اما جاده خاکی های بعد از فریزی بسیار وقت گیر بود و حدود یک ساعت نیز مسیر جاده های خاکی بعد از روستای فریزی را ادامه دادیم تا به ابتدای مسیر خاکی کوهنوردی برسیم

ساعت هفت و نیم پس از صرف صبحانه در خودرو کوهنوردی را از دره ای دارای رودخانه و چشمه آغاز نمودیم
همان ابتدا دو تکه چوب برای کمک در بالا رفتن و پایین آمدن انتخاب کردیم و از طریق مسیر مالرو به روی یال کوههای سمت راستمان تغییر مکان دادیم

الحمد لله با این که از مسیر کوهنوردی اطلاع چندان دقیقی نداشتیم اما بیش از نود و پنج درصد مسیری که ثبت کردیم مالرو بوده که به آسانی می توان در آن کوهنوردی و طی مسیر نمود

پس از حدود بیست دقیقه کوه پیمایی به جانپناه اول رسیدیم و پس از اندکی توقف مسیر را ادامه دادیم

تا ارتفاع دو هزار و هشتصد متر که به راس الخط قسمتی از رشته کوههای سراسری منطقه رسیدیم ادامه دادیم و آنجا برادر کوچکترم به دلیل احساس ضعف و درد در ماهیچه های پای خود از ادامه مسیر باز ماند و به جانپناه اول بازگشت

مشکل اساسی ما نیز این بود که دچار کمبود آب بودیم و چون از ابتدا هرکدام تنها یک شیشه یک و نیم لیتری برداشته بودیم و به هیچ چشمه ای برنخورده بودیم تنها نصفی از آب برایمان باقی بود و ادامه مسیر نیاز به آب بیشتری داشت.

اندکی از آب باقیمانده برادر را گرفتم و تنهایی به مسیر ادامه دادم تا به جانپناه دوم در دامنه مجموعه کوههای چسبیده به قله رسیدم، وارد جانپناه که شدم شیشه آبی که حدود دویست و پنجاه سی سی آب داشت مشاهده کردم ، شکر خدا گفتم و آبش را استفاده کردم
اندکی آنطرفتر کانکسی آلومینیومی را مشاهده کردم و به سمت آن رفتم
مشخص شد که سرویس بهداشتی است و اتفاقا آفتابه هم داشت! ولی مانده بودم خوب با کدام آب ؟
در همین فکر بودم که اندکی جلوتر چشمه ای نمایان شد و با شور و شوقی عجیب به سمت آن چشمه رفتم . دوشیشه از آن آب کردم و از آن به بعد بدون دغدغه آب به مسیر ادامه دادم

مسیر پس از جانپناه دوم در ابتدا دارای شیب تندی است که البته چون مسیر مشخصی دارد کار آسان تر است اما نیاز به احتیاط زیادی دارد

حدود ساعت دو و نیم تا سه به قله رسیدم
البته وقتی به قله رسیدم حدود دویست متر آنطرف تر دقیقا قله ای دیگر را مشاهده کردم که هم ارتفاع قله اول بود
فهمیدم که بینالود در واقع دو قله دارد که یکی بیشتر خاکی و دیگری بیشتر صخره ایست و البته به آسانی می توان به آن یک رسید
لذا قله دوم را هم ظرف دو تا سه دقیقه فتح کردم و به منطقه ای مسطح در پایین قله ها برگشتم برای اقامه نماز و صرف ناهار
تا ساعت سه و نیم مشغول بودم و پس از آن بازگشت را آغاز نمودم. مسیر برگشت را متفاوت از رفت انتخاب کردم
مسیر برگشتی که ثبت شده دیگر به جانپناه دوم باز نمی گردد و به میانه مسیر بین جانپناه اول و دوم می خورد، اما امنیت بیشتری دارد، چرا که مسیررفت از جانپناه دوم دارای شیب تند در برخی نقاط بود و برای برگشت بسی خطرناکتر

در مسیر یرگشت از قله در یکی از دره های میان کوهی نیز دو عدد هزارپای بسیار زیبا مشاهده کردم که تصویرش را می توانید در تصاویر رؤیت کنید

حدود ساعت یک ربع به هفت عصر با توجه به سرعت بالا در برگشت به جانپناه اول رسیدم اما با کمال تعجب برادرم در آنجا نبود ! لذا به سمت پایان مسیر ادامه دادم تا ساعت هفت و ده دقیقه که به خودرو رسیدم و برادرم را در آنجا بسیار غمگین یافتم! او از بازگشت دیر من بسیار ناراحت و نگران شده بود.

الحمدلله و با یاری خدای متعال این کوه نوردی نیز به سلامتی به پایان رسید
اما مشکل دیگری نیز در مقابل ما بود ، خودرویی که در اختیار ما بود پرایدی بود که لاستیک های آن اصلا مرغوب نبودند و اتفاقا به دلیل مسیر های خاکی خطرناک و بی کیفیت در مسیر رفت یکی از لاستیک ها اندکی ترک برداشته بود
خوف ما از این بود که نکند این لاستیک بترکد و ما را شبانه از ادامه راه بازدارد
لذا با نذر و نیاز مسیر خاکی را با خودرو بازگشتیم و باز هم با کمک خدای متعال به سلامتی به همان باغی که شب گذشته در آن اقامت کرده بودیم بازگشتیم و صبح نیز به سمت مشهد و منزلمان رفتیم

با امید سلامتی و تندرستی و کوهنوردی برای همه کوهنوردان و کوه دوستان

1397/4/31

Elaheh Sharafian

1396/5/24
بسیار دقیق و با جزییات کامل! سلامت، پایدار و پیروز باشید!