آسمانکوه دشت لار

امتیاز :   3.67   :   3.67
نام : آسمانکوه دشت لار
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : تهران
میزان سختی : ● مشکل
مسافت : 6 KM
برنامه : 1 روزه
مناطق : تهران، جاجرود، روستای ایرا، گردنه قوشخانه، دشت لار
بهترین زمان برای این منطقه : ما اواخر مرداد رفتيم خوب بود.
ضریب خطر منطقه : ● معمولی
تاریخ ثبت در سایت : 1394/5/25
مدت زمان : 9 ساعت و 30 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3810
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : پوشاك معمولی، گذراندن كار آموزی مقدماتی سنگنوردی

توضیحات : قله آسمانکوه 3810 متر
مختصات : N 35 57.743 & E 51 49.073
جمعه 23 مرداد ماه 94
این قله در شمال دشت لار قرار دارد و دسترسی به پای صعود آن نسبتا طولانی است و شاید به همین دلیل، چندان مورد اقبال کوهنوردان قرار نمی گیرد و غالبا طی یک شبمانی و یک ونیم تا دو روز انجام میشود. از حدود 120 متری ارتفاع زیر قله، که مسافتی در حدود 350 متر را شامل میشود، کلا باید دست به سنگ حرکت کرد. قله کلا پوشیده از سنگ های نسبتا بزرگ است و سطح تقریبا ناصافی دارد. از این قله تعداد زیادی از قلل البرز مرکزی را میشود دید، دماوند، دوبرار، پاشوره، زرینه کوه، گل زرد، سیاه غارها، ریزان، آتشکوه، مهرچال، پیرزن کلون یا کلوم، سرکچال، کلون بستک، خلنو، خط الراس دوخواهرون، خطالراس خاتون بارگاه دریاچه سد لار و برخی کوهها و قلل دیگر که یا بی نام اند و یا من نمیشناسم.
اختلاف ارتفاع از نقطه شروع حرکت تا قله حدود 1160 متر است که در زمان کل 5 و نیم ساعت صعودشد. طول زمان فرود نیز 3ساعت و 40 دقیقه بود.
با انجام شناسائی منطقه اطراف این کوه، مسیر صعود منسب و کوتاهی انتخاب شد، بطوریکه از سه راه تهران پارس رفت و برگشت با سواری شخصی حدود 16 ساعت بطول انجامید.
مسیر حرکت از سه راه تهران پارس بطرف جاجرود، از جاجرود ( جاده سد لتیان ) تا روستای ایرا 26 کیلومتر آسفالت، و از ایرا تا امام زاده پنج تن واقع در دشت لار 24 کیلومتر و حدود بیشتر از 2 کیلومتر هم در دره پشت امام زاده ( شمال ) تا محل پارک خودرو حرکت کرده و سپس پیاده روی حدود نزدیک ساعت 8 صبح شروع شد. مسافت طی شده تا قله حدود 5 و نیم کیلومتر. از شروع حرکت، گردنه ای در انتهای آن مشاهده میشود که باید بطرف آن برویم. و پس از رسیدن به آن با گردش به چپ، و حرکت روی یال خود را به خط الراس رسانده و باز با گردش به چپ، مسیر سنگی منتهی به قله را که اغلب دست به سنگ است ادامه داده تا به قله برسیم. درواقع برنامه اجرا شده در ایجا توضیح داده میشود.
آب مورد نیاز را میتوان از یک شیر آب برداشت کرد و یا یکساعت پس از شروع پیاده روی توی دره ( از چشمه ) برداشت کرد ( به تاریخ اجرای برنامه ما توجه شود ).
از امام زاده تا چشمه معروف دوبرار دشت لار حدود 6 کیلومتراست که اگر فرصت باشد خوب است سری هم به آنجا زده شود.
با اتمام آسفالت در روستای ایرا و ورود به جاده خاکی منتهی به دشت لار باید ازگیت محیط بانی ایرا کنیم. کع محدودیت هائی جهت تردد خودرو در مقاطعی از سال اعمال میگردد. همچنین حدود 10 کیلومتربعد از این گیت، از محیط بانی قوشخانه عبور میکنیم که در برگشت توسط محیط بانان مورد بازرسی قرار میگیریم ( منطقه حفاظت شده است و در واقع نام اصلی پارک ملی لار است). از این محیط بانی به بعد عملا وار دشت شده ایم و تل رسیدن به امام زاده از روی دو تا پل باید گذر کنیم. کل جاده از روستای ایرا تا محل پارک ماشین و شروع پیاده روی، خاکی و نسبتا خوب است.
تو منطقه عشایر زیادی به همراه دام هایشان حضور دارند که گاهی درمواجه با سگ های گله، جانب احتیاط باید رعایت شود.
محمد قدرت نما 25 مرداد 94



تعداد دانلود : 329
تعداد نمایش : 3902
ثبت فایل از : محمد قدرت نما



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







علیرضا کامرانی

1

1401/7/28

علیرضا کامرانی

0

1401/7/28

رامین صالحی

5

1400/5/27

علی  جلالی

5

1398/1/26