کول جنو - منطقه ازنا، از روستای کمندان

امتیاز :   4   :   4
نام : کول جنو - منطقه ازنا، از روستای کمندان
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : لرستان
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : 9 KM
برنامه : 2 روزه
مناطق : تهران، قم، اراک، ازنا و روستای کمندان.
بهترین زمان برای این منطقه : ما اواخر تير رفتيم خوب بود.
ضریب خطر منطقه : ● معمولی
تاریخ ثبت در سایت : 1394/5/7
مدت زمان : 7 ساعت و 30 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3818
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها : در زمان و از مسيری كه ما رفتيم تجهيزات نياز نبود اما حداقل تجربه سنگنوردی ضروری است

توضیحات : برنامه قله کول جنو – 3818 متر ، 26/4/94
شرکت کنندگان برنامه: آقای رضا شیشه چی سرپرست و محمد قدرت نما همراه
خلاصه برنامه:
روز 5 شنبه ساعت 16:30 من و آقای شیشه چی، با خودرو شخصی تهران را به مقصد ازنا و روستای کمندان ترک کردیم. ساعت حدود 22:00 به ازنا و پس از صرف شام در همین شهر، حدود ساعت 23:30 به روستای کمندان رسیدیم. در آنجا متوجه شدیم که در انتهای راه اصلی روستا محلی برای گردشگری در حال شکل گیری است ( محل کارخانه آب معدنی سنبران که البته هرگز احداث نگردیده ) که برای شبمانی مناسب است، شب همانجا خوابیدیم و ساعت 06:00 روز جمعه پس از ترک محل، پیاده روی بسوی قله از دره کول جنو در امتداد جنوب شرق آغاز و در ساعت 09:00 به جانپناه سلیمانی رسیدیم.
تعدادی کوهنورد بیرون و داخل جانپناه خوابیده و یا در حال استراحت بودند در حالیکه همنوردان آنها از حدود ساعت 06:00 جهت صعود قله آنجا را ترک کرده بودند.
ما هم پس از استراحت و صبحانه در ساعت 10:15 جانپناه را بسوی قله ترک کردیم. حدود یکساعت بعد به خواست آقا رضا از مسیر شصت خدا عازم قله شدیم ( مسیر دیگر صعود، تیغه های شمالی میباشد که در نهایت به قله میرسد). در ساعت 13:45 قله صعود و پس از 30 دقیقه استراحت وتغذیه، از همان مسیر صعود، فرود آمده و در ساعت 16:45 به جانپناه و پس از 30 دقیقه استراحت جانپناه را ترک و حدود ساعت 19:45 به محل پارک خودرو رسیده و پس از صرف شام و نهار یکجا و استراحت، و پرداخت 25000 تومان به مدیر مجتمع در ساعت 22:00 منطقه را ترک و حدود ساعت 03:30 شنبه آقای شیشه چی درب منزلشان پیاده شده و من هم حدود ساعت 04:00 به منزل رسیده و برنامه خاتمه یافت.
قله فنی
این قله از آخرین قله های جنوب شرقی خط الراس اشترانکوه یا به تعبیری آخرین قله از این خط الراس میباشد.
گفته شده این قله یکی از فنی ترین قلل خط الراس فوق است.
مسیر صعود
پای صعود متعارف این قله، روستای کمندان از توابع شهرستان ازنا، در استان لرستان میباشد.
اما ازروستای خلیل آباد نیز قله صعود میشود ( تفاوت صعود از این دو مسیر تنها تا جانپناه بوده و ادامه مسیر تا قله مشترک است ). نکته مثبت مسیر خلیل آباد، طول زمان رسیدن به پناهگاه است که کمتر از نصف زمان مسیر کمندان میباشد.
فواصل و مسیر حرکت از تهران
تهران، قم، سه راه سلفچگان، اراک، ازنا و کمندان
تهران – ازنا، حدود 405 کیلومتر
ازنا – کمندان،
از ازنا حدود 5 کیلومتر بطرف الیگودرز رفته، و از سمت راست وارد جاده فرعی و آسفالته منتهی به روستای کمندان میشویم ( به گمانم درست سر این جاده یک تابلو کوچک که اسمی از کمندان یا سد کمندان روی آن نوشته شده دیده میشود ) از وسط روستای دولت آباد عبور کرده و با گذر از کنار روستای چرخستانه به کمندان میرسیم. جاده یا راه اصلی توی روستا را تا آخر رفته تا به مجتمع گردشگری برسیم. این محل، مناسب شبمانی بوده در حالیکه ابتدای پیاده روی بسوی قله نیز میباشد. فاصله شهر ازنا تا روستای کمندان، حدود 25 کیلومتراست که حدود 5 کیلومتر آن خاکی خوب است.
وضعیت مسیر صعود
در مسیر، تا قبل از رسیدن به جانپناه، با خار و تیغ نسبتا زیاد مواجه میشویم.
آب هم فراوان حتی تا نزدیک تیغه ها در دسترس است. ( لااقل تو تاریخ اجرای برنامه ما یعنی 94/4/26.
هنوز مقادیری برف داخل کاسه زیر قله وجود دارد.
در مسیررسیدن به جانپناه، تنها حدود 30 دقیقه آخرقبل از جانپناه، شیب مقداری زیاد میشود.
انتخاب مسیر صعود قله:
پس از حدود کمتر از یکساعت صعود از جانپناه بطرف قله، که اندکی دست به سنگ دارد، میتوان از طریق یکی از دو مسیر تیغه های شمالی و یا مسیر معروف به شصت خدا قله را صعود کرد.
مختصر توضیح در مورد مسیر صعود قله:
صعود و فرود تابستانی از مسیر شصت خدا، نیاز به ابزارو کارگاه ندارد. در حالیکه در زمستان نیاز به کارگاه و ابزار کاملا ضروری است.
صعود قله درتابستان از مسیر تیغه ها نیاز به کارگاه و ابزار نداشته، گرچه برای اطمینان، برخی کوهنوردان از طناب جهت حمایت استفاده میکنند. در حالیکه فرود از این مسیر حتی درتابستان هم به گارگاه و ابزار فرود نیاز دارد.
و اما صعود و فرود زمستانی از مسیر تیغه ها همواره به زدن گارگاه نیاز دارد.
زمان متوسط صعود از جانپناه تا قله حدود 3 ساعت و نیم و فرود 2 و نیم ساعت است ( مسیر شصت خدا که ما رفتیم).
طول زمان حرکت از شروع پیاده روی تا جانپناه، حدود 3 ساعت.
مناظر اطراف از روی قله کول جنو
از فراز این قله، قلل شمال شرقی خط الراس اشترانکوه، قله قالی کوه و در دوردست تر قله شاهانکوه قابل دیدن میباشند. گرچه کوههای دیگری نیز در اطراف دیده میشود اما برای من قابل شناخت نبود. درغرب خط الراس قسمتی از یک جاده خاکی که رو به سمت شمال بطرف دریاچه گهر میرود نیز دیده میشود. این جاده خاکی از جاده آسفالته فرعی معروف به جاده شول آباد منشعب میشود. خود جاده شول آباد اندکی بعد از اولین پمپ بنزین در جاده الیگودرز – داران اصفهان، از این جاده منشعب میشود.



تعداد دانلود : 304
تعداد نمایش : 3865
ثبت فایل از : محمد قدرت نما



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







Ali Isvand

4

1402/7/11