قله فیالستون اشترانکوه

مدت زمان : ساعت و دقیقه
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : اجرای برنامه : 25 و 26 اردیبهشت 94
قله فیالستون بر روی خط الراس اشترانکوه و به ارتفاع تقریبی 3850 متر یکی از قلل مرتفع این رشته کوه می باشد.
روز جمعه 25 اردیبهشت با سوار شدن افراد حاضر در این برنامه در یک دستگاه می نی بوس، ساعت 5 صبح خرم آباد را به مقصد روستای تیون دورود ترک کردیم. در اواسط جاده باران بهاری شروع به باریدن گرفت و هر چه به دورود نزدیک تر می شدیم بر شدت آن افزوده می شد. ساعت 7:30 وارد روستای تیون شدیم و بلافاصله پس از پیاده شدن از ماشین شروع به حرکت کردیم. باران هر لحظه شدیدتر می شد و نیز بادی که با سرعت می وزید حرکت را سخت تر می کرد. در میان راه یک گروه کوهنورد از تهران را ملاقات کردیم که به قصد صعود به قله سنبران در حال حرکت بودند. شدت باران و افزایش سرعت باد سبب شد که سرپرست برنامه جهت حرکت را به سمت پناهگاه گل گل تغییر دهد. ساعت 11:30 وارد پناهگاه گل گل شدیم و بلافاصله لباس های خیس خود را تعویض کردیم. در پناهگاه، تیمی از ازنا را ملاقات کردیم که به علت شرایط آب و هوایی تصمیم به بازگشت گرفته بودند. باقی روز را در پناهگاه سپری کردیم. ساعت 3 بعد از ظهر هوا کاملا صاف شد و تابش آفتاب فرصتی بود برای خشک کردن لباس هایمان. شب را زود خوابیدیم و ساعت 4 صبح روز شنبه از خواب بیدار شدیم. پس از صرف صبحانه و جمع کردن وسایل، ساعت 5 صبح پناهگاه را ترک کردیم و پیمایش خود را آغاز کردیم. پس از دو ساعت پیمایش به روی یالی رسیدیم که نشان می داد ادامه ی مسیر پوشیده از یخ و برف است. سرپرست برنامه ضمن آموزش و مرور حرکت و گام برداری در یخ و برف برای افراد، وظیفه سرقدم (جلودار) را هم بر عهده داشت. در میان راه محل مناسبی را برای سبک کردن کوله ها و جاگذاشتن بخشی از بار غیرضروری خود در نظر گرفتیم. پس از آن و در ساعت 10:30 وارد چال فیالستون (چال خرسان) شدیم که قله در این محل نمایان شد. حرکت از دهلیز زیر قله به سبب خطر بهمن و نیز شیب بسیار تند امکان پذیر نبود، بنابراین حرکت را به سمت چپ (شرق) به قصد قرار گیری بر روی یالی که قله در انتهای آن قرار داشت ادامه دادیم. دستگاه جی پی اس ارتفاع روی یال را 3600 متر نشان می داد. حرکت بر روی چند تیغه که طرفین آن ها شیب های بسیار تند و پرتگاه هایی در انتها داشتند کار را سخت و زمان بر می کرد. نهایتا در ساعت 14:30 افراد بر فراز قله فیالستون قرار گرفتند که تماشای دریاچه گهر و قلل دیگر اشترانکوه در آن ارتفاع بسیار چشم نواز بود. دستگاه جی پی اس ارتفاع قله را 3900متر نشان می داد. پس از گرفتن عکس و کمی استراحت در مسیر بازگشت قرار گرفتیم.
در پایین چال فیالستون به محلی که بخشی از لوازم خود را قرار داده بودیم رسیدیم و پس از قرار دادن آن ها در کوله پشتی، مسیر خود را از راه دیگری ( از مسیر دره و پاتاف ) به سمت روستای تیون ادامه دادیم. در میان راه یک ساعت را به صرف ناهار و استراحت گذراندیم و نهایتا ساعت 20:30 وارد روستای تیون شدیم.