زاهدان- اردوگاه دره گل- پناهگاه صبح- قله تفتان

امتیاز :   5   :   5
نام : زاهدان- اردوگاه دره گل- پناهگاه صبح- قله تفتان
نوع فعالیت : کوه نوردی
استان : سیستان و بلوچستان
میزان سختی : ● متوسط
مسافت : 9 KM
برنامه : 2 روزه
مناطق : زاهدان- تمندان- دره گل
بهترین زمان برای این منطقه : بهار- پاییز- زمستان
ضریب خطر منطقه : ● بی خطر
تاریخ ثبت در سایت : 1393/10/1
مدت زمان : 6 ساعت و دقیقه
بیشترین ارتفاع : 3924
کمترین ضریب خطا : 0
تجهیزات یا تخصصها :

توضیحات : در تاریخ 27 آذر 1393 به اتفاق سه تن از دوستان زاهدانی به سمت اردوگاه دره گل حرکت کردیم. فاصله 150 کیلومتر از زاهدان تا اردوگاه آسفالته است و امکان پارک خودرو در این محل وجود دارد . در صورت تمایل به شب مانی در این اردوگاه ضمن هماهنگی و کسب اجازه از هیئت کوهنوردی زاهدان می بایست هزینه هر نفر 2500 تومان پرداخت شود. از اردوگاه دو مسیر به سمت پناهگاه صبح (Sobaah) وجود دارد یکی از بند گلو که مسیری با چند دست به سنگ کوتاه است و دیگری از مسیر دشت که برای تردد راحت تر ولی دورتر است. پس از گذر از بند گلو (تنگ گلو) به کف بستر رودخانه میرسیم و پس از طی مسافتی به نسبت کوتاه به کتلی با شیب تند و ارتفاعی در حدود 600 متر می رسیم. پس از گذر از این شیب پناهگاه صبح نمایان می شود. ما پس از 3 ساعت راهپیمایی به پناهگاه رسیدیم. ( البته با کوله های سنگین. کوله پشتی خودم 20 کیلو بود) پناهگاه صبح در گذشته دارای برق بوده ولی از انجا که باد چندین دکل را خوابانده در موقع حضور ما این پناهگاه فاقد برق بود( امیدوارم مجددا با تلاش مسئولین برق پناهگاه وصل شود) . پناهگاه صبح دارای 2 ساختمان قدیمی و جدید است. ساختمان قدیمی دارای 2 اتاق در پایین و یک فضای بزرگ زیر شیروانی است ، که البته باید قبلا با سرایدار پناهگاه هماهنگی شده باشه تا درب پناهگاه رو باز کنه. در نزدیکی پناهگاه چشمه آب شیرینی وجود داشت که قابل شرب است و می توان آب مصرفی رو از اون تهیه کرد.
ساختمان پناهگاه جدید در 4 طبقه احداث گردیده و تمام سفت کاری آن به پایان رسیده اما بنا به دلایل نا مشخص به پایان نرسیده و نرم کاری ها باقی مانده. متاسفانه علارقم هزینه زیادی که برای احداث این ساختمان شده با کم لطفی برخی و شکستن شیشه های دو جداره عملا خیلی این ساختمان جدید قابل بهره برداری نیست.
صبح روز 28 آذر 1393 ساعت 6:40 به سمت قله حرکت کردیم و پس از گذر از محلی بنام سنگ سیاه به محلی رسیدیم که قله زیبای تفتان هویدا گشت. در مجموع با 2 ساعت کوهنوردی از پناهگاه صبح به قله رسیدیم.



تعداد دانلود : 764
تعداد نمایش : 3161
ثبت فایل از : علی  جلالی



دانلود GPS   افزودن به لیست علاقه مندیها  


GPS Convertor : پس از دانلود برای تبدیل فایلهای gdb. به gpx. اینجا کلیک نمایید

و لینک نرم افزار ها و سایتهای مختلف دیگر







صادق غریب حسنی

5

1401/2/18

حمید احمدی

5

1396/11/17

سید مصطفی عباسی

5

1393/11/18