صعود به یخچال غربی سبلان از مسیر پناهگاه شمال شرقی

تاریخ ثبت در سایت : 1398/10/5
مدت زمان : 16 ساعت و 30 دقیقه
بیشترین ارتفاع : 4800
تجهیزات یا تخصصها : لباس مناسب فصل – کیسه خواب و زیرانداز – لوازم خوراک پی – تغذیه برای 3 روز داخل پناه گاه و طول پیمایش ها – آب کافی – تبر یخ یک جفت – کرامپون 12 شاخه- کفش مناسب یخ نوردی ترجیها تک پوش سنگین کرامپون خور – 6 عدد پیچ یخ – نوار اسلینگ 120 سه عدد – خود حمایت – کارابین پیچ 5 عدد – کارابین ساده 4 عدد – ابزار بالکشی – یک طول طناب 50 متری دینامیک – دستکش مناسب یخنوردی – عینک آفتابی – لوازم بهداشتی شامل دستمال مرطوب و کرم ضد آفتاب و مسواک و لوازم شخصی بهداشتی – ابزار حمایت و فرود – آچار آبلاکوف -

توضیحات : روز اول از مشهد به اتفاق هم طناب حرکت کرده و پس از 24 ساعت به مشکین شهر رسیدیم روز دوم را در مشکین شهر استراحت کرده و صبح روز بعد از مشکین شهر به سمت شابیل حرکت کردیم . پس از رسیدن به شابیل کوله ها را بسته و توسط لندورهای مخصوص در شابیل به پناه گاه شمال شرقی سبلان منتقل شدیم . شب را در پناه گاه استراحت کردیم و رو بعد برای تمرین تکنیک های یخنوردی و آمادگی صعود به سمت یخچال شمالی حرکت کردیم پس از دو ساعت طی مسافت با کوله های سنگین و لوازم فنی به نزدیکی یخچال شمالی که یخچال های کوچکی برای تمرین دارد و مناسب تمرین میباشد رسیدیم . پس از کمی استراحت آماده تمرین شدیم که و یک روز کامل به تمرین تکنیک های یخنوردی پرداختیم . در پایان روز مجدد به پناه گاه بگشته و استراحت نمودیم روز بعد با تمام لوازم فنی مورد نیاز به سمت یخچال غربی حرکت کرده که از جناح راست یخچال شمالی مسیرمان را انتخاب کرده پس از عبور از یک شن اسکی به یک تختگاهی رسیدیم که پوشیده از سنگ های برگ بود در همان امتداد ادامه مسیر دادیم تا به پرتگاهی رسیدیم که از آنجا یخچال غربی و جبهه غربی سبلان و پناه گاه غربی سبلان قابل رویت بود . برای ادامه مسیر به سمت راست پرتگاه تراورس کردیم و به یک شن اسکی مناسب برای پایین رفتن و رسیدن به پای یخچال غربی رسیدیم و از آنجا خود را به پای یخچال غربی رسیدیم . پس از استراحت به اتفاق هم طناب آقای مجید زحمت کش از کوهنوردان کاشمر کرده ای اقدام به صعود کردیم و به صورت ضربدری اقدام به صعود سرطناب و ایجاد میانی و ایجاد کارگاه پیچ یخ برای صعود نفر دوم میکردیم . پس از صعود 6 طول 50 متری به انتحای یخچال رسیدیم و از کارگاه آخر از طریق ایجاد کارگاه آبلاکوف از همان مسیر صعود اقدام به فرود مرحله نمودیم و از هان مسیر به پناه گاه و پس از آن شابیل و مشهد کردیم .